نظر چینی ها درباره ی ایران

نظر چینی ها درباره ی ایران
نظر چینی ها درباره ی ایران

حدود ۷۷ درصد چینی‌هایی که به ایران آمده‌اند از سفرشان راضی بوده‌اند. غذا و مهمان‌نوازی ایرانی بیشترین رضایت آن‌ها را جلب کرده و برخورد راننده‌های تاکسی، ‌چینی‌ها را ناراضی کرده است.

به گزارش ایسنا، ‌ آکادمی گردشگری چین براساس نظرسنجی که از گردشگران این کشور قبل و بعد از سفر به ایران انجام داده، نتیجه گرفته است: در سال ۲۰۱۸ سطح رضایت مسافران چینی از سفر ایران حدود ۷۹.۲۰ درصد بوده که در بین ۱۰۲ ملیتی که به ایران سفر کرده‌اند رتبه رضایت‌مندی چینی‌ها ۵۹ بوده است. در هشت ماه نخست سال ۲۰۱۹ میزان رضایت چینی‌ها از سفر به ایران ۷۷.۳۸ درصد بوده که رتبه آن در بین ملیت‌های دیگر ۷۸ شده است.

نمودار آماری این گزارش که نسخه‌ای از آن در اختیار ایسنا قرار داده شده، نشان می‌دهد: سطح رضایت‌مندی چینی‌ها از سفر به ایران امسال در مقایسه با سال ۲۰۱۸، کمتر شده است.

در گزارش نظرسنجی آکادمی گردشگری چین آمده است: میانگین رضایت سایر ملت‌ها از سفر ایران ۸۵ درصد بوده که سطح رضایت‌مندی چینی‌ها در سال ۲۰۱۹ از این عدد کمی پایین‌تر بوده و به ۷۷.۳۸ درصد رسیده است.

بیشترین درصد رضایت چینی‌ها از مردم ایران و مهمان‌نوازی آن‌ها و کیفیت غذاهای ایران بوده که بالاتر از سطح میانگین رضای‌تمندی سایر ملیت‌ها است.

نظر چینی ها درباره ی ایران

چینی‌ها از برخی زیر ساخت‌ها شامل اماکن تاریخی و کاخ‌ها، مراکز خرید، جابه‌جایی‌ها، تصویر مقصد، رقابت‌پذیری قیمت مقصد و تبلیغات دهان به دهان رضایت نسبی داشته‌اند اما درباره مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری میزان رضایت آن‌ها زیر ۷۰ درصد بوده است؛ عددی پایین‌تر از میانگین سطح رضایت سایر ملت‌ها.

آکادمی گردشگری چین گزارش کرده است: ایران در طرح «یک کمربند ـ‌ یک جاده» واقع شده و موقعیت راهبردی دارد و سطح تعاملات اقتصادی دو کشور در پنج سال گذشته ۷.۳ درصد رشد داشته که در یک بازه پنج‌ساله، گردشگری ورودی از چین به ایران حدود ۲۰.۱ درصد و گردشگری ورودی از ایران به چین حدود ۱.۷ درصد سالانه افزایش داشته است.

سفر ایرانی‌ها به چین ۱۷ درصد و سفر چینی‌ها به ایران حدود ۵ درصد کمتر شده استهمچنین امسال کلا حدود ۸ میلیون نفر مسافر بین دو کشور جا به جا شده است که نسبت به سال گذشته ۱۲.۱ درصد کاهش داشته که کاهش ورودی از ایران به چین حدود ۱۶.۸ درصد بوده و کاهش سفر چینی‌ها به ایران حدود ۴.۷ درصد بوده است (نقطه سر به سر یکساله).

این آکادمی همچنین به بررسی تصویر ذهنی مسافران از ایران پرداخته و در آزمون ارزیابی استاندارد گردشگران مشخص شده که ذهنیت آن‌ها از کلمه ایران قبل از سفر به این کشور برابر با  نفت، انقلاب و امپراتوری پرشیا بوده است.

پیش از سفر بیشترین جست‌وجوی اینترنتی چینی‌ها درباره مسجد نصیرالملک (شیراز)، تخت جمشید (استان فارس) و میدان امام (اصفهان) بوده است.

چینی‌ها پس از سفر به ایران اغلب چنین نظر داده‌اند: ایران بهتر از چیزی است که فکر می‌کردیم. اصفهان خیلی دوست داشتنی است و شهر زنده ای است که با چرخ زدن در این شهر، فرهنگ و زندگی مردم به خوبی نمایان می‌شود.

میدان امام بعد از غروب با توجه به پیک نیک خانواده‌های ایرانی جذابیت خاصی دارد که چینی‌ها می‌توانند از ایشان به‌راحتی عکاسی کنند.

تخت جمشید احساسی تاریخی مشابه دیوار چین دارد. معماری آن و البته سرویس کرایه دوربین سه بعدی احساس عمیقی از تاریخ را منتقل می‌کند.

در این گزارش نظرسنجی به نظر به یکی از گردشگران چینی اشاره شده که گفته است: لغو روادید دلیل اصلی انتخاب یک‌باره ایران به عنوان مقصد بوده است. پیش از سفر اطلاعات زیادی راجع به این کشور پیدا نکرده‌ ولی بعد از بازدید از این انتخاب بسیار راضی بوده و باز هم قصد بازگشت به ایران را دارد.

برخی چینی‌ها نیز نظر داده‌اند: اگر نام ایران به گوش‌تان بخورد ابتدا احساس ناامنی می‌کنید ولی بعد از بازدید در حدی احساس‌تان عوض می‌شود که حتی نمی‌خواهید آن را ترک کنید.

عقیده برخی چینی‌ها بر این است که در بیشتر مسیرهای بین شهری ایران، حمل و نقل با اتوبوس از نظر قیمت و کیفیت خیلی خوب است.

آکادمی گردشگری چین همچنین به استناد نظرهای ثبت شده درباره سختی سفر تنهایی به ایران، برخورد بعضی راننده‌های تاکسی و فروشنده‌ها توصیه کرده است: برای داشتن سفری امن و مطمئن گروهی به ایران سفر کنید.

همچنین اعلام شده است: سیستان و بلوچستان و کرمان ممکن است امن نباشد. قطار (به خاطر ساعات نامناسب حرکت که روی زمان بازدیدها و رسیدن به مقصد اثر می‌گذارد) خیلی توصیه نمی‌شود.

چینی‌ها نظر داده‌اند که مردم ایران نسبت به خارجی‌ها خوش‌قلب هستند اما بیش از حد به یک خارجی توجه نشان می‌دهند.

پلو زعفرانی، روسری زنان ایرانی، نان‌های بزرگ، مردم خونگرم و مهمان‌نواز، سرزمین زیبا، مسجد صورتی، چشم‌های رنگی، واقعی و زیبا، قصه هزار و یک‌شب از جمله عباراتی است که به عقیده برخی گردشگران چینی تداعی‌کننده ایران است.

این گزارش براساس نظرهای ثبت شده نتیجه گرفته است: برای سفر به ایران ۱۰ روز کافی بوده و این کشور طبیعت زیبایی ندارد. به عقیده فعالان گردشگری ایران و چین، بیان چنین دیدگاهی درباره طبیعت ایران ناشی از کوتاهی بخش دولتی در معرفی مناسب جذابیت‌های متعدد و متنوع ایران است.

انتهای پیام

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

هایک ویژن

طراحی سایت

یکی از فعالان شبکه اجتماعی ویبو و یکی از روزنامه‌نگاران چینی معتقد است: نظر کاربران ویبو بعد از انتشار تصاویر و ویدئوهایی از جاذبه‌های گردشگری ایران، نسبت به سفر به این کشور تغییر کرده است. آنها به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌گویند، ایران، ارزش آن را دارد که حداقل یکبار به آن سفر کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ این روزها چین به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف گردشگری ایران معرفی شده است. بازاری که بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارد و سالانه بیش از ۷۰ میلیون گردشگر به تمام کشورهای دنیا صادر می‌کند.

نظر چینی ها درباره ی ایران

از آنجا که بسیاری از رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک در چین در دسترس نیستند از این رو چین ویبو را به عنوان یک میکروبلاکینگ چینی در اختیار کاربران قرار داده است. ویبو با اختصاص ۳۰ درصد از کاربران فعال اینترنت به خود، به عنوان محبوب‌ترین رسانه اجتماعی چینی شناخته می‌شود. اساس کار این میکروبلاکینگ بسیار شبیه توییتر و فیس بوک است. بر اساس تازه‌ترین آمارها و گزارش‌های بدست آمده توسط مؤسسه تحقیقاتی statista نشان می‌دهد ویبو، ۴۴۶ میلیون کاربر فعال در ماه دارد.

ویبو شباهت زیادی با توییتر و فیسبوک دارد از این رو سالانه میلیون‌ها پیام در این شبکه رد و بدل می‌شود. ویبو در کشور چین چیزی فراتر از یک شبکه اجتماعی است و توانسته جایگزین تلویزیون و روزنامه شود و مهم‌ترین منبع اطلاعاتی کاربران این کشور به حساب آید. البته حدود ۵ درصد کاربران آن غیرچینی هستند.

 Tina Lin (روزنامه‌نگار و بلاگر ویبو) ۲۷ سال دارد و سال‌هاست در بخش ارتباطات دولتی ویبو مشغول به کار است. او که چندی است کار در روزنامه جوانان چین را نیز آغاز کرده، همراه با یکی از تورهای آشناسازی به ایران سفر و از جاذبه‌های گردشگری، تهران، اصفهان، شیراز، یزد، کاشان دیدن کرد.

به گفته او، روزانه ۲۱۰ میلیون نفر از ویبو و بخشی که در اختیار دارند، بازدید می‌کنند. ضمن آنکه با توجه به تعداد زیاد کاربران، با انواع سلیقه‌های متنوع روبه رو هستیم که تولید محتوای ما نیز در راستای سلیقه‌های کاربران است.

لین معتقد است: ایران می‌تواند از فعالان شبکه‌های مجازی چین که در بخش‌های مختلف فعال هستند دعوت کند تا برای دیدن جاذبه‌هایش سفر کنند. نباید فراموش کرد که فعالان شبکه‌های مجازی در بخش‌های مختلف و با موضوعات مختلف از حوزه جوانان گرفته تا سایر بخش‌ها فعال هستند، از این رو ایران با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف دارد می‌تواند از فعالان حوزه‌های مختلف دعوت کند. ضمن آنکه حضور و آموزش راهنمایان گردشگری که به زبان چینی مسلط باشند، بسیار اهمیت دارد. این راهنماها می‌توانند شبکه‌های مجازی خاص خود را داشته باشند و جاذبه‌های ایران را به زبان چینی به مخاطبان معرفی کند. چینی‌ها دوست دارند خودشان با چشم خودشان ببینند و آنچه وجود دارد را لمس کنند. می‌توان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، نمایی زنده از ایران را به نمایش گذاشت تا مخاطبان به صورت Live ایران را ببینند.

در ادامه گفتگوی خبرنگار ایلنا را با Tina Lin می‌خوانید.

هموطنان شما در چین و هنگ کنگ چه شناختی از مرزهای فرهنگی، جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی ایران دارند و این شناخت تا چه اندازه تحت تاثیر فضاهای سیاسی مسلط بر نظام حاکم بر فضاسازی‌های رسانه‌ای قرار دارد؟

همه چینی‌ها تصویری مشترک از ایران در ذهنشان شکل گرفته و آن تصویر، عدم وجود امنیت در ایران است.

تعریف مشخص مردم کشور شما از ایران چیست و آیا خواهان ارتباط با مردم ایران هستند؟ آیا موضوعاتی از این دست در رسانه‌های کشور شما امکان طرح و انعکاس دارد و آیا این دیدگاه‌ها تاثیری در میان چینی‌ها دارد؟

طی سفری که به ایران داشتیم، در طول سفر عکس‌ها، تصاویر و متن‌هایی از تجربیات سفرمان در صفحات ویبو منتشر کردیم. درواقع درصدد معرفی ایران به کاربران چینی برآمدیم. بعد از چند روز از مخاطبان سئوال کردیم که از دید آنها، ایران چگونه است؟ در این نقطه بود که در پاسخ مخاطبان، دیگر خبری از عدم وجود امنیت در ایران نبود و کاربران ما با دیدن عکس‌ها و جاذبه‌های ایران و پیام‌هایی که از تجربیاتمان منتشر می‌کردیم، به این مهم واقف شدند که ایران، کشوری امن با جاذبه‌های متعدد است.

از این رو مخاطبان چینی ویبو توانستند با غذاها، جاذبه‌ها و تمدن ایران آشنا شوند. این مهم نظر آنها را در خصوص ایران تغییر داده است. اینگونه به نظر می‌رسد که از طریق رسانه خودمان توانسته‌ایم تاحدودی نظر مخاطبانمان را نسبت به ایران تغییر دهیم.

کاربران شما در پاسخ به سئوالات شما که نظرشان را درخصوص ایران پرسیده بودید، چه گفتند؟ در صورت امکان چند پیام را برایمان بگویید.

در نخستین روزهای سفر به ایران از کاربران پرسیدیم که فکر می‌کنید ایران چه جور کشوری است؟ یکی از کاربران نوشته است: کشوری است که نفت دارد و همیشه در حال جنگ است.

کاربر دیگر نوشته است: هر روز که بیشتر دقت می‌کنیم، می‌بینیم ایران یک مقصد گردشگری و کشوری بسیار زیباست که چیزهای ناشناخته زیادی دارد.

یک نفر دیگر نوشته است: ایران، کشوری است که همیشه درحال جنگ است. اما بعد از پیام‌ها، ویدئوها و عکس‌هایی که از سفر به ایران در ویبو منتشر کردید، متوجه شدیم که نمی‌توان به شنیده‌ها اطمینان کرد باید حتما خودمان برویم، لمس کنیم و ببینیم و تصمیم بگیریم که ایران چگونه است.

کاربر دیگری نوشته است: مقصد خوبی برای گردشگری است. جایی است که هم معماری زیبایی دارد هم مردم مهمان‌نوازی دارد.

آیا سایت ویبو آماری از تغییر نظر کاربران قبل و بعد از انتشار تصاویر و پیام‌ها درخصوص ایران و جاذبه‌های آن در اختیار دارد؟

 نمی‌توانم آمار دقیقی ارائه دهم؛ فقط می‌توانم بگویم، قبل از انتشار پیام‌ها و تصاویر از جاذبه‌های گردشگری ایران، هر زمان نامی از ایران در این شبکه اجتماعی به میان می‌آمد، کاربران می‌گفتند، نه حاضر هستم به ایران بروم و نه حاضر هستم درباره ایران صحبت کنم. نه چیزی درباره آن می‌دانم و اصلا بهتر است هیچ صحبتی درباره ایران نشود.

اما بعد از انتشار تصاویر و سفری که تجربیات آن را هر روز با کاربران به اشتراک می‌گذاشتیم، نظر آنها تغییر کرده است. به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌گویند، ایران، ارزش آن را دارد که حداقل یکبار به آن سفر کنیم.

با وجود آنکه ایران مملو از جاذبه‌های متنوع است اما در حوزه گردشگری شناخت کمتری از کشور ما در میان مردم دیگر کشورها وجود دارد به ویژه به دلایل سیاسی و ایران هراسی شکل گرفته در سال‌های اخیر این فرصت از کشور ما بیش از پیش سلب شده است. به اعتقاد شما ایران چگونه کشوری به لحاظ فرهنگ، آداب و رسوم، تاریخ و ظرفیت‌های گردشگری است و مهمترین ظرفیت‌های ایران برای حضور گردشگران چینی کدامیک از این موارد است؟

چینی‌ها به همه این جذابیت‌ها علاقه‌مند هستند. ضمن آنکه نباید فراموش کرد که چین جمعیت میلیاردی دارد که میلیون‌ها نفر از آن در زمره گردشگران جای می‌گیرند که هرساله به مناطق مختلف سفر می‌کنند و قطعا نمی‌توان به سادگی و راحتی، سلیقه‌ای خاص برای این تعداد از گردشگران تعیین کرد. بازه علاقه‌مندی این تعداد از گردشگران به جنبه‌ها و جاذبه‌های مختلف بسیار متنوع است. از این رو تمام جنبه‌های مختلف گردشگری ایران، اعم از فرهنگی، هنری، آداب و رسوم و طبیعتگردی و… می‌تواند برای گردشگران چینی؛ جذاب باشد.

رسانه‌‌های مکتوب و شبکه‌های مجازی در چین تا چه اندازه بر تغییر افکار عمومی جامعه نسبت به موضوعات خاص مانند ایران، موثر است؟ در این میان، کدامیک از رسانه‌ها از رسانه‌های مکتوب گرفته تا شبکه‌های مجازی، بیشترین تاثیر را در افکار عمومی دارند؟

در چین با دو نوع مدیا روبه رو هستیم. رسانه‌هایی که به صورت سنتی تولید و انتشار داده می‌شوند مانند روزنامه‌ها و قوی‌ترین رسانه‌های قدیمی و رسانه‌هایی که در قالب فرمت‌های جدید مانند شبکه‌های اجتماعی و… فعال هستند. هریک از این رسانه‌ها، مخاطبان خاص خود را دارند. برای آنکه بتوانیم بین این رسانه‌ها و مخاطبان آنها تعادل ایجاد کنیم باید بتوانیم تلفیقی از اطلاع رسانی در این رسانه‌ها را درخصوص ایران و جاذبه‌های گردشگری ایران داشته باشیم. فقط نمی‌توان به یکی از این رسانه‌ها توجه کرد و دیگری را رها کرد.

به طور متوسط ماهانه معمولا چند گزارش و پیام درخصوص ایران در رسانه‌های کشور شما  منتشر می‌شود و تا چه اندازه به مباحث و موضوعات مرتبط با ایران پرداخته می‌شود؟

در گذشته به هیچ وجه مطالب و پیام‌هایی درخصوص ایران در رسانه‌ها منتشر نمی‌شد اما چندی است که فعالیت کاربران در رسانه‌ها درخصوص ایران و انتشار مطالبی درباره ایران آغاز شده است.


اخبار مرتبط

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رادیو بین المللی چین، یک دختر گردشگر چینی پس از سفر به ایران تجربیات و خاطرات خوب خود از چین را در شبکه‎های اجتماعی چین به اشتراک گذاشته و از این سفر به عنوان یکی از بهترین خاطرات خود نام می‎برد که حتماً دوباره آن را تکرار خواهد کرد.

او با اشاره به برخورد خوب مردم ایران می‎گوید: می‎توانم بگویم در ایران نسبت به تمام کشورهایی که من به آنها سفر کرده‎ام بهترین برخورد را با ما (چینی‎ها) دارند. شما در ایران تقریباً هر روز مورد لطف و محبت افرادی قرار می‎گیرید که حتی آنها را نمی‎شناسید. این نوع رفتارها فقط یک یا دو مورد نیست و هر روز برای شما اتفاق می‎افتد.

 

 

نظر چینی ها درباره ی ایران

او سپس در مورد مهمان‎نوازی مردم ایران به ذکر چند نمونه می‎پردازد و می‎گوید: برای مثال وقتی که ما در ایران از کسی آدرس می‎پرسیدیم، حال فرقی نمی‎کرد از یک رهگذر بپرسیم یا یک مغازه‎دار آنها از ترس آنکه ما مقصد را پیدا نکنیم حتی مغازه خود را تعطیل می‎کردند و تا مقصد همراه ما می‎آمدند.

این گردشگر چینی در ادامه اضافه می‎کند: در ایران وقتی که در خیابان راه می‎روید خیلی از مردم به شما سلام می‎کنند، خوش آمد می‎‏گویند و می‎پرسند اهل چه کشوری هستید. آنها وقتی می‎فهمیدند که ما چینی هستیم هر طور که می‎توانستند سعی می‎کردند به ما لطف محبت خود را نشان دهند. میوه و شیرینی خود را به شما می‎دهند. حتی یک بار یک نفر مغازه‎اش را بست و ما را برای صرف غذا به خانه‎اش دعوت کرد. مادر صاحب یک مؤسسه کرایه ماشین وقتی فهمید که ما چینی هستیم رفت و چند بسته رشته (نودل) چینی برای ما آورد که البته ما قبول نکردیم چون قیمت جنس‎های وارداتی به ایران قدری گران است.

او همچنین به عمل شایع جراحی بینی در ایران و چین اشاره کرده و می‎گوید: برخلاف ما چینی‎ها که دوست داریم در جراحی بینی قدری بینی خود را بزرگ کنیم، در ایران بیشتر دوست دارند بینی خود را کوچک کنند.

ظاهراً یکی دیگر از نکات جالب برای این گردشگر استفاده از زعفران در غذاها و خوراکی‎های ایرانی بوده است و با اشاره به اینکه زعفران از ایران می‎آید تجربه خود از غذاهای ایرانی را اینگونه توصیف می‎کند: در همه غذاهای ایرانی از جمله برنج، کباب و هر غذایی که رنگ آن زرد باشد از زعفران استفاده می‎کنند. در ایران هر خوراکی که رنگ آن زرد بود مثل نبات، شیر و حتی آبمیوه بدانید که در آن زعفران هست.

او دست آخر بار دیگر باز هم به مهمان‎دوستی ایرانی ها می‎پردازد و می‎گوید: هنگام بازگشت به چین در فرودگاه اینترنت خیلی خوب نبود و من برای کار با گوشی کنار درب فرودگاه نشسته بودم. ظرف مدتی که آنجا بودم سه نفر از من پرسیدند که آیا به کمک نیاز دارم و چطور می‎توانند به من کمک کنند.

این طور که خود این گردشگر می‎گوید حتماً باز هم به ایران سفر خواهد کرد، پس باید منتظر ویدیوهای بعدی او در مورد نکات جذاب سفر به ایران باشیم.

انتهای پیام/

میزان رضایت گردشگران چینی از سفر به ایران توسط دو فعال در حوزه گردشگری بررسی شد و آن‌ها در نظرسنجی انجام شده به نتایج قابل تأملی رسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، فائزه آخوندی و سعید کمایستانی از فعالان حوزه گردشگری هستند که چندی پیش در اولین همایش بررسی راهکارهای افزایش روابط گردشگری بین ایران و چین مقاله ای با عنوان بررسی انتظارات و رضایت گردشگران چینی در سفر به ایران ارائه کردند آن‌ها برای تهیه این مقاله از ۱۵۰ گردشگر چینی که به ایران سفر کرده بودند سوالاتی پرسیده و نظر آنها را درباره میزان رضایت شان از زیرساخت‌ها و وضعیت گردشگری ایران را جویا شدند.

آن‌ها به این دلیل سراغ چینی‌ها رفتند چون معتقدند که هرساله بیش از ۱۵ میلیون گردشگر چینی به کشورهای مختلف دنیا سفر می‌کنند.

باتوجه به اینکه گردشگران چینی هنگام سفر به مقاصد رتبه بالایی در میزان خرید از کالاهای محلی و پول پرداختی را میان سایر گردشگران دارند، ورود آنان به هرکشوری منجر به درآمد قابل توجهی در زمینه مشاغل مرتبط با گردشگری خواهد شد.

جای خالی کتاب‌های تبلیغاتی درباره ایران

نظر چینی ها درباره ی ایران

این فعالان گردشگری در نظر سنجی خود به این نتیجه رسیده اند که در مورد جذب گردشگران چینی و ایجاد انگیزه سفر به ایران در آنها، ارتباط با دوستانی که قبلا به ایران سفر کرده اند و خاطره خوبی از این سفر داشته اند و یا ارتباط کاری و دوستی با دوستان ایرانی و همچنین تبلیغات مثبت رسانه‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی بیشترین تاثیر مثبت برای سفر به ایران را به وجود آورده است. در مقابل، اخبار و تبلیغات منفی رسانه‌های غربی و عدم رضایت دوستان و اقوامی‌که قبلا به ایران سفر کرده اند بیشترین جلوگیری از سفر به ایران را درپی خواهد داشت. آنچه از فرهنگ و تاریخ و سفر به ایران تاکنون در تلویزیون چین نشان داده شده و یا کتاب‌های تاریخی و توریستی موجود، اکثرا توسط نویسندگان و تهیه‌کنندگان چینی منتشر شده است و جای کتاب‌های توریستی و منابع تبلیغاتی به زبان چینی که توسط متخصصان صنعت توریسم ایرانی تهیه شده باشد بسیار خالی است زیرا اکثر افراد ایرانی که با زبان چینی و کشور چین ارتباط دارند، مهمترین موضوع فعالیتشان بیشتر به امور بازرگانی اختصاص یافته و به دلیل عدم حمایت مادی، کمتر افرادی هستند که با وجود دارا بودن دانش زبان چینی و آشنایی با فرهنگ چین اقدام به تهیه پروژه‌های تبلیغاتی و فرهنگی کنند.

بازدید چینی‌ها از امکان مذهبی 

براساس نتایج به دست آمده از نظرسنجی، مکان‌های تاریخی و قدیمی‌ایران همچون تخت جمشید، روستاهای قدیمی‌و محله‌های تاریخی از جمله مکان‌هایی است که بیشترین جذابیت را برای مسافران چینی دارد. بسیاری از مسافرینی که به ایران سفر کرده اند اعتقاد دارند ایران کشوری تاریخی و پر رمز و راز است و باید برای کشف آن به این سرزمین سفر کرد.

بسیاری از گردشگران به این نکته اشاره کرده‌اند که با توجه به آشنایی با جاده ابریشم و حتی براساس کلمه فارس که به زبان چینی Bo Si نامیده می‌شود و به معنای پرشیا یا ایران قدیم است، ارتباط زیاد اقتصادی و فرهنگی مابین ایران و چین وجود داشته و برای یافتن داستان‌ها و افسانه‌های این ارتباط به ایران سفر کرده‌اند.

از دیگر مکان‌های موردعلاقه گردشگران چینی در سفر به ایران مکان‌های مذهبی همچون مساجد و امام زاده است. زیبایی‌های هنری همچون آینه کاری، گچبری، نقاشی‌ها و کاشی کاری‌های به کار رفته در این مکان‌ها برای گردشگران بسیار جذاب است. با توجه به مقایسه سادگی مکان‌های مذهبی و رعب آور بودن محل دفن پادشاهان قدیمی‌چین، بسیاری گردشگران چینی با ورود به چنین مکان‌هایی، زیبایی آن را تحسین می‌کنند.

چهره ایرانی‌ها برای چینی‌ها جذاب است

یکی دیگر از جذابیت‌های مورد توجه گردشگران چینی چهره ایرانیان و سبک زندگی آنان است. با توجه به سادگی خانه‌های چینی، ورود به خانه‌های پر زرق و برق ایرانی و آشنایی با آداب و رسوم ایرانیان موقع پذیرایی از مهمان، برای گردشگران چینی بسیار قابل توجه است. می‌توان با گنجاندن بازدید از یک یا دو خانواده ایرانی از اقوام مختلف با شرایط متنوع مالی و فرهنگی، سفری جذاب و به یادماندنی را برای گردشگران چینی را به وجود آورد.

چینی‌ها دربازدید از مکان‌های ذکر شده علاقه زیادی به عکس برداری از آثار تاریخی، مناظر و حتی افراد ایرانی با چهره‌های متنوع و به خصوص کودکان دارند. گرفتن عکس‌های خوب می‌تواند رضایت بسیاری را برای آنان به وجود آورد و از طرفی دیگر از آنجا که گردشگران چینی به هنگام سفر، بهترین عکس‌ها از قسمت‌های جذاب سفر را در برنامه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

ارائه آموزش‌های عمومی‌ برای پذیرش، احترام و برخورد خوب با گردشگران خارجی به خصوص در شهرهای کوچک است. اگر مردم محلی بتوانند به این آگاهی دست یابند که ورود گردشگران چینی به منطقه آن‌ها باعث افزایش اقتصاد محلی و گسترش کار و درامد آن‌ها خواهد شد، قطعا آمادگی پذیرش گردشگران خارجی در منطقه خود را پیدا می‌کنند. همانطور تاکنون در بسیاری از روستاهای ایران خدمات متنوعی برای جذب گردشگران مهیا شده است.

چینی‌ها غذا را با چای می‌خورند

به نظر می‌رسد جهت بالابردن میزان رضایت گردشگران چینی از راهنمای تور، بهتر است برای راهنمایانی که قصد همراهی گروه‌های چینی را دارند آموزش ‌هایی در نظر گرفته شود تا راهنمایان با آشنایی بیشتری مربوط به گردشگران چینی، آنان را همراهی کرده و خدمات بهتری به آنان ارائه دهند.

در این آموزش‌ها سبک خاص عادات و علائق چینی می‌تواند جهت آشنایی راهنمایان عنوان شود. به طور مثال اکثر مردم چین همراه با غذا چایی می‌نوشند و نوشابه نمی‌خورند. علاوه بر آن در طول روز نیز عادت زیادی به استفاده از چایی و آب گرم دارند. این مساله باعث می‌شود تا در طول روز به دفعات زیادی نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی داشته باشند. یکی دیگر از موضوعات مهم که راهنما باید در نظر گیرد این است که گردشگران چینی علاوه بر اطلاعات کلی تاریخی بیشتر به داستان‌های تاریخی، افسانه‌ای و اساطیری علاقمند هستند و جزئیات ریز و دقیق تاریخی برای اکثر آنها جذاب نمی‌باشد. بنابراین راهنمایان می‌توانند در طول مسیربه موضوعاتی همچون داستان‌های تاریخی مرتبط با دو کشور و یا تطابق ساده کتاب‌های ادبی و حماسی ایران و چین بپردازند.

از دیگر مهارت‌های قابل توجه در مورد راهنمایانی که گروه‌های چینی را همراهی می‌کنند، هنر ایجاد ارتباط در میان مسافر و مردم محلی برای عکس برداری و ایجاد رابطه دوستانه است. همانطور که اشاره شد گردشگران چینی علاقه زیادی به عکاسی از مکان‌های تاریخی و مردم محلی دارند و گاها این علاقه زیاد ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در جوامع محلی شود. درواقع راهنما رابط بین گردشگران خارجی و جامعه و مردم محلی است و با مدیریت و ایجاد چنین ارتباطی می‌تواند خاطره زیبایی از سفر را در ذهن گردشگران به وجود آورد. براساس همین ارتباط ساده، رضایت زیادی از عکس برداری و ارتباط با مردم محلی در گردشگران به وجود می‌آید.

قدیمی‌ بودن بسیاری از اتوبوس‌های توربر، غر زدن راننده برای دریافت انعام بیشتر، عدم رعایت قوانین رانندگی همچون سبقت‌های غیرمجاز و روشن نکردن چراغ ماشین قبل از غروب آفتاب، نبودن چایی و آب جوش در ماشین. در عوض نکاتی همچون ساعت زدن در ایستگاه‌های پلیس راه در مسیرهای بین شهری و توانایی رانندگان ایرانی در پیمودن مسیرهای طولانی کوهستانی و ناهموار از نظر گردشگران بسیار قابل توجه بوده است.

چینی‌ها کنار هر وعده غذا سبزیجات پخته می‌خورند

یکی از مشکلات مهم گردشگران چینی، عادت نداشتن به غذاهای ایرانی است. به تازگی چندین رستوران چینی در تهران و چند شهر دیگر شروع به فعالیت کردند. اما به دلیل بالا بودن قیمت‌ها و عدم دسترسی مکانی در طول مسیر سفر نمی‌توان بیش از یک یا دو وعده از غذای چینی استفاده کرد. در این صورت بهترین راه برای رضایت آنها استفاده از غذاهای ایرانی مورد پسند گردشگران چینی است. به طور مثال چینی‌ها بیش از یک یا دو وعده غذای سرخ شده و خشک را نمی‌پسندند و معمولا در کنار هر وعده غذایی گوشتی عادت به خوردن سبزیجات پخته و چایی دارند. بنابراین با کمی‌اطلاعات درمورد نحوه غذا خوردن چینی‌ها می‌توان نزدیک ترین غذاهای ایرانی به سلیقه چینی را برای گروه‌های چینی تدارک دید. غذاهایی همچون ظرف سبزیجات، دیزی، کباب شیشلیک، انواع آش و حلیم، برنج مخلوط با سبزیجات وخوراک‌ها بیشتر مورد علاقه گروه‌های چینی است.

هتل‌ها در ایران گران است

قیمت تمام شده اقامت در هتل‌های ایران در مقایسه با برخی کشورهای توریست پذیر و به خصوص کشور چین گرانتر به نظر می‌رسد. از آنجا که قیمت هتل یکی از عوامل مهم و موثر در قیمت گذاری تور است و به دلیل عدم ارائه سوبسیت دولتی برای هتل‌های ایرانی، معمولا از نظر اقتصادی قیمت تمام شده تور ایران در مقایسه با سایر کشورها برای گردشگران چینی بالاتر است. علاوه بر مساله قیمت، مواردی دیگر همچون عدم برخورد مناسب با مراجعه کنندگان، سرعت پایین در پذیرش گروه‌ها و گاها بی نظمی‌های اتفاقی در امور اداری هتل از مهمترین عوامل نارضایتی گردشگران چینی بوده است.

جدای از آن برای حل مشکلات داخلی هتل‌ها و بالابردن میزان رضایت گردشگران چینی از هتل‌های ایران، آموزش و تغییر الگوی رفتاری مجموعه کارکنان هتل‌ها بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

علاوه بر مسائل فوق، موارد دیگری که در رضایت گردشگران چینی از هتل بسیار تاثیر گذار خواهد بود عبارت اند از: 

* ارائه خدمات ساده‌ای همچون اضافه کردن یک یا دو غذای چینی در بوفه صبحانه مانند رشته و سبزیجات پخته و دامپلینگ.

* برای گروه‌های چینی وجود کتری برقی در اتاق‌ها از ضروریات سفر است زیرا چینی‌ها عادت زیادی به مصرف چایی و نودل دارند.

* وجود اینترنت با سرعت بالا یکی از مهمترین نیازهای گردشگران پس از بازگشت به هتل است. گردشگران چینی معمولا هر روز بعد از اتمام تور گزارشی کوتاه همراه با بهترین عکس‌های خود در برنامه اجتماعی ویچت به اشتراک می‌گذارند، وجود اینترنت رایگان با سرعت بالا می‌تواند رضایت مسافران را بسیار فراهم کند.

* کارکنان پذیرش هتل و راهنمایان تور باید این مساله را بدانند که حتی المقدور اتاق‌های گروه‌های چینی در طبقه چهارم نباشد زیرا به دلیل باورهای خرافی ممکن است بسیاری از مسافران چینی در این طبقه احساس راحتی نداشته باشند.

* بهترین اندازه تخت در اتاق‌ها از نظر گردشگران چینی، عرض ۱۲۰ سانتیمتر برای تخت یک نفره و عرض دو متر برای تخت دو نفره است.

یکی از  نارضایتی‌های مسافران چینی فرودگاه‌های ایران است که خدمات بین المللی ضعیفی دارد. آن‌ها به مساله تاخیر پروازها و عدم اطلاع رسانی دقیق نیز اشاره کرده اند.

باتوجه به اینکه حل چنین مساله ای خارج از اختیارات و توان آژانس هواپیمایی و راهنماست در این موارد تنها راه بالا بردن رضایت مسافران تلاش برای ارائه خدماتی همچون مهیا کردنن مکانی مناسب درهنگام تاخیر است.

کپی شد

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دسته‌بندی ها

پربازدید ترین ها

پیش فروش بلیط جام جهانی قطر 2022

1400/10/30

استادیوم های جام جهانی 2022 قطر

نظر چینی ها درباره ی ایران

1400/10/26

راهنمای سفر از استانبول به آنتالیا

1400/10/20

چگونه گوشی خود را در ترکیه رجیستر کنیم

1400/10/18

کاهش سهمیه ارز مسافرتی

1400/10/14

تور های ویژه

تور کیش 1 بهمن 1400 (3شب)

بهمن 1400

از 2,900,000 تومان

تور کیش 2 بهمن 1400 (3شب)

بهمن 1400

از 2,990,000 تومان

تور کیش 8 بهمن 1400 (3شب)

بهمن 1400

از 3,180,000 تومان

تور کیش 3 بهمن 1400 (3شب)

بهمن 1400

از 3,375,000 تومان

تور مشهد 2 بهمن 1400 (3شب)

بهمن 1400

از 2,260,000 تومان

نظر مردم اروپا و توریستهای خارجی درمورد سفر به ایران

نظر مردم دنیا و توریست های خارجی درمورد ایران و نظر آمریکایی ها و اروپایی ها درباره سفر به ایران چیست؟

چند درصد مردم دنیا ایران را میشناسند؟ نظر و کامنت خارجی ها درباره ایران 

مردم جهان درباره ایران چگونه فکر می کنند؟ سوالی است که در ذهن نه تنها مردم ایران بلکه مردم دنیا که می خواهند به سرزمین ما سفر کنند وجود دارد. چیزی که غالبا قبلاً تصور می کردند ایران کشوری پرجمعیت، بیابانی و تا حدودی پر خطر است. اما امروز با گسترش فضای مجازی و صفحاتی که بسیاری از ایرانیان از طریق آن ها در تلاش هستند تا ایران را به جهانیان نشان دهند تا کنون به امری موفقیت آمیز تبدیل شده و حال می توان توصیفات جالبی را مخصوصا از زبان توریست هایی که به ایران آمده اند شنید. توصیفاتی چون مهمان نواز ترین مردم، تاریخ غنی، معماری عظیم، بی نظیرترین کویرها، کوه های سبز و جزایر و مکان های آرام اما مسلما موارد گفته شده تمامی نظرات و دیدگاه های جهانیان نیست و در این بخش جالب می خواهیم نظر مردم دنیا درمورد ایران را ببینیم. پس حتما حتما همراه ما باشید.

پرسیدن نظر خارجی ها درباره ایران

در اولین بخش می خواهیم نگاهی به نظر خارجی ها در مورد ایران که تاکنون به کشور ما سفر نکرده اند داشته باشیم. در این مورد به AgenciaAnadolu یکی از سایت های گردشگری اسپانیایی زبان مراجعه کردیم و این سوال را از یک زوج خارجی که به ایران سفر داشته اند پرسیدیم و جواب و استدلالشان را از هرکدام در این بخش درج کرده ایم.

1- ایرانیان عرب هستند: گفتن اینکه ایرانیان، عرب هستند یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که بسیاری از خارجی ها باتوجه به موقعیت جغرافیایی ایران در ذهن خود دارند. اولین چیزی که یک ایرانی هنگام دیدار به شما می گوید این است که “ما عرب نیستیم، ما ایرانی هستیم البته لازم به ذکر است که در ایران اقوام مختلفی چون ترک، کرد، عرب، بلوچ و ترکن زندگی می کنند. اما در واقعیت ایرانیان فارسی صحبت میکنند.

2- ایرانیان، از غربی ها بیزار هستند: وقتی که به ایران سفر کنید ممکن است پیش خودتان فکر کنید که ممکن است رفتار جالبی از سوی آن ها نبینید اما ایرانیان مهمان نوارترین مردم دنیا هستند. اینکه مردم این کشور سعی می کنند تا بهترین سفر را برایتان رقم بزنند.

3-ایران امن نیست: ایران امنیت بیشتری برای توریست ها نسبت به خیلی از کشورها من جمله کشورهای آمریکای جنوبی دارد. اما چیزی وجود دارد این است که وقتی در خیابان قدم می زنید، به ناچار دعوتهایی از مردم دریافت خواهید کرد، خواه چای باشد، یک شام به اشتراک بگذارد، یا حتی شب را در خانه آنها بگذراند درست است از کودکی به ما آموخته شد كه با غریبه ها صحبت نكنیم، اما در اینجا همه پیش فرض ها را فراموش كرده زیرا آنها بهترین قسمت سفر شما به ایران خواهند بود.

4- ایرانیان زیر یک چادر در بیابان زندگی می کنند: نمیدانم این تصور از کی و چگونه در ذهن تعدادی از مردم دنیا به وجود آمده است. اما چیزی که مشهود است این است که همچین چیزی واقعیت ندارد و زندگی در ایران مانند بسیاری از کشورهای دنیا جریان عادی خود را دارد.

نظر چینی ها درباره ی ایران

نظر خارجی ها درباره تاریخ ایران چیست؟

یکی از سوالات جالبی که اغلب ما ایرانیان در ذهن خود داریم این است که وقتی یک خارجی نام کشور من را می شنود اولین چیزی که به ذهنش می رسد چیست؟ به عنوان مثال وقتی نام کره جنوبی را می شنوید ممکن است به یاد سامسونگ بفتید، یا مثلا آلمان با بنز، برزیل با فوتبال و قهره، فرانسه با برج ایفل و سفر و اسپانیا با رئال مادرید و بارسلونا در ذهن مردم متبادر شوند. اما اینکه چند درصد مردم دنیا ایران را میشناسند و ایران در ذهنشان با چه کلمه ای جا افتاده است می تواند موضوعی جالب باشد. به عنوان مثال به عنوان یک تجربه شخصی وقتی با یک آلمانی برخورد داشتیم هنگامی که نام ایران را شنید اولین چیزی که گفت نام “علی دایی” بازیکن سابق بایرن مونیخ آلمان بود. یا وقتی که نام ایران را به یک شهروند فرانسوی گفتیم اولین ذهنیتش نسبت به کشور “اصغر فرهادی” کارگردان مشهور ایرانی بود. پس اینکه ایران در جهان به چه نامی معروف است در گام اول به برنامه ریزی مدیران در دراز مدت بستگی دارد که در دنیای امروز چه نام زیبایی برای ایران در ذهن مردم دنیا تداعی کنند.

مشهورترین کارگردان ایرانی در فرانسه

نظر امریکایی ها راجب ایران نیز می تواند در نوع خودش جالب باشد. با توجه به اینکه بعد از انقلاب سال 57 ارتباطات میان ایران و آمریکا در یک چالش قرار دارد، با این تفاسیر مردم این کشور سخت تر می توانند به ایران سفر کنند با این حال موسسه نظر سنجی ” پیو” (pew) طبق نظرسنجی در سال 91 نظر مردم دنیا را نسبت به ایران مورد ارزیابی قرار داد وآمریکایی هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند فقط 15 درصد رای مثبت داده بودند. البته با گذر زمان و توسعه ی فضای مجازی و رسانه این نظرات می تواند دستخوش تغییرات مثبت شود. کما اینکه تا الان تا حدودی این اتفاق افتاده است. در پایین می توانید نظر توریست خارجی درباره ایران را که ملیت آمریکایی دارد و چندی پیش به ایران سفر کرده بود را تماشا کنید. لازم به ذکر است انتشار این کلیپ در فضای مجازی واکنش های جالبی را از سوی ایرانیان و مردم جهان در پی داشته.

حرف های یک توریست آمریکایی در سفر به ایران

در همین نظرسنجی مردم روسیه، ترکیه و یونان به ترتیب با 36درصد، 30 درصد و 28 درصد بیشترین خوشبینی را نسبت به ایران داشتند و مردم ایتالیا، فرانسه و آلمان کمترین رای مثبت را از خود ثبت کردند. اخیرا یک گردشگر اروپایی با نام ورونیکا که از چک به ایران آمده بود حرف های جالبی اظهار کرد. وی که اوایل دیدگاه جالبی نسبت به ایران نداشت بیان کرد: بعد از مکالمه با ایرانیان و نحوه برخوردشان با خارجی ها به این نتیجه رسیدم تا به این کشور سفر کنم. در این سفر توانستم به نتایج جالبی برسم که کاملا با قبل از ورودم به ایران تفاوت دارد. نتایجی که رسیدم موارد زیر هستند و پیشنهاد می کنم این کشور را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کنید.

در زیر تعدادی از نظرات خارجی ها در فضای مجازی را مشاهده می کنید. همانگونه که گفته شد فضای مجازی می تواند بهترین فرصت برای شناساندن ایران و فرهنگ ایرانی به دنیا باشد تا بتوانیم دیدگاه های خوبی را به جهانیان نسبت به کشورمان منتقل کنیم.

خبرنگار اسپانیایی: ایرانیان عرب نیستند، بلکه متعلق به فرهنگ فارسی هستند، ایران یکی از مهمترین و تحسین برانگیزترین نقاط روی زمین و یکی از غنی ترین سنت های تاریخ بشریت است.

همه می خواهند برای سفر به برج ایفل به پاریس سفر کنند، اما شخصاً، من می خواهم به ایران سفر کنم و از سایت های تاریخی ایرانی دیدن کنم.

مطالب مرتبط

7 تا از بهترین مراکز خرید استانبول

1400/08/18

بهترین مراکز خرید، اوت لت سنترها و فروشگاه های استانبول در قسمت های اروپایی و آسیایی برای کودکان و بزرگترها را به همراله به صرفه ترین آن ها برای خرید ارزان در اینجا بشناسید

جاهای دیدنی سوچی روسیه

1400/08/05

جاهای دیدنی سوچی روسیه شهری که باوجود آب و هوا و جغرافیای منحصر بفرد خود میزبان بازی‌های المپیک زمستانی 2014 شد و از آن موقع در دنیا طرفداران زیادی پیدا کرد

چرخ و فلک دبی بلندترین چرخ و فلک دنیا

1400/08/04

چرخ و فلک دبی بلندترین چرخ و فلک دنیا می باشد که با 250 متر (820 فوت) در حاشیه خلیج فارس توانسته رکوردی دیگر را برای دبی به ارمغان بیاورد همراه ما باشید

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

ای کاش ایرانی ها متوجه می‌شدند که تمدن از شرق به غرب رفته تا این مقدار افسوس غرب را نخورند. ایرانی شعار آخر را فراموش کرده . گفتار نیک . با هم خوب صحبت کنیم و این گوهر ناب را دوباره بر گردنمان آویزان کنیم.ایرانی ایران را احیاء کنیم و صد برابر ارزش نفت از راه گردشگری نصیب ایران کن. سعی کنید صفحات مجازی خوبی درست کنید و آموزش را در آن قرار دهید تا در بازدید گردد.

خیلی کشورها به خاطر پایین بودن قیمت وکیفیت خوب غذا وگشت وگذار ارزان بودنش میان ایران اونوقت ما قدر نمیدونیم


همینم با ارزش بود


حس خوب

مردم آمریکا به ما لطف دارند،واینکه بسیار مردمی شاد و توانمند هستند.


مطالب مفیدی بود ممنونم


good

برای آگاهی از تور های لحظه آخری ما عضو شوید



© 2021 alefbatour. All rights reserved.

صفحه‌ها برای ویرایشگران خارج‌شده از سامانه بیشتر بدانید

صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و گسترش برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است[نیازمند منبع] در سال ۱۳۹۵، مجموعاً ۴٬۹۱۱٬۹۲۰ گردشگر خارجی از ایران بازدید کرده‌اند و نسبت به سال پیش از آن ۹٫۹ درصد کاهش داشته‌است.[۱]

به نظر کارشناسان، این صنعت از توسعه‌ای که شایستهٔ آن است برخوردار نبوده‌است. از دلایل آن می‌توان به آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب در ایران برای جذب سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی این حوزه اشاره کرد.[۲] بی‌خبر بودن سرمایه‌گذاران از زمینه‌های موجود در ایران و تبلیغات ضعیف و نیز انتشار اخبار منفی از ایران، محدودیت‌های اجتماعی و مذهبی برای گردشگران خارجی[۳][۴] و همچنین تنش‌های سیاسی با بعضی کشورهای غربی نیز از دیگر موانع در راه رشد صنعت گردشگری در ایران است.[۵][۶]

در مقایسه با ایران، برخی کشورها توانسته‌اند کارنامه موفقی را در این زمینه از خود برجای بگذارند. به‌طور مثال تنها در سال ۲۰۰۷ میلادی، حدود ۵ میلیون گردشگر خارجی از شهر دبی در کشور امارات متحده عربی در جنوب خلیج فارس دیدار کردند.[۷] این در حالی است که کشور ایران با سهمی کمتر از یک پانزدهم تعداد گردشگران شهر دبی در سال مشابه، تنها کمتر از یک درصد سهم درآمد جهانی از صنعت توریسم را به خود اختصاص داده‌است.[۸]

بیشتر گردشگران وارد شده به ایران عموماً از ۲ کشور عراق و لبنان هستند که برای زیارت یا درمان به ایران سفر می‌کنند. برای مقایسه وضعیت ضعیف گردشگری ایران، به کشور سنگاپور با مساحت اندک ۷۲۰ کیلومتر مربع اشاره شده‌است که چند برابر ایران، توریست دارد.[۹]

نظر چینی ها درباره ی ایران

تا اوایل دههٔ ۱۹۶۰ میلادی، ایران توجه اندکی به گردشگری کرده بود. کمبود امکانات و زیرساخت‌های مسافرت، سفر در ایران را بسیار سخت کرده بود. سرانجام، شاهنشاهی پهلوی شروع به ایجاد سنگفرش، بزرگراه و هتل کرد و شمار گردشگران وارد شده به این کشور، به‌طور پیوسته از دههٔ ۱۳۴۰ تا سال ۱۳۵۷ افزایش یافت. با این حال، آشفتگی سیاسی در سال ۱۳۵۷ که منجر به سرنگونی سلطنت در ایران شد، در عمل صنعت گردشگری در ایران را نابود کرد.[۱۰] اسناد سازمان جلب سیاحان از آمار «رؤیایی» گردشگری در دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ و رتبهٔ سوم سفر شهروندان آمریکا به ایران می‌گویند. در میان سال‌های ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۷ همچنین موافقت‌نامه‌های جهان‌گردی با کشورهایی در جهان و عضویت در سازمان جهانی جهان‌گردی و اتحادیهٔ جهانی سازمان‌های رسمی جهان‌گردی توسط سازمان جهان‌گردی و وزارت اطلاعات ایران به امضا رسیدند که شرایط را بهتر می‌ساخت.[۱۱]

حکومت جمهوری اسلامی در پی تلاش برای از بین بردن اثرهای غربی، شمار گردشگران را از کشورهای غیرمسلمان کاهش داد و بخش خدماتی ایرانی که به صنعت گردشگری وابسته بود، فروریخت. با این حال، دولت ایران بعداً تلاش کرد که ایران را به عنوان یک مقصد گردشگری ترویج دهد. اکنون، خدمات مرتبط با گردشگری، تنها بخش کوچکی از اقتصاد ایران هستند.[۱۰] در دههٔ ۱۳۹۰، با گذشت هر سال، سفرهای خارجی ایرانیان بیشتر شد. از مهم‌ترین مقاصد گردشگری خارجی ایرانیان نیز، می‌توان به ترکیه و امارات متحده عربی اشاره داشت. ایران در رتبه‌های بالا از دید فرستادن گردشگر به ترکیه قرار گرفت و تنها در نیمهٔ نخست سال ۲۰۱۸ میلادی، یک میلیون و ۱۵۹ هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کردند.[۱۲][۱۳] در شش ماه نخست سال ۱۳۹۸، چهار میلیون و ۲۵۸ هزار و ۹۴۴ نفر از ایران خارج شدند و چهار میلیون و ۹۹۸ هزار و ۲۱۵ گردشگر خارجی به ایران سفر کردند؛ این آمار، در مقایسه با زمان مشابه در سال ۱۳۹۷، رشد ۲۶٫۳۴ درصدی ورود گردشگر به ایران را نشان می‌داد. کشورهای همسایهٔ ایران در فرستادن گردشگر به ایران پیشتاز هستند. در سال ۱۳۹۸ اعلام شد که عراق، آذربایجان، افغانستان، ترکیه و پاکستان، بیشترین گردشگر را به ایران فرستاده‌اند.[۱۴] با این حال، در آمار رسمی دوران جمهوری اسلامی، ابهاماتی وجود دارد؛ مهرداد بائوج لاهوتی از عضوهای فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، یکی از آمار میلیونی گردشگران را در دوران جمهوری اسلامی غیرواقعی دانست و گفت سازمان مربوطه «برعکس روش استاندارد محاسبه گردشگر خارجی در دنیا که بر اساس قرارداد هتل‌ها به دست می‌آید، فقط ورود شهروندان خارجی از مرزها را در نظر می‌گیرد».[۱۱]

در دوره جمهوری اسلامی، در مورد چرایی‌هایی جذب نشدن گردشگرهای اروپایی به ایران، عموماً به محدودیت‌های دینی و اجتماعی در درجهٔ نخست و پس از آنان به کمبود زیرساخت‌های گردشگری ایران اشاره شده‌است.[۱۵] به صورت کلی، در فضای انقلابی سال‌های نخست پس از انقلاب ۱۳۵۷ و دوران جنگ ایران و عراق، گردشگری موضوعی فرعی و گوناگون شمرده می‌شد و تا آغاز نخستین برنامهٔ پنج سالهٔ توسعهٔ پس از جنگ با عراق، هیچ جایی در برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی نداشته‌است. اما بعدها نیز مشکلات ادامه داشتند؛ ناوگان‌های هواپیمایی، زمینی و ریلی ایران که نقشی بزرگ در دریافت گردشگر می‌توانستند داشته باشند، با مشکلات بسیاری روبه‌رو شدند و به عنوان نمونه، تحریم‌های اقتصادی آمریکا صنعت هوایی ایران را زمینگیر کرد. سیستم راه‌آهن ایران هم قدیمی و فرسوده شد. به این مشکل‌ها، کمبود امکانات رفاهی همانند هتل و مرکزهای خدماتی نیز افزوده شده بود. بیشتر هتل‌های کشور در این دوره قدیمی شده و در سال‌های گذشته، سرمایه‌گذاری چندانی در جهت ساختن هتل‌های تازه و بازسازی هتل‌های قدیمی، انجام نشده بود. بخش بزرگی از هتل‌های بزرگ ایران نیز در اختیار نهادهایی چون بنیاد مستضعفان انقلاب قرار گرفت و بخش خصوصی، نقش چندانی در هتل‌داری نداشت.[۱۶]

در سال ۱۴۰۰، خطر حذف‌شدن ایران از چرخهٔ گردشگری جهان به دلیل بستن شبکه‌های اجتماعی با طرح صیانت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.[۱۷]

سواحل دریای خزر (کاسپین)، تالاب انزلی و ماسوله از دیدنی‌های این ناحیه هستند. منطقه کوهستانی ماسوله در استان گیلان که حدود ۳۰ آبادی کوچک و بزرگ را دربردارد خانه‌ها با استفاده از چوب و پنجره‌های مشبک چوبی به صورت مشرف بر یکدیگر در دامنه کوه بنا شده‌اند.
از جمله جاذبه‌های طبیعی این ناحیه پارک جنگلی سی سنگان است که در شرق شهرستان نوشهر قرار دارد.
در این ناحیه جنگلی امکاناتی نظیر میز و نیمکت‌های چوبی، سرویس‌های بهداشتی، آلاچیق چوبی، اجاق‌های آتش و چادرهایی جهت اسکان مسافران ساخته شده‌است که البته به نسبت انبوه مسافران ناکافی است.
متأسفانه در این ناحیه به دلیل عدم فرهنگ صحیح استفاده از پارک و کارهایی نظیر روشن کردن آتش زیر درختان، کندن پوست درختان با چاقو، ریختن زباله و استفاده از تفنگ‌های ساچمه‌ای محیط زیست تخریب می‌شود.

یکی دیگر ار جاذبه‌های برجسته طبیعی در شمال ایران پارک ملی گلستان است که بین گنبد کاووس و بجنورد قرار دارد. در این پارک همانند پارک‌های ملی دیگر کشورها، منطقه‌ای به بخش تفرجگاه اختصاص یافته که سالیانه صدها هزار نفر به آن وارد می‌شوند. تجمع بیش از اندازه توریست‌ها در مراکز تفریحی این ناحیه سبب، آسیب رساندن به پوشش گیاهی و فرار و جابه‌جایی غیرعادی حیوانات می‌شود و آلودگی‌های ایجاد می‌کند.

کناره‌های خلیج فارس و تنگه هرمز به دلیل آب و هوای گرم برای گذراندن اوقات فراغت به ویژه در فصل زمستان مناسب است. جنگل‌های سحرآمیز حرا در سواحل بندرعباس که به هنگام مد تا نیمه به زیر آب می‌روند و هنگام جزر سر از آب بیرون می‌آورند از دیدنی‌های این ناحیه است.

تهران یکی از مهم‌ترین کانون‌های گردشگری ایران است و این شهر دارای مجموعه‌ای از جاذبه‌های معروف گردشگری است. در سال ۱۳۹۶ اعلام شد که سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر خارجی از تهران بازدید کرده‌اند.[۱۸] بی‌ثباتی منطقه خاورمیانه، سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران و محدودیت‌های داخلی ایران باعث کاهش تعداد گردشگران شده‌است. همچنین کمپین‌ها و تبلیغات منفی برخی دولت‌ها علیه ایران، باعث کمتر شدن تعداد گردشگران خارجی در ایران و تهران شده‌است.[۱۹]

بلندی‌های البرز و زاگرس در هنگام زمستان که پوشیده از برف بوده و حوزه‌های ورزش زمستانی را تشکیل می‌دهند. در فصل تابستان دامنه‌های این بلندی‌ها با آب و هوای معتدل، چشم‌اندازهای طبیعی، آبشارها، چشمه‌سارها و غارهای طبیعی به عنوان جاذبه در نظر گرفته شده‌اند. لرستان و کوهستان و جنگلهای بلوط و آبشارهای زیبا و دامنه‌های شاهو و آبیدر در کردستان و همچنین دامنه‌های سبلان و سهند در آذربایجان و مراغه و سراب، اردبیل و مشگین‌شهر منطقه دماوند در البرز و… از نواحی عمده جذب مسافر در فصل تابستان است. از حوزه‌های مهم ورزش زمستانی در ایران می‌توان آبعلی، دیزین، شمشک و توچال را در ارتفاعات البرز نام برد.[۲۰]

شهر مشهد به دلیل وجود بارگاه امام رضا مهم‌ترین قطب مذهبی این کشور است. همه ساله تعداد زیادی از زائران ایرانی و خارجی از کشورهای همسایه و مسلمان به این شهر سفر می‌کنند. در اطراف حرم مطهر نیز بناهای متعددی، چون صحن مسجد گوهرشاد و … وجود دارد که از نظر کاشی کاری، معماری و هنرهای تزئینی از سازه‌های مذهبی اسلامی به‌شمار می‌روند.

استان فارس با بناهای و آثار باستانی قبل از تاریخ شامل سنگ نگاره‌های غار نشینان روستای دهمورد و بناهای باستانی چون تخت جمشید، نقش رستم و خرابه‌های استخر، پاسارگاد (مقبره کوروش) و آسیاب‌های تاریخی روستای دهمورد به همراه آتشکده و تپه چندین هزار ساله اش و آثار تاریخی «پس از اسلام» چون مسجد و حمام و بازار وکیل شیراز، دروازه قرآن و آرامگاه حافظ و سعدی از قطب‌های عمده گردشگری فرهنگی و تاریخی کشور محسوب و پایتخت فرهنگی ایران باستان می‌باشد. شهر اصفهان نیز با وجود میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، مسجد امام خمینی، مسجد شیخ لطف‌الله، بازار قیصریه، سی و سه پل، پل خواجو و کاخ چهل ستون گنجینه‌ای از هنرهای گوناگون معماری، مینیاتور، کاشی کاری و حجاری را به وجود آورده‌است و به عنوان پایتخت فرهنگی ایران اسلامی شناخته می‌شود. استان آذربایجان شرقی با داشتن اماکن تاریخی زیاد مانند روستای کندوان، رصدخانه مراغه، قلعه بابک کلیبر، قلعه ضحاک، گنبد سرخ مراغه و در شهر تبریزکه به عنوان شهر اولین‌ها ایران شناخته می‌شود و درسال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شد، دارای اماکن تاریخی چون ارگ تبریز (علیشاه)، عمارت ائل گلی، ربع رشیدی، مسجد کبود، مسجد جامع، بازار بزرگ تبریز، مقبره الشعرا، کاخ شهرداری، موزه قاجار، موزه مشروطه، برج آتشنشانی، آرامگاه دو کمال، موزه سفال، موزه آذربایجان و…، از قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود. استان کرمانشاه هم با وجود آثار تاریخی قبل از اسلام چون موزه پارینه سنگی، سنگ‌نگاره آنوبانی‌نی، سنگ نبشته بیستون (بزرگترین نبشته جهان)، طاق بستان، طاق گرا، معبد آناهیتا، تندیس هرکول، فرهادتراش تپه و شکارگاه و آثار تاریخی بعد از اسلام مثل کاروانسرای عباسی، تکیه معاون الملک، تکیه بیگلربیگی، مسجد شافعی، مسجد عمادالدوله، مسجد و حمام حاج شهبازخان، بزرگترین بازار سنتی خاورمیانه، معماری، آینه کاری، کاشی کاری، این استان را یکی قطب‌های گردشگری فرهنگی، تاریخی ایران را به وجود آورده‌است.

در ۸ بهمن ۱۳۹۹ رئیس جامعهٔ هتل‌داران ایران اعلام داشت که گرانی، چراییِ مراجعه نکردن مردم به هتل‌ها نبوده‌است و به دلیل وجود «برخی محدودیت‌ها» در هتل، مردم به سمت خانه‌های اجاره‌ای می‌روند.[۲۲]

به گفته کارشناسان گردشگری به صورت غیر مستقیم ۶٫۱ تولید ناخالص ملی و نیم درصد اشتغال را به عهده دارد و توجه بیشتر به آن، می‌تواند این کشور را از بحران اشتغال خارج سازد.[۲۳]

مشهد، تهران، رشت، قم، ساری، بندرانزلی، شیراز، اصفهان، کرمانشاه و چالوس با بیشترین شمار سفر، ده شهرستان با بیشترین گردشگر پذیر در کشور ایران در تابستان سال هزار و سیصد و نود و دو بوده‌اند. بیشتر سفرها در شهرستان‌های مشهد، تهران، قم، ساری، شیراز، اصفهان و چالوس از نوع سفرهای با اقامت شبانه و عمده سفرها در شهرستان‌های رشت، قزوین و بندرانزلی از نوع سفرهای بدون اقامت شبانه بوده‌است. شهرهای مشهد، تهران، رشت، شیراز و قم ۵ شهری بوده‌اند که بیشترین مقصد اصلی سفر را به خود اختصاص داده‌اند.[۲۴][۲۵]

فصلنامه گیلگمش با رویکرد آگاهی‌رسانی و ایجاد انگیزه تحقیق و پژوهش برای علاقه‌مندان، دانشجویان، محققان، دست‌اندرکاران میراث فرهنگی، میراث طبیعی، میراث ناملموس، گردشگری، هنرهای سنتی و سایر مخاطبان، با پرداختن به موضوعات فرهنگی و تاریخی، محیط زیست و طبیعت گردی و با نگاهی به چالش‌های روز صنعت گردشگری به صورت فصلی و زیر نظر کانون راهنمایان گردشگری ایران (IFTGA) تهیه و منتشر می‌شود.[۲۶][۲۷][۲۸]

جمهوری آذربایجان • اردن • ارمنستان • ازبکستان • اسرائیل • افغانستان • امارات متحده عربی • اندونزی • ایران • بحرین • برونئی • بنگلادش • بوتان • پاکستان • تاجیکستان • تایلند • ترکمنستان • ترکیه • تیمور شرقی • چین • روسیه • ژاپن • سری‌لانکا • سنگاپور • سوریه • عراق • عربستان سعودی • عمان • فیلیپین • قبرس • قرقیزستان • قزاقستان • قطر • کامبوج • کره جنوبی • کره شمالی • کویت • گرجستان • لائوس • لبنان • مالدیو • مالزی • مصر • مغولستان • میانمار • نپال • ویتنام • هند • یمن

آبخاز • اوستیای جنوبی • تایوان • فلسطین • جمهوری ترک قبرس شمالی • قره‌باغ

جزیره کریسمس • جزایر کوکوس • ماکائو • هنگ کنگ


برنامه استراتژیک دبی تا سال ۲۰۱۵Downloads-icon


بایگانی‌شدهDownloads-icon
نی نی سایت

نظر چینی ها درباره ی ایران
نظر چینی ها درباره ی ایران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.