نظر شهید آوینی در مورد انتخابات

نظر شهید آوینی در مورد انتخابات
نظر شهید آوینی در مورد انتخابات

شیراز- فعال سیاسی، اجتماعی و استاد دانشگاه گفت: شهید مرتضی آوینی ، مستند سازی بود که با بهره گیری از کلام امام خمینی (ره)به دنبال از بین بردن فقر در میان جامعه روستایی و عشایری بود.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سعید قاسمی یکشنبه شب در جمع برخی از اعضای کانون روحانیون مبارز استان فارس بیان کرد: برخی به دنبال ایجاد چهره‌ای غیر انقلابی از شهید مرتضی آوینی اند زیرا در مستندی به تصاویری می‌پردازند که این تصاویر مربوط به دورانی است که هنوز انقلاب پیروز نشده است.

وی ادامه داد: رشد و شکوفایی شهدای شاخص انقلاب پس از انقلاب اسلامی ایجاد شد و این مهم نشان دهنده تأثیر عمیقی است که معارف انقلاب اسلامی بر جان افراد گذاشته است و موجب شده تا افراد شاخصی در قالب فرزندان انقلاب به جامعه تحویل داده شوند که یکی از این فرزندان شاخص انقلاب شهید مرتضی آوینی است.

قاسمی تاکید کرد: اگر افراد به دنبال ساخت مستند از افراد شاخص انقلاب اسلامی هستند نباید از این افراد چهره‌های به نمایش گذاشته شود که موجب تضعیف چهره‌های انقلابی شود از این رو اگر می‌خواهیم تصاویری از افراد شاخص انقلاب منتشر شود بهتر است به سراغ تصاویر این افراد پس از انقلاب رفته و نقش و تصویر این افراد پس از انقلاب اسلامی تشریح شود.

او ادامه داد: شهید مرتضی آوینی پس از انقلاب در راستای تحقق معنویات امام راحل طی سفرهای جهادی به مناطق محروم سفر کرده و با انجام فعالیت‌های جهادی به دنبال برطرف کردن محرومیت‌های ایجاد شده بود که این محرومیت‌ها نیز از زمان پهلوی به یادگار مانده بود.نظر شهید آوینی در مورد انتخابات

وی تاکید کرد: حکومت پهلوی به گونه‌ای بود که طی ۵٠ سالی که خانواده پهلوی در کشور سلطنت می‌کردند ایران به صورت تمام و کمال در اختیار کشورهای استعمارگری نظیر انگلیس و آمریکا قرار گرفته بود.

این فعال سیاسی تاکید کرد: انقلاب اسلامی اما تغییر دامنه رفتاری در جریانات سیاسی دوران بود و موجب شد زندگی مردم در جامعه دستخوش تغییرات شگرفی گردد که این تغییرات عاملی برای توسعه، بلوغ و نوآوری جامعه ایران شود.

او با اشاره به نقش و جایگاه مردم در مردم سالاری دینی تصریح کرد: اگر افراد جامعه دارای بینش سیاسی و اجتماعی باشند این آگاهی افزایی موجب می‌شود تا افرادی به عنوان نمایندگان مردم در مجالس و ریاست جمهوری انتخاب شود که این فرد برآمده از خواسته‌های مردمی و معتقد به مطالبات مردمی است که از کف جامعه به وی و اندیشه‌های وی رأی داده‌اند.

قاسمی تاکید کرد: انتخابات عرصه بسیار مهمی در جامعه است و مردم باید در جامعه اسلامی نقش مهمی داشته باشند زیرا تعیین کننده مسیر حرکت انقلاب و جمهوری اسلامی در چهار سال آینده خواهند بود.

وی در خصوص مرتضی آوینی همچنین یادآور شد: یکی از ویژگی‌های که مرتضی آوینی را از سایر شهدای عرصه هنر و انقلاب متمایز کرده است این است که این شهید انقلاب در اوایل جنگ با حضور در مناطق محروم نه تنها نقش مهمی در محرومیت زدایی داشت بلکه با ایجاد مستندهای واقعی از شرایط بحرانی مردم در آن زمان نقاب از چهره سلطنت پهلوی برداشت.

کپی شد

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

سردار علیزاده در مراسم بزرگداشت شهید آوینی تاکید کرد که او در نوشته‌هایش به خطرات اسلام آمریکایی اشاره کرده بود و ما در این ۴۰ سال از بلایی که این پدیده بر سر اسلام ناب آورده است آگاه شدیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم بزرگداشت بیست و ششمین سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی با حضور محمدیاشار نادری (مدیر بنیاد روایت فتح)، مجید رجبی معمار (مدیر خانه هنرمندان) و خانواده شهدا عصر امروز (سه‌شنبه ۲۰ فروردین) در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدیاشار نادری با گرامیداشت یاد شهید آوینی و محمدسعید یزدان‌پرست، گفت: «شهید آوینی با قلم و تفکری که داشت پا در عرصه جهاد و مبارزه با جهل و فساد گذاشت، او مسیر مبارزه با دشمنان را روشن کرد و با هنری که داشت صداقت، شرافت و انسانیت را برای همگان ترسیم کرد.»

او ادامه داد: «شهید آوینی جایگاه اصلی و درست هنر را نشان داد، هنری که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی، اسلام تازیانه‌خوردگان و محرومان و اسلام فقرا است، همانطور که بنیان گذار انقلاب اسلامی نیز گفتند. او به واقع نمایان کننده هنر زیبا و پاک در تاریخ این سرزمین بود.

در ادامه سردار محمد علیزاده از فرماندهان دوران دفاع مقدس و هم‌رزم شهید آوینی گفت: «همه ما شهید آوینی را با مستندسازی و روایت فتح می شناسیم اما همانطور که حضرت آقا فرمودند او سید شهیدان اهل قلم است، آوینی قلم بسیار شیوایی داشت که در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان بسیار تاثیرگذار بود.»نظر شهید آوینی در مورد انتخابات

او با اشاره به سابقه شهید آوینی در حوزه نویسندگی، تاکید کرد: «او در مجلات به نوشتن می‌پرداخت، سال ۶۴ در مجلات یادداشت‌هایی در پاورقی می‌نوشت. همچنین مطلبی درباره غرب‌زدگی به نگارش درآورده بود و به معایب این پدیده از زوایای مختلف پرداخته بود که یکی از مهم‌ترین بخش های آن به این شرح بود: «خلاف آنچه بسیاری می‌پندارند آخرین مقابله ما نه با دموکراسی غرب بلکه با اسلام آمریکایی است.» و ما در این ۴۰ سال بلایی که اسلام آمریکایی بر سر اسلام ناب آورد را درک کردیم.»

علیزاده درباره خصوصیات شهید یزدان‌پرست نیز، گفت: «او بسیار صبور، شکیبا و مخلص بود و با این ویژگی هایش هم توانسته بود جایگاه خوبی در میان برادران اهل سنت در غرب کشور پیدا کند، مردم دیواندره برای او احترام بسیاری قائل بودند و بسیار او را دوست داشتند. متاسفانه حسرت اینکه پشت سر او نماز بخوانم بر دلم مانده است.»

این سردار در ادامه خاطره‌ای نیز از شهید آوینی و یزدان‌پرست را به این شرح تعریف کرد: «سال ۷۲ بود که به تهران آمدم و با شهید یزدان پرست تماس گرفتم تا دیداری باهم داشته باشیم اما او با گروه مستندسازی روایت فتح به مناطق عملیاتی رفته بود و دیدارمان به پس از بازگشت او موکول شد اما قسمت نشد و پس از مدتی در شانزدهم فروردین ماه تلویزیون اعلام کرد که مرتضی آوینی و سعید یزدان پرست به شهادت رسیدند.»

بخش دیگر این مراسم به تجلیل از چهره های هنری عرصه دفاع مقدس اختصاص داشت، بهرام محمدی‌فرد (عکاس جنگ و از همراهان شهید مصطفی چمران)، پرویز رمضانی (صدابردار روایت فتح و آخرین مستند نیمه تمام شهید آوینی)، حسین مسافرآستانه (نویسنده و کارگردان)، محمدعلی باشه‌آهنگر (نویسنده و کارگردان)، محمدرضا ابوالحسنی (نویسنده و مستندساز دفاع مقدس) و سید مسعود شجاعی طباطبایی (کاریکاتوریست و گرافیست) چهره هایی بودند که مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

پایان بخش این مراسم نیز رونمایی از مجموعه عکس های هشت سال دفاع مقدس به کوشش محمدحسین حیدری عکاس دفاع مقدس بود.

۵۷۲۴۳

شرکت هواوی روز چهارشنبه مورخ 6 بهمن 1400 رویداد سوپردیوایس را در هتل استقلال تهران برگزار کرد. طی این رویداد که در دو بخش برای اصحاب رسانه و نمایندگان فروش برنامه ریزی شده بود، علاوه بر رونمایی از 9 محصول جدید، استراتژی‌های بازرگانی و بازاریابی توسط مدیران ارشد این شرکت مورد بررسی قرار گرفت.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

ایسنا/قم راوی برجسته دفاع مقدس گفت: تمام آن‌هایی که حسرت می‌خورید چرا در زمان دفاع مقدس نبوده‌اند یا چرا مدافع حرم نشدید، انتخابات از نگاه شهدا یک عملیات است و شرکت در آن درست شبیه به شرکت در یک عملیات است.

انتخابات در ایران، مظهر اراده ملی و مردم‌سالاری دینی بوده و از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در هر برهه از تاریخ انقلاب شکوه‌مند اسلامی و عمر پربرکت این شجره طیبه،‌ با نزدیک شدن به روزهای انتخابات، تب‌وتاب بحث‌های سیاسی بر سر موضوعاتی چون شرکت یا عدم شرکت در این نمایش ملی ـ‌ سیاسی،‌ سوابق کاندیداها، شعارها و برنامه‌هایشان و سرانجام انتخاب اصلح،‌ در بین اقشار مختلف جامعه بالا می‌گیرد و گرمای آن به اوج خود می‌رسد. از آنجا که شهدا برای همیشه چراغ‌های روشن در ظلمت دنیای مادی هستند، راه و رسمشان در همه عرصه‌ها از جمله عرصه مشارکت سیاسی می‌تواند سرمشق و الگویی مناسب باشد، به سراغ حاج حسین کاجی راوی دفاع مقدس و فعال عرصه نشر رفته‌ایم تا دفعه برایمان از شهدا و انتخابات بگوید. سردار حسین کاجی در گفت‌و گو با ایسنا در رابطه با حال و هوای بچه‌های جنگ و رزمنده‌ها در زمان انتخابات عنوان کرد: سیره شهدا بهترین الگو برای طی مسیر در همه دوران‌های انقلاب عزیز اسلامی است. همچنان که رهبر معظم انقلاب می‌فرماید با این ستاره‌ها می‌توان راه را پیدا کرد. واقعا با تأسی به شهدا و مکتب آن‌ها راه شناخته می‌شود. وی بایبان اینکه شهدا در مسئله انتخابات با دو نگاه حضور حداکثری و انتخاب اصلح ورود می‌کردند، ادامه داد: البته این نگاهِ جامعه دفاع مقدس بود، آن‌ها با همان اعتقادی که وقتی فرمانده دستور می‌داد باید عملیات کنید و تمام خطرها را به جان می‌خریدند و آن عملیات را مأموریت انقلاب و جمهوری اسلامی می‌دانستند، انتخابات را هم همین‌طور می‌دیدند؛ یعنی اگر در عملیات می‌رفتند تا یک منطقه یا شهری را از تصرف دشمن خارج کنند، در انتخابات هم با این اعتقاد پای صندوق‌های رأی می‌آمدند که بتوانند سرنوشت مردم را به دست افراد صالح بسپارند. این راوی دفاع مقدس افزود: پس از شهادت شهید رجایی و در اولین انتخابات، شور عجیبی بین بچه‌ها وجود داشت. رزمندگان در مقر لشکر 17، چند ساعت منتظر مانده بودند تا صندوق رأی بیاید؛ مثلاً اگر قرار بود صندوق ساعت 9 بیاید بچه‌ها از ساعت 8 و نیم وضو گرفته در صف آماده بودند. به خاطر وضعیت منطقه جنگی صندوق ساعت 11-12 ظهر آمد و بچه‌ها در تمام طول این مدت منتظر بودند؛ مانند شب های عملیات قربه الی الله و با وضو ذکر می‌گفتند و از خدا کمک می‌گرفتند. مسئول موسسه انتشارت حماسه یاران بیان کرد: حرفم به تمام آن‌هایی که حسرت می‌خورند چرا در زمان دفاع مقدس نبوده‌اند یا چرا مدافع حرم نشدند، به ویژه نسل جوان که چنین آرزویی دارند این است که  انتخابات از نگاه شهدا یک عملیات است و شرکت در آن درست شبیه به شرکت در یک عملیات است. انتخاب باید بین اصلح و صالح باشد وی در رابطه با برخورد شهید حاج قاسم سلیمانی با موضوع انتخابات اظهار کرد: وقتی حاج قاسم شهید شد همه عزادار شدیم و از کوچک و بزرگ پیشانی‌بند بستیم و روی سینه‌ها اتیکت زدیم که من قاسم سلیمانی‌ام؛ اگر واقعاً پایبند آرمان قاسم سلیمانی هستیم باید پای‌کار باشیم. شناسنامه حاج قاسم را اگر ببینید یک جای خالی ندارد. ایشان چهل سال در هر انتخاباتی شرکت کرد. کاجی بابیان اینکه حاج قاسم به‌عنوان یک الگو و یک اسطوره به ما راهکار می‌دهد، افزود: ایشان در یکی از سخنرانی‌هایشان می‌گویند: «برادران و خواهران، جامعه‌ای صالح می‌شود که افراد صالح در آن حاکم شوند.» به نظرم این جمله را باید قاب کرد و در همه‌جا زد. اگر به حاج قاسم اعتقاد داریم پس یک مأموریت جدی از طرف او به ما واگذار شده که باید درست انتخاب کنیم و نه صالح بلکه اصلح را برگزینیم. وی با اشاره به اینکه شهدا از عالم بالا به ما نگاه می‌کنند، بیان کرد: شهدا هیچ سود و منفعتی برای خودشان نخواستند و تنها به منفعت اسلام و مردم فکر می‌کردند؛ لذا معتقدم مثل حاج قاسم که فراجناحی بودند، فارغ از هر جناحی همه بیاییم در این انتخابات شهدا را الگو قرار بدهیم و سیره آن‌ها را چراغ راهمان کنیم. وی در رابطه با شعارهای انتخاباتی آن دوران اظهار کرد: امروز هرکسی با یک شعاری مانند عدالت، حقوق شهروندی و… وارد عرصه انتخابات می‌شود وقطعاً در روزهای آینده نیز با این شعارها مواجه می‌شویم. شهید رجایی که یک رئیس جمهور مکتبی است آن زمان شعارهای اسلامی و انقلابی، خدامحوری، خداباوری و خدابینی را مدنظر قرار داده بود. وی بابیان اینکه ایشان با شعاری قریب به این مضمون که: «من و کابینه آینده‌ام نیامده‌ایم که شاه گونه باشیم. شام خوردن، رفتار و گفتار ما باید خدا گونه باشد.» وارد این عرصه شده بود، گفت: ایشان همه‌چیز را خدا می‌دانست و سعی داشت همه افعالش را به خدا متصل کند. مردم باید با این نگاه به انتخاب دست بزنند. این راوی دفاع مقدس با تاکید براینکه برای شهدا در موضوع انتخابات دو فاکتور حضور حداکثری و انتخاب اصلح اهمیت ویژه‌ای داشت، تصریح کرد: شهید ناصر بختیاری، از فرماندهان شهید استان مرکزی، در مقطع انتخابات از جبهه ده روز مرخصی می‌گیرد تا قربه الی الله بیاید و در شهر برای ایجاد شور انتخاباتی و شناساندن اصلح به مردم تلاش کند. وی افزود: طلبه شهید محمد شیخ شعاعی که از شهدای غواص دست بسته‌ای بود که در سال 1394 تفحص شدند، برای گرم کردن تنور انتخابات و کمک به انتخاب درست از سوی مردم، به‌طور خودجوش وارد صحنه می‌شود و یک بلندگو روی ماشین شخصی‌اش نصب می‌کند و روستا به روستا می‌رود و مردم را به شرکت در انتخابات و انتخاب گزینه‌ای که فکر می‌کرده اصلح است دعوت می‌کند. وی ادامه داد: شهید دیگری به نام حسن محمودنژاد که تازه ازدواج‌ کرده بود و منتظر بود زندگی مشترک با همسرش را در زیر یک سقف شروع کند، یک تاریخی را برای مراسم عروسی در نظر می‌گیرند و به دنبال فراهم کردن مقدمات مراسم می‌روند؛ اما نزدیک عروسی متوجه می‌شود که شب عروسی‌اش مصادف با شب انتخابات است و برای اینکه بتواند در این ایام به‌خوبی دین خودش را ادا کند و بدون دغدغه و مشغولیت ذهنی، فعالیت انتخاباتی داشته باشد مراسم عروسی‌اش را عقب می‌اندازد. یعنی مسئله انتخابات تا این اندازه برای او حیاتی بوده است که یک امر مهم در زندگی شخصی‌اش را با آن تنظیم می‌کند. کاجی با بیان اینکه شهید حسن تهرانی مقدم، پدر موشکی ایران، نیز برای رأی دادن فرزندانش را هم همراه خودش می‌برد، تصرح کرد: ایشان برگه رای را دست فرزندش می‌دهد که به صندوق بیاندازد تا او از همین سن پایین بیاموزد که باید نسبت به انتخابات و شرکت در آن حساس باشد. یعنی با این کار می‌خواهد یک یادگاری از خودش به‌جا بگذارد و این را در خاطر فرزندانش ماندگار کند. نصیحت شهدا به کاندیداهای انتخابات وی با اشاره به اینکه نباید کسی و یا گروهی را با دروغ تخریب کرد، عنوان کرد: در بحبوحه پیروزی انقلاب عده‌ای از مردم شعاری ساخته بودند با این مضمون که “خمینی آزاده است/شاه زنازاده است”. شهید بهشتی همین‌که این شعار را شنید بسیار ناراحت شد و گفت: «پدر و مادر شاه ازدواج شرعی کرده‌اند و این شعار دروغ است. از پلکان دروغ نمی‌شود بالا رفت و به هدف رسید.» وی خاطر نشان کرد: رزمندگان ما گاهی در زیر آتش گلوله و خمپاره دشمن پای صندوق‌های رأی می‌آمدند. یادم است در یک انتخابات دو نفر با جان‌فشانی تمام و صندوق به دست سنگر به سنگر می‌آمدند و رأی رزمنده‌ها را می‌گرفتند. همگی این را یک دین می‌دانستند و قربه الی الله بدون ترس و واهمه پای صندوق می‌آمدند؛ امروز بحث کرونا مطرح است و امکان دارد عده‌ای همین را بهانه نیامدن و رأی ندادن قرار بدهند. کرونا از گلوله بدتر نیست. پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید و به تبعیت از شهدا پای صندوق‌های رأی حاضر شوید.

وی خواندن کتاب اثر انگشت را در این مقطع زمانی توصیه کرد وگفت: این کتاب که نثر روانی نیز دارد خاطرات، وصایای شهدا، سخنان امام و رهبری را درباره موضوع انتخابات آورده است و ویژگی برجسته این کتاب را می توان به اینکه هر دو موضوع حضور حداکثری و انتخاب اصلح را کارکرده، دانست. این کتاب در120 صفحه در قطع پالتویی و به همت انتشارات حماسه یاران با قیمت 15هزار تومان به چاپ رسیده و علاقه‌مندان به تهیه آن می‌توانند به سایت www.hamasehyaran.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

تهران- ایرنا- مرتضی آوینی گام به گام به هنرمند، تئوریسین و منتقدی تبدیل شد که انسانیت و دین را کنار هم قرار داد.

به گزارش روز پنجشنبه گروه فرهنگی ایرنا به نقل از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی محمدعلی حیدری نویسنده و منتقد سینما در یادداشتی به مناسبت سالروز شهادت مسیدمترضی آوینی نوشت:

سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی است. آوینی هنرمند طرازی است که با انقلاب اسلامی متولد شده، زیستی پرفراز و نشیب داشته. ماجراها و رویدادهایی که هنوز محل بحث بوده پشت سر گذاشته، همچنان شخصیت او را در هاله ابهام قرار داده و داوری درباره واقعیت این شخصیت را دشوار کرده است. مرتضی آوینی گام به گام به هنرمند، تئوریسین و منتقدی تبدیل شد که انسانیت و دین را کنار هم قرار داد. هم انسان را دید هم دین را و تجلی این انسان دین دار محصول انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را می‌توان در پخته ترین کارش «روایت فتح» دید. «روایت فتح» جدا از وجه اسنادی‌اش به عنوان یک اثر ملی درباره روزهای سخت دفاع مقدس، در زیر لایه نقش فرهنگ شیعی و آموزه‌های دینی (فرهنگ شهادت‌طلبی و باور به نهضت عاشورا و اعتقاد به ائمه)  در دفاع از یک سرزمین را نشان می‌داد و این وجه تفاوت بین جنگ هشت ساله و سایر جنگ‌های جهان را به تصویر می‌کشید. بیست و هشت سال پس از شهادت او، مستند بحران که دفاع در عراق و سوریه را به تصویر می‌کشد محصول مشخص و ثمره جریانی است که با سیدمرتضی آوینی در مستندسازی ایران متولد شد و اینک، یک جریان پرقدرت در مستندسازی است.

از این منظر سیدمرتضی آوینی در میان مستندسازان، موقعیتی یگانه دارد. شهیدآوینی پیش از «روایت فتح» مستندهایی اجتماعی ساخته است که نشان‌دهنده گرایش و توجه او به مسائل اجتماعی است. اما نقطه پیوند این آثار و مجموعه «روایت فتح» توجه به ارزش‌های انقلابی در هر دو جنس آثار است. اختلاف طبقاتی و فقر به‌عنوان دو موضوع مورد نقد از سوی جامعه انقلابی، در مستند «خان گزیده‌ها» و «شش روز در ترکمن صحرا» مطرح و نقد می‌شود.

روایت حقیقت در «روایت فتح»

نظر شهید آوینی در مورد انتخابات

امتیاز بزرگ شیوه مستندسازی شهیدآوینی در «روایت فتح» جدا از شناخت درست موضوع و اتمسفری که ارزش‌های دفاع مقدس در آن جریان داشت، همراه شدن با سوژه‌ها یا یکی شدن در آن‌ها بود. سیدمرتضی آوینی؛ راوی صادق رویدادی بود که خود به آن باور  و اعتقاد داشت. دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و ارزش‌های مقاومت با جان او به‌عنوان یک هنرمند مجاهد یکی شده بود. به همین دلیل وقتی در گفتار متن، از شهادت یا از مادری می‌گفت که صادقانه ادعا می‌کرد اگر ۱۰ فرزند داشته باشد در راه خدا و انقلاب نثار می‌کند، حرفش به جان مخاطب می نشست. پس از شهید آوینی مستندسازهای دیگری مسیر او را طی کردند، اما هیچ‌یک نه آن نوع گفتار متن را احیا کردند نه توانستند آن جنس  روایت تاثیرگذار را داشته باشند. اما رد پای او را در بسیاری از مستندهایی که به موضوع دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت پرداخته‌اند می‌توان جست‌وجو کرد و نشان سبک او را یافت؛ سبکی که هنوز یگانه است.

از روزهای ظهور ویروس کرونا در ایران، مقابله خستگی‌ناپذیر کادر درمان و مدافعان سلامت با این ویروس توجه جامعه جهانی را جلب کرد. مانند هر حادثه ملی مهمی که این بار ابعاد جهانی هم داشت مستندسازان بسیاری به سمت ساخت فیلم درباره این اتفاق رفتند. وقتی ایثار و از خودگذشتگی دوباره در جامعه رنگ گرفت همه به یاد سال‌های دفاع مقدس افتادند. قهرمانان به پا می‌افتادند تا مردم زنده بمانند. این حال و هوا ضرورت ساخت مستند به شیوه شهید آوینی را دوباره به یاد آورد. به این دلیل که مستندهای آوینی جنسی بومی داشتند. ریشه‌های اعتقادی و ملی را به یاد بیننده می‌آوردند. در عین نمایش تلخی‌ها یا شکست‌ها، از پیروزی نهایی و حماسه‌سازی‌ها خبر می‌دادند و با امید به فتح و پیروزی به پایان می‌رسیدند. در مقابله و رویارویی با کرونا هم، که دشمنی ناشناخته و قوی بود مردم نیاز به چنین روحیه‌ای داشتند. نکته مهم دیگر اینکه آوینی در روزگاری که جنگ در جریان بود و زمانی که زمان کوتاهی از پایان آن نگذشته بود، به شرح ماوقع پرداخت. او مستندسازی بود که با سرعت در صحنه رخداد حضور داشت و ثبت ماجرای کرونا هم، چنین روحیه مجاهدگونه‌ای طلب می‌کرد. شرح این مبارزه باید مفاهیمی را دوباره برای تماشاگر زنده می‌کرد. فقط شرح رخداد کافی نبود، این بار هم نیاز بود که بگوییم در این جدال نابرابر، کادر درمان شبانه‌روزی و با ایثار و توکل در خط مقدم حضور دارند و پیروزی با ماست. مستند اشراقی، مستندی که نه فقط مستلزم توجه به تکنیک و فرم که متأثر از نگاه عرفانی و الهی به موضوع است، در روزهای مقابله کادر درمان با ویروس کرونا، کارکردی تازه پیدا می‌کند. این رزم عارفانه و عاشقانه که ریشه در باورهای اعتقادی و روحیه ملی ما دارد، در مستند اشراقی بهتر و بیشتر ثبت می‌شود.

این روزها که پخش یک مستند درباره شهید آوینی، حاشیه‌های فراوانی ایجاد کرده و باعث دلگیری خاطر خانواده محترم این شهید شده است، می‌توان به این باور رسید که شخصیت او و زندگی پرفراز و نشیبش هنوز جای بررسی و کار دارد. کارنامه شهید سید مرتضی آوینی مثل هر هنرمند دیگری، می‌تواند بررسی و تحلیل شود. او منتقد و تئوریسینی زمینی است، خودش ادعای این را نداشت که قابل نقد نیست. اما در نقد او شاید بیش از هر چیز دیگری تحول درونی و تغییر آثار و نگاهش به هنر را باید معیار قرار  داد و به حوزه‌هایی ورود نکرد که به دلیل بسیار شخصی بودن داوری درباره آن روشن و ساده نیست. شهید سیدمرتضی آوینی با نگاهش درباره مستندسازی و ثبت چهره انسان در دل دفاع، ماندگار است و حاشیه‌ها دوامی ندارند.

روز هنر انقلاب اسلامی

روز هنر انقلاب اسلامی در حقیقت یادبود یکی از هنرمندان انقلاب اسلامی است. پس از شهادت کارگردان و روزنامه نگار انقلابی، شهید سید مرتضی آوینی در روز بیستم فروردین سال ۱۳۷۲، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، این روز به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نام گذاری شد.   سیدمرتضی آوینی روز بیستم فروردین ۱۳۷۲ در منطقه فکه در حال بررسی لوکیشن فیلم مستند شهری در آسمان، به همراه محمد سعید یزدان‌پرست با مین برخورد کرد و بر اثر اصابت ترکش مین باقی‌مانده از جنگ ایران و عراق به شهادت رسید.   مجموعه فیلم‌های مستند تلویزیونیِ او دربارهٔ جنگ ایران و عراق با نام روایت فتح شناخته‌شده‌است.

تهران- ایرنا- ژانر معمایی نوعی از ادبیات با پیرنگ یک جنایت است، ادبیاتی…

تهران- ایرنا- فیلم کوتاه گالو در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین فیلمبرداری…

تهران- ایرنا- مزایده هنر اسلامی در گالری آرتیبشن و نمایشگاه عکس‌های…

تهران- ایرنا- ۲۲ فیلم از جمله لایه‌های دروغ، بی‌رویا، نگهبان شب و…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت بیستم فروردین‌ماه سالروز شهادت شهید سید مرتضی آوینی نماهنگ «راوی راه آسمان» را منتشر می‌کند.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، روزهای ابتدایی فروردین ماه هر سال به برکت خون شهید سیدمرتضی آوینی، عطرآگین به هنر انقلاب اسلامی است. به همین مناسبت نامه‌ای که شهید آوینی به برادرش در سال 1358 در مورد انقلاب اسلامی نوشت را برای مخاطبین بازنشر می‌دهیم:

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

برادر:

دلم می‌خواست امروز که ایران، این پسر گمشده، بعد از قرن‌ها می‌رود که به آغوش خانواده‌ی خویش بازگردد، در کنارم بودی و با هم زیر لوای اسلام عزیز و در کنار امام خمینی این فرزند راستین محمد و این نشانه‌ی خدا بر زمین، جهاد می‌کردیم:نظر شهید آوینی در مورد انتخابات

گرفتار تاریکی بودیم که امام خمینی از قلب تاریخی که می‌رفت تا فراموش شود، چون محمد فریاد برآورد که «واعتصموا بحبل‌الله جمیعا و لاتفرقوا» – همه به ریسمان خداوند چنگ بزنید و بیاویزید و پراکنده نشوید – و ما که هنوز دست و پا می‌زدیم تا به خویشتن خویش بازگردیم. از این سخن تازه شدیم و دریافتیم که آنچه می‌جستیم، یافته‌ایم و به یقین رسیدیم و حتی من که همواره بویی از محمد در مشام داشتم در آغاز باور نمی‌کردم که در این ظلمت‌کده‌ی زمین بتوان نقبی به سوی نور زد – که ابعاد آنچه روی داد، آن هم گسترده بود که زمین را دربر می‌گرفت و خدا این تردید را که جز لمحه‌ای به طول نینجامید بر من ببخشاید – و برق یقین بی‌هیچ واسطه‌ای بر دلم نشست. همانگونه که بر کوه سینا، و ایمان آوردم و برادر!

زمان گم شد و مکان و کویر بود و آن که دعوت به حق می‌کرد محمد بود و خدا را شکر که گوش ایمان من به آوای الله آشنا بود و نمی‌دانی که چه خوش بود.

با همان عشقی که اباذر با محمد بیعت کرد، ما به امام خمینی پیوستیم و برادر، او را ندیده‌ای: دست خداست بر زمین؛ آن همه به صفات خداوندی آراسته است که هنگامی که دست محبتش را بر سر شیفتگان بالا می‌آورد، سایه‌اش زمین و آسمان را می‌پوشاند و آن زمان که از حکمت و عرفان سخن می‌گوید، می‌بینی که او خود نفس حقیقت است.

من بوی خوشش را از نزدیک شنیده‌ام و صورتش را دیده‌ام که قهر موسی را دارد و لطف عیسی را و آرامش سنگین محمد را برادر!

ایران، مادر تمدن نوینی است که معیارها و مقیاس‌هایی دیگر دارد و حکمت و فلسفه‌ای دیگر و هنری دیگر و… ادبیاتی دیگر. من هرگز نمی‌توانم وسعت مکتبی و فرهنگی این انقلاب را در این نامه تصور کنم. اما برایت باز هم خواهم نوشت، هر چند که وقتم بسیار تنگ است.

مادر به تو گفت (در پشت تلفن) که من کار پیدا کرده‌ام. این چنین نیست؛‌ من زندگی یافته‌ام. عشق خمینی بزرگ و عظمت فرهنگی آنچه می‌گوید، مرا آنچنان شیفته‌ی خود ساخته است که نمی‌توانم جز به حکمتی که در حال تدوین آن هستم بیندیشم و و جز به فرهنگی که در حال احیای آن هستیم… و این فرهنگ آن همه با آن فرهنگ کهنه و منحط غرب متفاوت است و آن همه با آن فاصله دارد که نمی‌توان گفت. کارم در راه خداست (فی‌سبیل‌الله) و برای آن پولی دریافت نمی‌کنم. تنها سهمی اندک از بیت‌المال می‌برم که خورد و خوراک را بس باشد و بس. جهادی را که آغاز کرده‌ایم، امام خمینی «جهاد سازندگی» نام نهاده است. شمشیرمان قلم است و بیل و کلنگ و در راه سازندگی ایرانی آزاد گام نهاده‌ایم؛ ایرانی که منشا حرکت نوین تاریخ و خاستگاه فرهنگ نوینی است که دنیای تاریخ را سراسر دربر خواهد گرفت.

والسلام – برادرت مرتضی (1358)

انتهای پیام/

نی نی سایت

نظر شهید آوینی در مورد انتخابات
نظر شهید آوینی در مورد انتخابات

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.