نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر

نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر
نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر



بیشتر مراجع تقلید، عقد ازدواج -موقت یا دائم- دختر باکره‌ای که رشیده است را صرفا با رضایت پدر یا جد پدری او صحیح دانسته‌اند، ولی اگر باکره نبوده و یا پدر و جد پدری نداشته باشد، این شرط ساقط می‌شود.

در عقد ازدواج -موقت یا دائم- دختر باکره(دوشیزه) نظر بیشتر مراجع تقلید، آن است که اذن پدر یا جد پدری دختر او شرط است،[1] ولی اگر زن، باکره نباشد و یا پدر و جد پدری نداشته باشد، این شرط ساقط می‌شود.

نظر تفصیلی مراجع تقلید در این زمینه، چنین است:

آیات عظام: امام خمینی(ره)، سیستانی، مکارم ‌شیرازی، شبیری زنجانی، نوری همدانی، مظاهری،  سبحانی و فیاض: دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است (یعنی مصلحت خود را تشخیص می‌دهد)، اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه باکره باشد،[2] باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد و اجازه مادر و برادر لازم نیست.[3]نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر

آیات عظام خویی، اراکی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، تبریزی، خامنه‌ای و علوی گرگانی: بنابر احتیاط واجب، باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد.[4]

آیات عظام روحانی، شاهرودی و هادوی تهرانی: چنانچه دختر بالغه و رشیده باشد؛ یعنی صلاح و فساد این کار را تشخیص بدهد، ازدواج موقت و دائم، بدون اذن پدر جائز است و اشکالی ندارد.[5]

حضرت آیت الله بهجت: بنابر احتیاط تکلیفا؛ اجازه شرط است.[6] (یعنی هر چند عقد بدون اجازه ولیّ باطل نیست، اما گناه و معصیت است).

حال اگر پدر و جدّ پدرى در دسترس نباشند، به طورى که نشود از آنان اذن گرفت و ازدواج براى دختر لازم باشد یا در ازدواج نکردن، ضرر یا حرج (یعنى مشقّت شدیدى) باشد و همچنین اگر پدر یا جدّ پدرى از ازدواج او با کسى که هم کفو او است، با وجود تمام مقدمات و شرایط ممانعت کنند و او نیز تمایل به ازدواج دارد و ازدواج هم به مصلحت او باشد با اجتماع تمام شرایط می‌تواند ازدواج نماید.[7]

همان‌طور که ملاحظه می‌فرمائید برخی از مراجع رشیده بودن دختر را کافی نمی‌دانند؛ اما عده‌ای آن‌را کافی می‌دانند.

رشیده به دختری اطلاق می‌گردد که مصلحت خود را تشخیص می‌دهد و به دور از فشار هیجانات و تحریکات شهوانی تصمیم می‌گیرد و به آینده‌ی خود و خانواده و حیثیت خانوادگی توجه دارد. اما دختری که از بلوغ عقلی برخوردار نیست و نمی‌تواند راجع به آینده تصمیم بگیرد و خیر و صلاح خود و خانواده اش را نمی‌داند، هر چند سنّش زیاد باشد، رشیده نخواهد بود و بدون اذن پدر یا جد پدری نمی‌تواند ازدواج کند.

گفتنی است؛ اکثر فقها در این مسئله اتفاق نظر دارند در مواردی که پدر و جدّ پدری در دسترس نباشد به طوری که نشود از آنان اجازه گرفت و دختر نیاز مبرم به ازدواج داشته باشد، یا همسر مناسبى براى دختر پیدا شده که شرعاً و عرفاً هم کفو او است و پدر و جد پدرى، بدون جهت مانع مى‏شوند و سخت‌گیرى مى‏کنند[8]، لازم نیست از پدر و جد پدری اجازه بگیرد.[9]،[10]

[1]. ظهور این عبارات در آن است که این هم شرط تکلیفی است و هم شرط وضعی یعنی هم عقد دختر باکره بدون اذن پدر حرام و هم باطل است.

[2]. آیت الله سیستانی: (و متصدى امور زندگانى خویش نباشد).

[3]. ر. ک: امام خمینی، توضیح المسائل(محشّی)، گردآورنده، بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 2، ص 458، مسئله 2376، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق؛ سبحانى، جعفر، رساله توضیح المسائل، ص 448، مسئله 2023، قم، مؤسسه امام صادق علیه السلام، سوم، 1429ق؛ فیاض، محمد اسحاق، رساله توضیح المسائل، ص 540، م 2538، قم، انتشارات مجلسى، چاپ اول، 1426ق؛ ر. ک: پایگاه اینترنتی دفتر آیت الله نوری همدانی، مسئله 2372؛ پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت الله مظاهری و پایگاه اینترنتی اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی.

[4]. توضیح المسائل (محشّی)، ج 2، ص 458، م 2376؛ وحید خراسانى، حسین، توضیح المسائل، ص 494، مسئله 2440، قم، مدرسه امام باقر علیه السلام، چاپ نهم، 1428ق. ر. ک: نمایه 31799 (ازاله بکارت دختر و اذن پدر جهت ازدواج) و پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت الله علوی گرگانی، مسئله 2392.

[5]. ر. ک: پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت الله سید محمد صادق روحانی؛ پایگاه اینترنتی دفتر آیت الله سید محمد شاهرودی، مسئله 2384؛ پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله هادوی تهرانی.

[6]. بهجت، محمد تقى، استفتائات، ج ‌4، ص 142، س 5083، قم، دفتر حضرت آیة الله بهجت، چاپ اول، 1428ق.

[7]. توضیح المسائل(محشّی)، ج 2، ص 458، مسئله 2377.

[8]. آیات عظام فاضل، نورى، بهجت، سیستانى و مکارم؛ ر. ک: همان.

[9]. همان، مسئله 2377.

[10]. برگرفته از نمایه: 610 (ازدواج موقت با دخترباکره).

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

ما 14294 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و استفاده از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز است.

در زیر به بررسی قوانین در رابطه با اجازه پدر در ازدواج موقت دختر باکره پرداخته ایم. پس با ما همراه باشید.

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ.

و از آیات خداوندی است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید، که در کنار او آرامش یابید، و میان شما عشق و محبّت و مهربانی قرار داد، که در این حقیقت نشانه هایی از خداست برای مردمی که در گردونه اندیشه و فکر نسبت به حقایق به سر می‌برند!

خداوند در آیات مختلف قرآن کریم به مسئله ازدواج اشاره داشته است و آیاتی در جهت تکریم مسئله ازدواج در قرآن آورده است.

مبانی دین مبین اسلام با اینکه ازدواج را امری مستحب معرفی کرده و آن را در دسته امور واجب مسلمانان قرار نداده است؛ اما به طور زیادی از حسن و فواید ازدواج سخن گفته است.نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر

در فرهنگ ایرانی نیز به دلیل ارزشمندی بنیان خانواده و تقدس پیوند زناشویی؛ به موضوع ازدواج توجه ویژه ای شده است که همه ما از آن مطلع می‌باشیم.

قطعا در زندگی شخصی هر کسی، ازدواج به عنوان نقطه عطفی جهت تغییرات بزرگ و ساماندهی مسیر خوشبختی تلقی می شود که به همین سبب، اشخاص و خانواده هایشان به آن توجه ویژه ای داشته اند.

در مذهب شیعه علاوه بر ازدواج دائم( عقد نکاح دائم)، نوعی ازدواج به نام ازدواج موقت بر حسب تفاسیر آیات الهی و مبانی فقهی مقرر شده است که دارای شرایط و شرعیات مختص به خود می‌باشد.

ازدواج موقت نوعی از ازدواج مختص مذهب تشیع می‌باشد که؛ در آن رابطه زوجیت بین زن و مرد با شرایط و مهر مشخص برای مدت زمان معینی انجام می‌شود و پس از اتمام دوره تعیین شده، رابطه زوجیت این ازدواج باطل می شود.

در دستورات شرعی و مبانی قانونی در خصوص ازدواج موقت تعیین و تکلیف شده است.

یکی از مباحث مهم در خصوص ازدواج موقت؛ اجازه پدر در ازدواج موقت دختر باکره می‌باشد که دارای ابعاد حقوقی مختلفی برحسب فتوای فقهای شیعه است.

بنا بر اهمیت موضوع اجازه پدر در ازدواج موقت دختر باکره؛ تیم حقوقی گروه وکلای یاسا اقدام به گردآوری مطلبی جهت پاسخ به سوالات و مفاهیم مورد بحث در این باب نموده است که خواهشمندیم جهت مطالعه آن با ما همراه باشید…

بر اساس مبانی شرعی و قوانین جمهوری اسلامی ایران؛ ازدواج موقت دختر باکره مستلزم اجازه پدر در ازدواج می‌باشد. در شرایطی که پدر در قید حیات نباشد، بایستی اجازه و اذن جد پدری جهت ازدواج موقت کسب شود.

جمیع غالب مراجع عظام؛ در خصوص ازدواج موقت دختر باکره، شرط رشیده بودن دختر باکره را مهم تشخیص می‌دهند.

در نگاه فقهی؛ دختر رشیده به دختری اطلاق می‌شود که به بلوغ رسیده باشد و بتواند در خصوص ازدواج با شخص مورد نظر و تصمیم گیری در مورد آینده خود عقلانی و به دور از احساسات تصمیم بگیرد.

دختر رشیده فارغ از مباحث جنسی و هیجانات منحصر به دوران جوانی که مربوط به جنس مونث می‌باشد؛ در خصوص ازدواج با رعایت حیثیت خانوادگی اش تصمیم گیری می‌نماید.

در نقطه مقابل؛ اگر دختر باکره نباشد و یا پدر و جد پدریش در قید حیات نباشند، قانون مقرر کرده است که جهت جاری شدن صیغه ازدواج موقت نیازی به اذن پدر و جدی پدری نمی‌باشد.

بر اساس نظر مراجع عظام؛ در صورتی که دختر باکره نباشد و دلیل موضوع، از بین رفتن بکارت به وسیله شوهر قبلی باشد؛ اذن و اجازه پدر در ازدواج و جدی پدری برای ازدواج موقت دختر غیر باکره نیازی نمی‌باشد.

همچنین در مواردی که دختر بکارتش را به دلایلی غیر از شوهر کردن از دست داده باشد، همچون؛ ورزش سنگین، تصادف ، شائبه زنا و… بنا بر احتیاط بایستی اجازه پدر در ازدواج لحاظ شود.

لازم به ذکر است؛ به دلیل اینکه قوانین کشورمان با عنایت به دستورات شرعی و نظرات مراجع عظام تدوین شده است؛ کلیه مباحث مذکور از وجه قانونی نیز برخوردار است.

در ادامه مباحث قبلی؛ تیم حقوقی گروه وکلای یاسا بنا بر اهمیت فتوی و نظر مراجع تقلید در خصوص ازدواج موقت دختر باکره یا غیر باکره، به بیان برخی از استفتاهای موجود که بیانگر نظر مراجع تقلید است، می‌پردازد.

در ازدواج اذن پدر شرط است مگر اینکه در ازدواج دائم دختری رشیده باشد و پدر یا جد پدری او بی جهت با ازدواج دائم مخالفت نماید که در این صورت دختر می‌تواند بدون اذن پدر یا جد پدری ازدواج کند.

اما اگر دختر رشیده‌ای که صلاح خود را می‌داند و به دلیل بالا رفتن سن خود امیدی به ازدواج دائم نداشته باشد و پدر یا جد پدری‌اش بی جهت با ازدواج موقت او مخالفت می‌کند، می‌تواند بدون اذن ولی و در صورتی که ازدواج موقت برای او خیر و صلاح باشد، ازدواج موقت کند.

اگر رشیده نباشد بدون اذن ولی نمی‌تواند و اگر رشیده باشد شرایط پاسخ به سئوال اول را دارد.

تقبیح ازدواج موقت، تقبیح حکم خداوند است و کسی نمی‌تواند این حلال خدا را تقبیح کند.

این کار بدون کسب اجازه ی ولى دختر جایز نیست. منظور از باکره دخترى است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، یا نه.

شک نیست که نکاح موقت در شریعت اسلام جایز است، ولى نباید وسیله هوس بازى افراد هوسباز شود؛ و احتیاط آن است تا ضرورتى نباشد اقدام به این کار نشود.

اگر دختر باکره‌ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می‌دهد بتواند زندگانی خود را به نحو مستقل اداره کند و قدرت تصمیم گیری صحیح در امور زندگی خود را داشته باشد و بیم آنکه فریب بخورد در میان نباشد.

چنانچه بخواهد ازدواج کند احتیاجی به اجازه پدر در ازدواج یا جد پدری خود ندارد و در غیر این صورت، بنابر احتیاج واجب باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد و اجازه مادر و یا برادر لازم نیست. همچنین بنابر احتیاط واجب دختری که باکره نیست نیز همین حکم را دارد.

اصل ازدواج موقت در شرع مقدس اسلام کاری جایز است و تقبیح نسبت به اصل ازدواج موقت کار صحیحی نیست؛ هر چند ممکن است ازدواج موقت در بعضی موارد و شرایط به مصلحت بعضی از افراد اعم از زن و مرد نباشد.

«عقد دختر باکره بدون اجازه پدر در ازدواج باطل است و فرقی بین ازدواج دائم و موقت نیست.»

این موارد از مهم‌ترین فتوی‌های مراجع تقلید در خصوص ازدواج موقت دختر باکره می‌باشد. اگر بخواهیم ازدواج موقت را برای دختران باکره یا غیر باکره در یک جمله به صورت مختصر بیان نماییم، می‌توانیم بگوییم که:

«دختر باکره جهت ازدواج موقت نیاز به اجازه و اذن پدر دارد و دختر غیر باکره ای که بکارتش را به وسیله شوهر کردن از دست داده است؛ نیازی به اجازه پدر در ازدواج موقت ندارد. همچنین در مواردی که دختر به دلیل اعمالی غیر از شوهر کردن باکره نباشد؛ اجازه پدر در ازدواج یا جد پدریش برای ازدواج موقت بنا بر احتیاط الزامی است.»

امیدواریم توانسته باشیم سوالات و ابهامات شما بزرگوران را در خصوص موضوع اجازه پدر در ازدواج موقت دختر باکره مرتفع کرده باشیم. کارشناسان گروه حقوقی وکلای یاسا؛ آماده پاسخگویی به سوالات شما می‌باشند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر

Δdocument.getElementById( “ak_js_1” ).setAttribute( “value”, ( new Date() ).getTime() );

در زیر به بررسی قوانین در رابطه با اجازه پدر در ازدواج موقت دختر باکره پرداخته ایم. پس با ما همراه باشید.

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ.

و از آیات خداوندی است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید، که در کنار او آرامش یابید، و میان شما عشق و محبّت و مهربانی قرار داد، که در این حقیقت نشانه هایی از خداست برای مردمی که در گردونه اندیشه و فکر نسبت به حقایق به سر می‌برند!

خداوند در آیات مختلف قرآن کریم به مسئله ازدواج اشاره داشته است و آیاتی در جهت تکریم مسئله ازدواج در قرآن آورده است.

مبانی دین مبین اسلام با اینکه ازدواج را امری مستحب معرفی کرده و آن را در دسته امور واجب مسلمانان قرار نداده است؛ اما به طور زیادی از حسن و فواید ازدواج سخن گفته است.نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر

در فرهنگ ایرانی نیز به دلیل ارزشمندی بنیان خانواده و تقدس پیوند زناشویی؛ به موضوع ازدواج توجه ویژه ای شده است که همه ما از آن مطلع می‌باشیم.

قطعا در زندگی شخصی هر کسی، ازدواج به عنوان نقطه عطفی جهت تغییرات بزرگ و ساماندهی مسیر خوشبختی تلقی می شود که به همین سبب، اشخاص و خانواده هایشان به آن توجه ویژه ای داشته اند.

در مذهب شیعه علاوه بر ازدواج دائم( عقد نکاح دائم)، نوعی ازدواج به نام ازدواج موقت بر حسب تفاسیر آیات الهی و مبانی فقهی مقرر شده است که دارای شرایط و شرعیات مختص به خود می‌باشد.

ازدواج موقت نوعی از ازدواج مختص مذهب تشیع می‌باشد که؛ در آن رابطه زوجیت بین زن و مرد با شرایط و مهر مشخص برای مدت زمان معینی انجام می‌شود و پس از اتمام دوره تعیین شده، رابطه زوجیت این ازدواج باطل می شود.

در دستورات شرعی و مبانی قانونی در خصوص ازدواج موقت تعیین و تکلیف شده است.

یکی از مباحث مهم در خصوص ازدواج موقت؛ اجازه پدر در ازدواج موقت دختر باکره می‌باشد که دارای ابعاد حقوقی مختلفی برحسب فتوای فقهای شیعه است.

بنا بر اهمیت موضوع اجازه پدر در ازدواج موقت دختر باکره؛ تیم حقوقی گروه وکلای یاسا اقدام به گردآوری مطلبی جهت پاسخ به سوالات و مفاهیم مورد بحث در این باب نموده است که خواهشمندیم جهت مطالعه آن با ما همراه باشید…

بر اساس مبانی شرعی و قوانین جمهوری اسلامی ایران؛ ازدواج موقت دختر باکره مستلزم اجازه پدر در ازدواج می‌باشد. در شرایطی که پدر در قید حیات نباشد، بایستی اجازه و اذن جد پدری جهت ازدواج موقت کسب شود.

جمیع غالب مراجع عظام؛ در خصوص ازدواج موقت دختر باکره، شرط رشیده بودن دختر باکره را مهم تشخیص می‌دهند.

در نگاه فقهی؛ دختر رشیده به دختری اطلاق می‌شود که به بلوغ رسیده باشد و بتواند در خصوص ازدواج با شخص مورد نظر و تصمیم گیری در مورد آینده خود عقلانی و به دور از احساسات تصمیم بگیرد.

دختر رشیده فارغ از مباحث جنسی و هیجانات منحصر به دوران جوانی که مربوط به جنس مونث می‌باشد؛ در خصوص ازدواج با رعایت حیثیت خانوادگی اش تصمیم گیری می‌نماید.

در نقطه مقابل؛ اگر دختر باکره نباشد و یا پدر و جد پدریش در قید حیات نباشند، قانون مقرر کرده است که جهت جاری شدن صیغه ازدواج موقت نیازی به اذن پدر و جدی پدری نمی‌باشد.

بر اساس نظر مراجع عظام؛ در صورتی که دختر باکره نباشد و دلیل موضوع، از بین رفتن بکارت به وسیله شوهر قبلی باشد؛ اذن و اجازه پدر در ازدواج و جدی پدری برای ازدواج موقت دختر غیر باکره نیازی نمی‌باشد.

همچنین در مواردی که دختر بکارتش را به دلایلی غیر از شوهر کردن از دست داده باشد، همچون؛ ورزش سنگین، تصادف ، شائبه زنا و… بنا بر احتیاط بایستی اجازه پدر در ازدواج لحاظ شود.

لازم به ذکر است؛ به دلیل اینکه قوانین کشورمان با عنایت به دستورات شرعی و نظرات مراجع عظام تدوین شده است؛ کلیه مباحث مذکور از وجه قانونی نیز برخوردار است.

در ادامه مباحث قبلی؛ تیم حقوقی گروه وکلای یاسا بنا بر اهمیت فتوی و نظر مراجع تقلید در خصوص ازدواج موقت دختر باکره یا غیر باکره، به بیان برخی از استفتاهای موجود که بیانگر نظر مراجع تقلید است، می‌پردازد.

در ازدواج اذن پدر شرط است مگر اینکه در ازدواج دائم دختری رشیده باشد و پدر یا جد پدری او بی جهت با ازدواج دائم مخالفت نماید که در این صورت دختر می‌تواند بدون اذن پدر یا جد پدری ازدواج کند.

اما اگر دختر رشیده‌ای که صلاح خود را می‌داند و به دلیل بالا رفتن سن خود امیدی به ازدواج دائم نداشته باشد و پدر یا جد پدری‌اش بی جهت با ازدواج موقت او مخالفت می‌کند، می‌تواند بدون اذن ولی و در صورتی که ازدواج موقت برای او خیر و صلاح باشد، ازدواج موقت کند.

اگر رشیده نباشد بدون اذن ولی نمی‌تواند و اگر رشیده باشد شرایط پاسخ به سئوال اول را دارد.

تقبیح ازدواج موقت، تقبیح حکم خداوند است و کسی نمی‌تواند این حلال خدا را تقبیح کند.

این کار بدون کسب اجازه ی ولى دختر جایز نیست. منظور از باکره دخترى است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، یا نه.

شک نیست که نکاح موقت در شریعت اسلام جایز است، ولى نباید وسیله هوس بازى افراد هوسباز شود؛ و احتیاط آن است تا ضرورتى نباشد اقدام به این کار نشود.

اگر دختر باکره‌ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می‌دهد بتواند زندگانی خود را به نحو مستقل اداره کند و قدرت تصمیم گیری صحیح در امور زندگی خود را داشته باشد و بیم آنکه فریب بخورد در میان نباشد.

چنانچه بخواهد ازدواج کند احتیاجی به اجازه پدر در ازدواج یا جد پدری خود ندارد و در غیر این صورت، بنابر احتیاج واجب باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد و اجازه مادر و یا برادر لازم نیست. همچنین بنابر احتیاط واجب دختری که باکره نیست نیز همین حکم را دارد.

اصل ازدواج موقت در شرع مقدس اسلام کاری جایز است و تقبیح نسبت به اصل ازدواج موقت کار صحیحی نیست؛ هر چند ممکن است ازدواج موقت در بعضی موارد و شرایط به مصلحت بعضی از افراد اعم از زن و مرد نباشد.

«عقد دختر باکره بدون اجازه پدر در ازدواج باطل است و فرقی بین ازدواج دائم و موقت نیست.»

این موارد از مهم‌ترین فتوی‌های مراجع تقلید در خصوص ازدواج موقت دختر باکره می‌باشد. اگر بخواهیم ازدواج موقت را برای دختران باکره یا غیر باکره در یک جمله به صورت مختصر بیان نماییم، می‌توانیم بگوییم که:

«دختر باکره جهت ازدواج موقت نیاز به اجازه و اذن پدر دارد و دختر غیر باکره ای که بکارتش را به وسیله شوهر کردن از دست داده است؛ نیازی به اجازه پدر در ازدواج موقت ندارد. همچنین در مواردی که دختر به دلیل اعمالی غیر از شوهر کردن باکره نباشد؛ اجازه پدر در ازدواج یا جد پدریش برای ازدواج موقت بنا بر احتیاط الزامی است.»

امیدواریم توانسته باشیم سوالات و ابهامات شما بزرگوران را در خصوص موضوع اجازه پدر در ازدواج موقت دختر باکره مرتفع کرده باشیم. کارشناسان گروه حقوقی وکلای یاسا؛ آماده پاسخگویی به سوالات شما می‌باشند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر

Δdocument.getElementById( “ak_js_1” ).setAttribute( “value”, ( new Date() ).getTime() );

در زیر به بررسی قوانین در رابطه با اجازه پدر در ازدواج موقت دختر باکره پرداخته ایم. پس با ما همراه باشید.

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ.

و از آیات خداوندی است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید، که در کنار او آرامش یابید، و میان شما عشق و محبّت و مهربانی قرار داد، که در این حقیقت نشانه هایی از خداست برای مردمی که در گردونه اندیشه و فکر نسبت به حقایق به سر می‌برند!

خداوند در آیات مختلف قرآن کریم به مسئله ازدواج اشاره داشته است و آیاتی در جهت تکریم مسئله ازدواج در قرآن آورده است.

مبانی دین مبین اسلام با اینکه ازدواج را امری مستحب معرفی کرده و آن را در دسته امور واجب مسلمانان قرار نداده است؛ اما به طور زیادی از حسن و فواید ازدواج سخن گفته است.نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر

در فرهنگ ایرانی نیز به دلیل ارزشمندی بنیان خانواده و تقدس پیوند زناشویی؛ به موضوع ازدواج توجه ویژه ای شده است که همه ما از آن مطلع می‌باشیم.

قطعا در زندگی شخصی هر کسی، ازدواج به عنوان نقطه عطفی جهت تغییرات بزرگ و ساماندهی مسیر خوشبختی تلقی می شود که به همین سبب، اشخاص و خانواده هایشان به آن توجه ویژه ای داشته اند.

در مذهب شیعه علاوه بر ازدواج دائم( عقد نکاح دائم)، نوعی ازدواج به نام ازدواج موقت بر حسب تفاسیر آیات الهی و مبانی فقهی مقرر شده است که دارای شرایط و شرعیات مختص به خود می‌باشد.

ازدواج موقت نوعی از ازدواج مختص مذهب تشیع می‌باشد که؛ در آن رابطه زوجیت بین زن و مرد با شرایط و مهر مشخص برای مدت زمان معینی انجام می‌شود و پس از اتمام دوره تعیین شده، رابطه زوجیت این ازدواج باطل می شود.

در دستورات شرعی و مبانی قانونی در خصوص ازدواج موقت تعیین و تکلیف شده است.

یکی از مباحث مهم در خصوص ازدواج موقت؛ اجازه پدر در ازدواج موقت دختر باکره می‌باشد که دارای ابعاد حقوقی مختلفی برحسب فتوای فقهای شیعه است.

بنا بر اهمیت موضوع اجازه پدر در ازدواج موقت دختر باکره؛ تیم حقوقی گروه وکلای یاسا اقدام به گردآوری مطلبی جهت پاسخ به سوالات و مفاهیم مورد بحث در این باب نموده است که خواهشمندیم جهت مطالعه آن با ما همراه باشید…

بر اساس مبانی شرعی و قوانین جمهوری اسلامی ایران؛ ازدواج موقت دختر باکره مستلزم اجازه پدر در ازدواج می‌باشد. در شرایطی که پدر در قید حیات نباشد، بایستی اجازه و اذن جد پدری جهت ازدواج موقت کسب شود.

جمیع غالب مراجع عظام؛ در خصوص ازدواج موقت دختر باکره، شرط رشیده بودن دختر باکره را مهم تشخیص می‌دهند.

در نگاه فقهی؛ دختر رشیده به دختری اطلاق می‌شود که به بلوغ رسیده باشد و بتواند در خصوص ازدواج با شخص مورد نظر و تصمیم گیری در مورد آینده خود عقلانی و به دور از احساسات تصمیم بگیرد.

دختر رشیده فارغ از مباحث جنسی و هیجانات منحصر به دوران جوانی که مربوط به جنس مونث می‌باشد؛ در خصوص ازدواج با رعایت حیثیت خانوادگی اش تصمیم گیری می‌نماید.

در نقطه مقابل؛ اگر دختر باکره نباشد و یا پدر و جد پدریش در قید حیات نباشند، قانون مقرر کرده است که جهت جاری شدن صیغه ازدواج موقت نیازی به اذن پدر و جدی پدری نمی‌باشد.

بر اساس نظر مراجع عظام؛ در صورتی که دختر باکره نباشد و دلیل موضوع، از بین رفتن بکارت به وسیله شوهر قبلی باشد؛ اذن و اجازه پدر در ازدواج و جدی پدری برای ازدواج موقت دختر غیر باکره نیازی نمی‌باشد.

همچنین در مواردی که دختر بکارتش را به دلایلی غیر از شوهر کردن از دست داده باشد، همچون؛ ورزش سنگین، تصادف ، شائبه زنا و… بنا بر احتیاط بایستی اجازه پدر در ازدواج لحاظ شود.

لازم به ذکر است؛ به دلیل اینکه قوانین کشورمان با عنایت به دستورات شرعی و نظرات مراجع عظام تدوین شده است؛ کلیه مباحث مذکور از وجه قانونی نیز برخوردار است.

در ادامه مباحث قبلی؛ تیم حقوقی گروه وکلای یاسا بنا بر اهمیت فتوی و نظر مراجع تقلید در خصوص ازدواج موقت دختر باکره یا غیر باکره، به بیان برخی از استفتاهای موجود که بیانگر نظر مراجع تقلید است، می‌پردازد.

در ازدواج اذن پدر شرط است مگر اینکه در ازدواج دائم دختری رشیده باشد و پدر یا جد پدری او بی جهت با ازدواج دائم مخالفت نماید که در این صورت دختر می‌تواند بدون اذن پدر یا جد پدری ازدواج کند.

اما اگر دختر رشیده‌ای که صلاح خود را می‌داند و به دلیل بالا رفتن سن خود امیدی به ازدواج دائم نداشته باشد و پدر یا جد پدری‌اش بی جهت با ازدواج موقت او مخالفت می‌کند، می‌تواند بدون اذن ولی و در صورتی که ازدواج موقت برای او خیر و صلاح باشد، ازدواج موقت کند.

اگر رشیده نباشد بدون اذن ولی نمی‌تواند و اگر رشیده باشد شرایط پاسخ به سئوال اول را دارد.

تقبیح ازدواج موقت، تقبیح حکم خداوند است و کسی نمی‌تواند این حلال خدا را تقبیح کند.

این کار بدون کسب اجازه ی ولى دختر جایز نیست. منظور از باکره دخترى است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، یا نه.

شک نیست که نکاح موقت در شریعت اسلام جایز است، ولى نباید وسیله هوس بازى افراد هوسباز شود؛ و احتیاط آن است تا ضرورتى نباشد اقدام به این کار نشود.

اگر دختر باکره‌ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می‌دهد بتواند زندگانی خود را به نحو مستقل اداره کند و قدرت تصمیم گیری صحیح در امور زندگی خود را داشته باشد و بیم آنکه فریب بخورد در میان نباشد.

چنانچه بخواهد ازدواج کند احتیاجی به اجازه پدر در ازدواج یا جد پدری خود ندارد و در غیر این صورت، بنابر احتیاج واجب باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد و اجازه مادر و یا برادر لازم نیست. همچنین بنابر احتیاط واجب دختری که باکره نیست نیز همین حکم را دارد.

اصل ازدواج موقت در شرع مقدس اسلام کاری جایز است و تقبیح نسبت به اصل ازدواج موقت کار صحیحی نیست؛ هر چند ممکن است ازدواج موقت در بعضی موارد و شرایط به مصلحت بعضی از افراد اعم از زن و مرد نباشد.

«عقد دختر باکره بدون اجازه پدر در ازدواج باطل است و فرقی بین ازدواج دائم و موقت نیست.»

این موارد از مهم‌ترین فتوی‌های مراجع تقلید در خصوص ازدواج موقت دختر باکره می‌باشد. اگر بخواهیم ازدواج موقت را برای دختران باکره یا غیر باکره در یک جمله به صورت مختصر بیان نماییم، می‌توانیم بگوییم که:

«دختر باکره جهت ازدواج موقت نیاز به اجازه و اذن پدر دارد و دختر غیر باکره ای که بکارتش را به وسیله شوهر کردن از دست داده است؛ نیازی به اجازه پدر در ازدواج موقت ندارد. همچنین در مواردی که دختر به دلیل اعمالی غیر از شوهر کردن باکره نباشد؛ اجازه پدر در ازدواج یا جد پدریش برای ازدواج موقت بنا بر احتیاط الزامی است.»

امیدواریم توانسته باشیم سوالات و ابهامات شما بزرگوران را در خصوص موضوع اجازه پدر در ازدواج موقت دختر باکره مرتفع کرده باشیم. کارشناسان گروه حقوقی وکلای یاسا؛ آماده پاسخگویی به سوالات شما می‌باشند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر

Δdocument.getElementById( “ak_js_1” ).setAttribute( “value”, ( new Date() ).getTime() );

در زیر به بررسی قوانین در رابطه با اجازه پدر در ازدواج موقت دختر باکره پرداخته ایم. پس با ما همراه باشید.

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ.

و از آیات خداوندی است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید، که در کنار او آرامش یابید، و میان شما عشق و محبّت و مهربانی قرار داد، که در این حقیقت نشانه هایی از خداست برای مردمی که در گردونه اندیشه و فکر نسبت به حقایق به سر می‌برند!

خداوند در آیات مختلف قرآن کریم به مسئله ازدواج اشاره داشته است و آیاتی در جهت تکریم مسئله ازدواج در قرآن آورده است.

مبانی دین مبین اسلام با اینکه ازدواج را امری مستحب معرفی کرده و آن را در دسته امور واجب مسلمانان قرار نداده است؛ اما به طور زیادی از حسن و فواید ازدواج سخن گفته است.نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر

در فرهنگ ایرانی نیز به دلیل ارزشمندی بنیان خانواده و تقدس پیوند زناشویی؛ به موضوع ازدواج توجه ویژه ای شده است که همه ما از آن مطلع می‌باشیم.

قطعا در زندگی شخصی هر کسی، ازدواج به عنوان نقطه عطفی جهت تغییرات بزرگ و ساماندهی مسیر خوشبختی تلقی می شود که به همین سبب، اشخاص و خانواده هایشان به آن توجه ویژه ای داشته اند.

در مذهب شیعه علاوه بر ازدواج دائم( عقد نکاح دائم)، نوعی ازدواج به نام ازدواج موقت بر حسب تفاسیر آیات الهی و مبانی فقهی مقرر شده است که دارای شرایط و شرعیات مختص به خود می‌باشد.

ازدواج موقت نوعی از ازدواج مختص مذهب تشیع می‌باشد که؛ در آن رابطه زوجیت بین زن و مرد با شرایط و مهر مشخص برای مدت زمان معینی انجام می‌شود و پس از اتمام دوره تعیین شده، رابطه زوجیت این ازدواج باطل می شود.

در دستورات شرعی و مبانی قانونی در خصوص ازدواج موقت تعیین و تکلیف شده است.

یکی از مباحث مهم در خصوص ازدواج موقت؛ اجازه پدر در ازدواج موقت دختر باکره می‌باشد که دارای ابعاد حقوقی مختلفی برحسب فتوای فقهای شیعه است.

بنا بر اهمیت موضوع اجازه پدر در ازدواج موقت دختر باکره؛ تیم حقوقی گروه وکلای یاسا اقدام به گردآوری مطلبی جهت پاسخ به سوالات و مفاهیم مورد بحث در این باب نموده است که خواهشمندیم جهت مطالعه آن با ما همراه باشید…

بر اساس مبانی شرعی و قوانین جمهوری اسلامی ایران؛ ازدواج موقت دختر باکره مستلزم اجازه پدر در ازدواج می‌باشد. در شرایطی که پدر در قید حیات نباشد، بایستی اجازه و اذن جد پدری جهت ازدواج موقت کسب شود.

جمیع غالب مراجع عظام؛ در خصوص ازدواج موقت دختر باکره، شرط رشیده بودن دختر باکره را مهم تشخیص می‌دهند.

در نگاه فقهی؛ دختر رشیده به دختری اطلاق می‌شود که به بلوغ رسیده باشد و بتواند در خصوص ازدواج با شخص مورد نظر و تصمیم گیری در مورد آینده خود عقلانی و به دور از احساسات تصمیم بگیرد.

دختر رشیده فارغ از مباحث جنسی و هیجانات منحصر به دوران جوانی که مربوط به جنس مونث می‌باشد؛ در خصوص ازدواج با رعایت حیثیت خانوادگی اش تصمیم گیری می‌نماید.

در نقطه مقابل؛ اگر دختر باکره نباشد و یا پدر و جد پدریش در قید حیات نباشند، قانون مقرر کرده است که جهت جاری شدن صیغه ازدواج موقت نیازی به اذن پدر و جدی پدری نمی‌باشد.

بر اساس نظر مراجع عظام؛ در صورتی که دختر باکره نباشد و دلیل موضوع، از بین رفتن بکارت به وسیله شوهر قبلی باشد؛ اذن و اجازه پدر در ازدواج و جدی پدری برای ازدواج موقت دختر غیر باکره نیازی نمی‌باشد.

همچنین در مواردی که دختر بکارتش را به دلایلی غیر از شوهر کردن از دست داده باشد، همچون؛ ورزش سنگین، تصادف ، شائبه زنا و… بنا بر احتیاط بایستی اجازه پدر در ازدواج لحاظ شود.

لازم به ذکر است؛ به دلیل اینکه قوانین کشورمان با عنایت به دستورات شرعی و نظرات مراجع عظام تدوین شده است؛ کلیه مباحث مذکور از وجه قانونی نیز برخوردار است.

در ادامه مباحث قبلی؛ تیم حقوقی گروه وکلای یاسا بنا بر اهمیت فتوی و نظر مراجع تقلید در خصوص ازدواج موقت دختر باکره یا غیر باکره، به بیان برخی از استفتاهای موجود که بیانگر نظر مراجع تقلید است، می‌پردازد.

در ازدواج اذن پدر شرط است مگر اینکه در ازدواج دائم دختری رشیده باشد و پدر یا جد پدری او بی جهت با ازدواج دائم مخالفت نماید که در این صورت دختر می‌تواند بدون اذن پدر یا جد پدری ازدواج کند.

اما اگر دختر رشیده‌ای که صلاح خود را می‌داند و به دلیل بالا رفتن سن خود امیدی به ازدواج دائم نداشته باشد و پدر یا جد پدری‌اش بی جهت با ازدواج موقت او مخالفت می‌کند، می‌تواند بدون اذن ولی و در صورتی که ازدواج موقت برای او خیر و صلاح باشد، ازدواج موقت کند.

اگر رشیده نباشد بدون اذن ولی نمی‌تواند و اگر رشیده باشد شرایط پاسخ به سئوال اول را دارد.

تقبیح ازدواج موقت، تقبیح حکم خداوند است و کسی نمی‌تواند این حلال خدا را تقبیح کند.

این کار بدون کسب اجازه ی ولى دختر جایز نیست. منظور از باکره دخترى است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، یا نه.

شک نیست که نکاح موقت در شریعت اسلام جایز است، ولى نباید وسیله هوس بازى افراد هوسباز شود؛ و احتیاط آن است تا ضرورتى نباشد اقدام به این کار نشود.

اگر دختر باکره‌ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می‌دهد بتواند زندگانی خود را به نحو مستقل اداره کند و قدرت تصمیم گیری صحیح در امور زندگی خود را داشته باشد و بیم آنکه فریب بخورد در میان نباشد.

چنانچه بخواهد ازدواج کند احتیاجی به اجازه پدر در ازدواج یا جد پدری خود ندارد و در غیر این صورت، بنابر احتیاج واجب باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد و اجازه مادر و یا برادر لازم نیست. همچنین بنابر احتیاط واجب دختری که باکره نیست نیز همین حکم را دارد.

اصل ازدواج موقت در شرع مقدس اسلام کاری جایز است و تقبیح نسبت به اصل ازدواج موقت کار صحیحی نیست؛ هر چند ممکن است ازدواج موقت در بعضی موارد و شرایط به مصلحت بعضی از افراد اعم از زن و مرد نباشد.

«عقد دختر باکره بدون اجازه پدر در ازدواج باطل است و فرقی بین ازدواج دائم و موقت نیست.»

این موارد از مهم‌ترین فتوی‌های مراجع تقلید در خصوص ازدواج موقت دختر باکره می‌باشد. اگر بخواهیم ازدواج موقت را برای دختران باکره یا غیر باکره در یک جمله به صورت مختصر بیان نماییم، می‌توانیم بگوییم که:

«دختر باکره جهت ازدواج موقت نیاز به اجازه و اذن پدر دارد و دختر غیر باکره ای که بکارتش را به وسیله شوهر کردن از دست داده است؛ نیازی به اجازه پدر در ازدواج موقت ندارد. همچنین در مواردی که دختر به دلیل اعمالی غیر از شوهر کردن باکره نباشد؛ اجازه پدر در ازدواج یا جد پدریش برای ازدواج موقت بنا بر احتیاط الزامی است.»

امیدواریم توانسته باشیم سوالات و ابهامات شما بزرگوران را در خصوص موضوع اجازه پدر در ازدواج موقت دختر باکره مرتفع کرده باشیم. کارشناسان گروه حقوقی وکلای یاسا؛ آماده پاسخگویی به سوالات شما می‌باشند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر

Δdocument.getElementById( “ak_js_1” ).setAttribute( “value”, ( new Date() ).getTime() );

به طور کلی در این که در ازدواج (دائم یا موقت) دختر باکره ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد، اذن پدر شرط است یا نه، پنج نظر هست:
أ: اذن پدر لازم است . (آیات عظام: امام خمینی، سیستانی(البته آیت الله سیتانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم می‌داند نه به فتوا)، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی ).
ب: بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است(آیات عظام: خامنه ای، مکارم شیرازی، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی)
نکته :در احتیاط واجب مقلد می‌توان به مرجع تقلید دیگر رجوع نمود .
ج : تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه می‌گرفت و نگرفته، معصیت کار است(آیت الله بهجت ). (1)
د: اذن پدر لازم نیست ولی خوب است رعایت شود(2)
ه‍: درعقد دائم اذن لازم نیست، ولی در عقد موقت لازم است. (3)

موفق و موید باشید.

پی نوشت ها:
1. توضیح المسائل مراجع، ج2، مسئله2376؛ و رساله آیت الله وحید، مسئله 2385؛ و سوال تلفنی از دفتر آیت الله خامنه¬ای درقم و دفتر آیت الله نوری .
2. آیت الله سید صادق روحانی، سوال حضوری از محضر ایشان، و آیت الله گرامی، توضیح المسائل، مسئله2603.
3. آیت الله صانعی، توضیح المسائل، مسئله 2412.

درباره ما

نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر

کلیه حقوق متعلق به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی می باشد ©

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، الف: اذن پدر لازم است. (آیات عظام: امام خمینی، مکارم شیرازی، سیستانی، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی).

الف: اذن پدر لازم است. (آیات عظام: امام خمینی، مکارم شیرازی، سیستانی، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی). [البته آیت الله سیستانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم می داند نه به فتوا] ب: بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است(آیات عظام: خامنه ای، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی) نکته: طبق استفتایی که از دفتر آیت الله وحید خراسانی شده است زنی که یک بار ازدواج کند و بر اثر ازدواج و یا از طریق گناه (زنا و وطی به شبهه) بکارتش از بین برود، برای ازدواج بعدی نیاز به اجازه پدر ندارد ولی اگر ازاله بکارت بخاطر پریدن و یا حادثه ای  و یا از طریق خودارضایی باشد، باید برای ازدواج(دائم یا موقت) اجازه ی پدر گرفته شود. نکته: در احتیاط واجب مقلد می توان به مرجع تقلید دیگر رجوع نمود. ج : تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه می گرفت و نگرفته، معصیت کار است.(آیت الله بهجت) د: اذن پدر لازم نیست ولی خوب است رعایت شود. ه: به نظر آیت الله اردبیلی، اگر دختر باکره اى که به حدّ بلوغ رسیده و رشیده است یعنى مصلحت خود را تشخیص مى دهد بتواند زندگانى خود را به نحو مستقل اداره کند و قدرت تصمیم گیرى صحیح در امور زندگى خود را داشته باشد و بیم آن که فریب بخورد در میان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج کند، احتیاجى به اجازه پدر یا جدّ پدرى خود ندارد و در غیر این صورت، بنابر احتیاط واجب باید از پدر یا جدّ پدرى خود اجازه بگیرد و اجازه مادر و یا برادر لازم نیست. همچنین بنابر احتیاط واجب دخترى که باکره نیست نیز همین حکم را دارد. پسر از مرجعی تقلید می کند که اذن پدر را در ازدواج با دختر باکره رشیده واجب می داند، اما دختر، مقلد مرجعی است که اذن پدر را شرط نمی داند. اگر این دو، بدون اجازه پدر ازدواج کنند، حکمش چیست؟

در فرض سؤال، این عقد صحیح نیست، مگر اینکه مرد نیز به مرجع تقلیدی رجوع کند که اذن پدر را در ازدواج با دختر باکره رشیده واجب نداند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): صحیح نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

در فرض سؤال، ترتیب اثر دادن برای مرد به عقد مذکور صحیح نبوده و نمی تواند آثار محرمیت ازدواج را بر این عقد مترتب کند، بلی اگر مرد مرجع تقلید زن را مساوی با مرجع خود بداند می تواند در این مسئله به او مراجعه کند و آثار محرمیت را مترتب نماید، البته اگر این فرع در خارج اتفاق افتاده باشد بسیار خوب است که پدر دختر اجازه دهد و راه دیگر این است که برای رفع اختلاف به حاکم شرع جامع الشرائط مراجعه نمایند و هر چه حکم کرد عمل نمایند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): عقد مزبور اشکال دارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

لازم است طرفین مقلد کسی باشند که عقد مذکور را صحیح بداند. استفتا از دفاتر آیات عظام: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. پی نوشتها: [1]. توضیح المسائل مراجع، ج2، مسئله2376. [2]. منهاج الصالحین، ج3، کتاب النکاح-اولیاء عقد النکاح، م:1237 [3]. توضیح المسائل مراجع، ج2، مسئله2376؛ و رساله آیت الله وحید، مسئله 2440؛ و سوال تلفنی از دفتر آیت الله خامنه ای در قم و دفتر آیت الله نوری. [4]. آیت الله سید صادق روحانی، سوال حضوری از محضر ایشان، و آیت الله گرامی، توضیح المسائل، مسئله2603. [5]. آیت الله اردبیلی توضیح المسائل مسأله 2830.نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر

منبع:تبیان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه سایر رسانه‌ها

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

[email protected]

نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

بر اساس قانون مدنی، یکی از مهم ترین شرایط ازدواج موقت دختر باکره هستند ، آن است که پدر و یا جد پدری وی اجازه و یا رضایت خود را اعلام کرده باشند . علاوه بر این ، دو شرط مهم دیگر نیز برای صحت عقد موقت و صیغه دختر باکره وجود داشته که عبارتند از: مشخص شدن مدت زمان عقد موقت و همچنین مهریه برای دختران باکره یا دوشیزه .

برای مشاوره شرایط ازدواج موقت دختر باکره

برای مشاوره شرایط ازدواج موقت دختر باکره

 

ازدواج موقت یا صیغه موقت یکی از انواع عقد ازدواج است که برای مدت زمان مشخص شده بین طرفین ، رابطه زوجیت و محرمیت ایجاد می کند و پس از گذشت مدت زمان عقد موقت ، رابطه زوجیت نیز خاتمه پیدا می کند .  ازدواج موقت دختر باکره ، برای اینکه به نحو صحیحی منعقد شود، باید دارای شرایط خاصی باشد.نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر

یکی از شرایط مهمی که برای ازدواج دائم دختران باکره و دوشیزه در نظر گرفته شده است ، آن است که عقد نکاح صرفا در صورت رضایت پدر یا جد پدری آنان صحیح بوده و اصولا بدون اخذ رضایت یا اجازه پدر ( مگر در شرایط استثنایی ) ، امکان ازدواج نیست . به همین دلیل در خصوص عقد موقت یا صیغه دختران مجرد دوشیزه نیز این سوال مطرح می شود که آیا در عقد و ازدواج موقت دختران باکره نیز احتیاج به اجازه یا رضایت ولی قهری هست ؟

برای پاسخ دادن به این سوال مهم در خصوص شرایط ازدواج موقت دختر باکره ، نیاز است که ابتدا حکم ازدواج موقت دختر باکره را مورد بررسی قرار دهیم و سپس عقد موقت دختر باکره بدون اجازه پدر یا جد پدری را بررسی کنیم و در خاتمه ، شرایط صیغه دختر باکره را ذکر نماییم .

همه ما می دانیم که برای ازدواج دائم ، دختران باکره یا دوشیزه، نیازمند اخذ رضایت از پدر یا جد پدری خود می باشند و به این خاطر ، هنگام عقد در دفترخانه پدر یا جد پدری باید حاضر بوده و یا رضایت خود به ازدواج دائم دختر باکره را اعلام دارند . البته در صورتی که بدون دلیل موجه از دادن رضایت پدر برای ازدواج دختر خودداری کند ، تحت شرایطی دختر می تواند از دادگاه اجازه گرفته و ازدواج بدون رضایت پدر داشته باشد .

حکم ازدواج دختر باکره در عقد موقت یا صیغه نیز شبیه عقد دائم است ؛ یعنی اینکه برای عقد موقت هم دختر، نیازمند اخذ رضایت یا اجازه از ولی قهری خود یعنی پدر یا جد پدری خود می باشد . چه بسا در ازدواج موقت ، چون صیغه ازدواج صرفا برای مدت زمان محدودی واقع شده و ثبات و پایداری ازدواج دائم را ندارد ، باید ازدواج موقت دختر دوشیزه با اذن پدر انجام شود .

همچنین به دلیل اینکه بسیاری از حقوق مالی همچون ارث یا نفقه زن در صیغه ممکن است به زن تعلق نگیرد ، ریسک این چنین ازدواج هایی برای دختران باکره بسیار بالاتر است و به همین دلیل ، مصلحت دختران باکره اقتضا می کند که عقد موقت نیز با اجازه پدر باشد و حتی الامکان با عقد دائم ازدواج کنند .

البته در این خصوص باید به مفهوم دختران باکره پرداخته شود . منظور از دختران باکره دخترانی هستند که سابقه ازدواج و رابطه زناشویی را نداشته باشند و به عبارت دیگر ، دوشیزه باشند . چرا که دخترانی که به خاطر شوهر کردن و برقراری رابطه زناشویی ، دوشیزگی خود را از دست داده باشند ، نیازی به اخذ رضایت پدر یا جد پدری برای ازدواج موقت یا دائم ندارند .

در قسمت قبل به توضیح حکم صیغه یا ازدواج موقت دختر باکره و دوشیزه پرداخته و توضیح دادیم که عقد موقت دختر دوشیزه، نیازمند رضایت توسط ولی قهری اوست . با این حال این پرسش مکررا مطرح می شود که ازدواج موقت دختر باکره بدون اجازه پدر چه حکمی دارد و در صورتی که ازدواج موقت دختر باکره بدون رضایت پدر یا جد پدری باشد، چه آثار یا پیامدهای شرعی و قانونی دارد ؟ این سوال مخصوصا توسط کسانی که قصد عقد موقت شفاهی دارند پرسیده می شود .

از سوی دیگر پاسخ به این سوال مهم است که اگر دختر دوشیزه و باکره پدر و یا جد پدری نداشته باشد باید از چه کسی برای ازدواج موقت یا صیغه اش رضایت بگیرد ؟ همچنین اینکه اگر پدری برای ازدواج موقت دختر باکره خود رضایت ندهد تکلیف چیست و چه اقدامی می توان انجام داد ؟

به طور کلی احکام مربوط به ازدواج موقت در قانون مدنی ، مطابق شرع اسلام و مذهب شیعه تدوین شده است و به همین خاطر اگر بخواهیم احکام و شرایط ازدواج موقت دختر باکره بدون اذن پدر را ذکر کنیم ، ناگزیر از مراجعه به فتاوای فقهای شیعه نیز می باشیم . نظرات فقها در مورد صیغه کردن دختران باکره بدون رضایت پدرشان تا حدودی با هم تفاوت هایی دارد .

برخی از فقها فتوا به باطل بودن صیغه موقت دختر باکره بدون رضایت پدر داده اند . بر این اساس ، اگر عقد موقتی بدون رضایت پدر خوانده شده باشد ، از اساس باطل بوده و رابطه ایجاد شده بین زن و مرد ، غیر شرعی بوده است .

عده دیگری از مراجع تقلید به این حد از باطل بودن اشاره نکرده و صرفا گفته اند که بنا بر احتیاط ، عقد موقت باکره بدون رضایت پدر صحیح نمی باشد که این نظر توسط بسیاری از فقها نیز ذکر شده است . به همین خاطر چون ازدواج موقت دختر باکره بدون رضایت پدر، یک موضوع فقهی و شرعی است ، لازم است تا در صورت لزوم چنین امری ، حکم شرعی آن از مرجع تقلید مربوطه پرسیده شود .

همچنین گفتنی است که اگر دختر باکره پدر و یا جد پدری نداشته باشد ، نیازی به اخذ اجازه از شخص دیگری همچون مادر ، برادر یا سایرین وجود ندارد و می توان اقدام به عقد موقت نمود . به استناد ماده 1043 قانون مدنی در صورتی هم که پدر یا جد پدری بدون دلیل موجهی از دادن اذن عقد موقت و صیغه دوشیزه مضایقه کنند و نیاز به ازدواج توسط دختر باکره وجود داشته باشد ، ولایت قهری آنها ساقط می شود و تحت شرایطی می توان نسبت به عقد ازدواج دائم و یا حتی موقت ، بدون اخذ اجازه آنها اقدام نمود .

 

در قسمت قبل به توضیح حکم ازدواج موقت دختر باکره و ازدواج موقت دختر دوشیزه بدون اذن پدر پرداخته شد . با این حال علاوه بر شرط رضایت پدر یا جد پدری برای ازدواج دختر باکره یا دوشیزه که در قسمت قبل توضیح داده شد ، برای صحت صیغه دختران باکره و ثبت صیغه موقت ، دو شرط دیگر نیز لازم و ضروری است که این دو شرط ، در تمام انواع ازدواج موقت باید حتما وجود داشته باشند و در غیر این صورت ، صیغه یا عقد موقت باطل می شود که این دو شرط عبارتند از تعیین مدت و ذکر مهریه .

بنابراین ، اولین شرط ازدواج موقت دختر باکره این است که مدت زمان عقد ازدواج موقت به صورت دقیق مشخص شده باشد و حین عقد برای طرفین معلوم باشد که مدت عقد از چه زمانی شروع می شود و چه زمانی به پایان می رسد . در غیر این صورت ازدواج موقت با دختر باکره صحیح نمی باشد .

دومین شرط عقد موقت با دختر دوشیزه آن است که مهریه دختر باکره در حین عقد، مشخص و معلوم شده باشد و طرفین با توافق یکدیگر، مهریه را مشخص کرده باشند . لذا اگر مهریه مشخص نشده باشد، باز هم ازدواج با دختر باکره باطل بوده و اگر هم ارتباطی میان دختر باکره و مرد ایجاد شده باشد ، شرعی نخواهد بود . بنابراین ، شرایط عقد موقت و صیغه دوشیزه را می توان شامل تعیین مهریه دختر ، تعیین مدت صیغه و رضایت پدر یا جد پدری دانست .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط ازدواج موقت دختر باکره در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط ازدواج موقت دختر باکره پاسخ دهند .

 

 

برای مشاوره شرایط ازدواج موقت دختر باکره

برای مشاوره شرایط ازدواج موقت دختر باکره


درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با ایمیل یا شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 6000 تومان ) در ارتباط باشید تا از مزایای مشاوره حضوری سایت مشاوره دینا بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و …. هیچگونه وابستگی ندارد.

جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.


قانون مجازات اسلامی جدیدDownloads-icon


دفترچه ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی دادگستریDownloads-icon


ظرفیت پذیرش آزمون اخذ پروانه مشاوره خانوادهDownloads-icon

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر

 

هفته نامه پنجره:با تشکر از مراجع محترم تقلید که با ارایه دیدگاه های خود نقش موثری در آگاه سازی افکار عمومی ایفا کردند.

در شرايط كنوني جامعه، ازدواج موقت را چه امري قبيح بدانيم و چه هنجار قلمداد كنيم، در نهايت فتواي مراجع محترم ديني است كه حرمت، استحباب و يا وجوب آن را تعيين ميكند.

براي دقيقتر شدن در اين موضوع و بهدست آوردن آخرين نظرات مراجع، هفته نامه پنجره کوشید با طرح سوالاتی دیدگاه های مراجع محترم تقلید را در باره ازدواج موقت جویا شود.

آن چه می خوانید پاسخ های 4 نفر از مراجع عظام تقلید به استفتائات خبرنگاران پنجره است و در صورت دریافت پاسخ سایر مراجع، نظر ایشان را در شماره های آینده منتشر خواهیم کرد.

با تشکر از مراجع محترم تقلید که با ارایه دیدگاه های خود نقش موثری در آگاه سازی افکار عمومی ایفا کردند.

متن استفتا

1-آيا دختر رشيده بدون اذن ولي ميتواند ازدواج موقت كند؟

2-اگر شرايط ازدواج دائم براي دختري رشيده يا غير رشيده فراهم نباشد و در صورتي كه ازدواج نكند ترس از اين دارد كه به گناه آلوده شود، آيا ميتواند بدون اذن ولي ازدواج موقت كند؟
آيا دختران به دليل نياز عاطفي ميتوانند با شرط نداشتن رابطه جنسي بدون اذن ولي ازدواج موقت كنند؟

3-ترويج ازدواج موقت در جامعه چه حكمي دارد؟

4- تقبيح ازدواج موقت در جامعه چه حكمي دارد؟


آيت الله حسین وحيد خراساني

در ازدواج اذن پدر شرط است مگر اينكه در ازدواج دائم دختري رشيده باشد و پدر يا جد پدري او بي جهت با ازدواج دائم مخالفت نمايد كه در اين صورت دختر ميتواند بدون اذن پدر يا جد پدري ازدواج كند، اما اگر دختر رشيدهاي كه صلاح خود را ميداند و بهدليل بالا رفتن سن خود اميدي به ازدواج دائم نداشته باشد و پدر يا جد پدرياش بيجهت با ازدواج موقت او مخالفت ميكند، ميتواند بدون اذن ولي و در صورتيكه ازدواج موقت براي او خير و صلاح باشد، ازدواج موقت كند.

اگر رشيده نباشد بدون اذن ولي نميتواند و اگر رشيده باشد شرايط پاسخ به سئوال اول را دارد.

تقبيح ازدواج موقت، تقبيح حكم خداوند است و كسي نميتواند اين حلال خدا را تقبيح كند.


آيت الله ناصر مكارم شيرازي

اين كار بدون كسب اجازۀ ولى دختر جايز نيست.
منظور از باكره دخترى است كه قبلا شوهر نكرده است، خواه عضو بكارت موجود باشد، يا نه.

شك نيست كه نكاح موقت در شريعت اسلام جايز است، ولى نبايد وسيله هوسبازى افراد هوسباز شود؛ و احتياط آن است تا ضرورتى نباشد اقدام به اين كار نشود.


آيت الله سیدعبدالکریم موسوي اردبيلي

اگر دختر باكرهاي كه به حد بلوغ رسيده و رشيده است –يعني مصلحت خود را تشخيص ميدهد- بتواند زندگاني خود را به نحو مستقل اداره كند و قدرت تصميمگيري صحيح در امور زندگي خود را داشته باشد و بيم آنكه فريب بخورد در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج كند احتياجي به اجازه پدر يا جد پدري خود ندارد و در غير اين صورت، بنابر احتياج واجب بايد از پدر يا جد پدري خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و يا برادر لازم نيست. همچنين بنابر احتياط واجب دختري كه باكره نيست نيز همين حكم را دارد.

اصل ازدواج موقت در شرع مقدس اسلام كاري جايز است و تقبيح نسبت به اصل ازدواج موقت كار صحيحي نيست؛ هر چند ممكن است ازدواج موقت در بعضي موارد و شرايط به مصلحت بعضي از افراد اعم از زن و مرد نباشد.


آيت الله حسین نوري همداني

عقد دختر باكره بدون اجازه و رضايت پدر باطل است و فرقي بين ازدواج دائم و موقت نيست.

 

 

 

طراحی سایت آموزش مجازی lms

 

 

نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر

 

 

 

 

1-آيا دختر رشيده بدون اذن ولي ميتواند ازدواج موقت كند؟

3-ترويج ازدواج موقت در جامعه چه حكمي دارد؟

4- تقبيح ازدواج موقت در جامعه چه حكمي دارد؟

آيت الله حسین وحيد خراساني

در ازدواج اذن پدر شرط است مگر اينكه در ازدواج دائم دختري رشيده باشد و پدر يا جد پدري او بي جهت با ازدواج دائم مخالفت نمايد كه در اين صورت دختر ميتواند بدون اذن پدر يا جد پدري ازدواج كند، اما اگر دختر رشيدهاي كه صلاح خود را ميداند و بهدليل بالا رفتن سن خود اميدي به ازدواج دائم نداشته باشد و پدر يا جد پدرياش بيجهت با ازدواج موقت او مخالفت ميكند، ميتواند بدون اذن ولي و در صورتيكه ازدواج موقت براي او خير و صلاح باشد، ازدواج موقت كند.نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر

اگر رشيده نباشد بدون اذن ولي نميتواند و اگر رشيده باشد شرايط پاسخ به سئوال اول را دارد.

تقبيح ازدواج موقت، تقبيح حكم خداوند است و كسي نميتواند اين حلال خدا را تقبيح كند.

آيت الله ناصر مكارم شيرازي

اين كار بدون كسب اجازۀ ولى دختر جايز نيست. منظور از باكره دخترى است كه قبلا شوهر نكرده است، خواه عضو بكارت موجود باشد، يا نه.

شك نيست كه نكاح موقت در شريعت اسلام جايز است، ولى نبايد وسيله هوسبازى افراد هوسباز شود؛ و احتياط آن است تا ضرورتى نباشد اقدام به اين كار نشود.

مدت زمان پاسخگویی به هر سوال بین 24 تا 72 ساعت است.

لطفا قبل از 72 ساعت از پیگیری سوال و یا ارسال سوال مجدد خودداری فرمائید.

از طریق بخش پیگیری سوال، سوال خود را پیگیری نمایید.

زمان پاسخگویی به سوالات بین 24 تا 72 ساعت می باشد.

هرگاه نسبت به عقد دائم با همان شخص بعد از پایان عقد موقت اجازه گرفته است عقد او صحیح است.‌ نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر

عقد سابق باطل بوده و عقد فعلی صحیح است مگر در صورتی که در عقد قبلی نزدیکی انجام شده باشد که در اینصورت بهتر است از شخص اول بخواهد باقیمانده مدت را ببخشد و اگر اصرار دارد و نمی بخشد ما باقیمانده مدت را می بخشیم و عقد خود را با شخص جدید بعد از گذشت عده وطی به شبهه از زمان نزدیکی به بهانه ای دوباره بخوانید.‌
 ‌

در صورتی که نزدیکی صورت گرفته مهرالمثل را بپردازد.

در فرض سؤال  دختر نمى تواند بدون اجازه پدر ازدواج کند.‌

چنانچه به تصديق بزرگترهاى فاميل خواستگار كفو و متناسب دختر باشد، و پدر دختر بدون دليل معقول مخالفت كند، اذن او ساقط است، و آنها مى توانند با هم ازدواج كنند. هر چند شايسته است در صورت امكان رضايت پدر دختر جلب شود.‌

تنها دخترانی که یک بار با اذن پدر ازدواج کرده اند و به هر علتی از شوهرانشان جدا شده اند برای ازدواج مجدد نیاز به اذن پدر ندارند.‌

اگر به پدر يا جد پدري دسترسي نباشد و دختر رشيده هم احتياج به شوهر کردن داشته باشد و به تصديق بزرگترهاي فاميل،(از قبیل عمو یا دائی یا مادر یا برادر) خواستگار مورد نظر، کفو و مناسب دختر باشد مي توانند با هم ازدواج کنند.‌

منظور این است که به سنّى رسیده است که هرگاه شوهر نکند به زحمت یا به خطر مى افتد.‌

تفاوتى نمى کند،  ولى معمولا ازدواج موقّت به مصلحت دختران باکره نیست، و مخالفت پدر بجاست.‌

در صورتکیه دختر سن کمی نداشته باشد و دارای رشد کافی عقلی و جسمی و تشخیص مصالح خود بوده باشد مانعی ندارد.‌

معمولاً دخترهای بالای سی سال در مسائل ازدواج رشیده هستند.‌

ازدواج دختر باکره (موقت يا دائم) بدون کسب اجازه ولي دختر جايز نيست. و منظور از باکره دختري است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، يا نه.‌

سوال1: دختری احتمال می دهد که اگر ازدواج موقت نکند به گناه می افتد و ازدواج موقت بر او واجب است از طرفی خانواده دختر مخالف ازدواج موقت او هستند و او می خواهد مخفیانه این عمل را انجام دهد اما می داند که اگر با ازدواج موقت بکارت خود را از دست دهد بعد از ازدواج دایم شوهر و خانواده او متوجه این عمل او خواهند شد و او را به عنوان یک دختر هوسباز سرزنش می کنند. الف: آیا بر چنین دختری جایز است که بعد از ازدواج موقت و از دست دادن بکارت با عمل جراحی دوباره صاحب بکارت شود تا کسی از ازدواج موقت مخفیانه او اطلاعی پیدا نکند؟ ب: اگر شوهر دائم ، بکارت دختر را یکی از شروط ضمن عقد قرار دهد آیا دختر می تواند این بکارت غیر واقعی را به عنوان بکارت واقعی عرضه نماید؟

نشانی دفتر: ايران ، قم ، خيابان إرم ، حسينيه امام صادق (ع)


تلفن: 37743538-25-0098


فاكس: 37747557-25-0098


صندوق پستی:  قم 37185/4343

نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر


تماس با مدیریت سایت : [email protected]

پست الکترونیکی ویژه ی تماس سایت ها و خبرگزاری ها : [email protected]نی نی سایت

نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر
نظر مراجع تقلید در مورد ازدواج موقت دختر باکر

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.