نظر رائفی پور در مورد سریال آقازاده

نظر رائفی پور در مورد سریال آقازاده
نظر رائفی پور در مورد سریال آقازاده

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

گاهی زور پول از زور هنر بیشتر می‌شود

قسمت اول سریال آقا زاده ساعاتی پیش از پلتفرم‌های VOD منتشر شد و همانطور که انتظار می‌رفت، دقیقا محصولی است که از سازمان سینمایی اوج انتظار می‌رود. یک محصول پر زرق و برق، پر از خرج که اجازه دارد از خطوط قرمزی عبور کند که هیچ سریال و فیلمی در ایران اجازه نزدیک شدن به آنها را هم ندارد. اوج دو دسته محصول دارد، یکی آنها که زیادی شعارگونه هستند و یکی محصولاتی که حرفش را در حاشیه می‌زند. سریال آقازاده اما همانطور که از اسمش برمی‌آید، جزو آن دسته محصولاتی است که حرف‌هایش را با پتک به سر مخاطب می‌کوبد و آن را به زمخت‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

نظر رائفی پور در مورد سریال آقازاده

در قسمت پایلوت سریال تقریبا فاز و هدف آن مشخص می‌شود. قرار است با دنیای فاسد و زیرزمینی آقازاده‌ها و برخی مسئولین کشور روبرو شویم، دنیایی که در آن ماشین‌های پرزرق و برق وجود دارد و مهمانی‌های زیرزمینی برگزار می‌شود که در آن معاملات سودجویانه برقرار می‌شود، دنیایی که در آن پرستوها وجود دارند و به بستر برخی مسئولین می‌روند تا فیلم‌شان منتشر شود و آن مقام مذکور به اصطلاح رام و حرف گوش کن شود. شاید نوشتن این متون پیش از این در هر رسانه‌ای، باعث مشکل آفرین شدن می‌شد اما اوج هر بار با هر فیلم و سریالی که به عنوان سرمایه‌گذار در آن نقش دارد، کاری می‌کند که نوشتن از این موارد علنی‌تر شود. اینها حرف‌هایی است که در فضای مجازی و توی تاکسی‌ها زده می‌شود و حالا در سریال جدید اوج علنا به نمایش در می‌آید، آنهم با ستارگانی متعدد که احتمالا دستمزدهای بالا باعث بازی‌شان در این اثر شده و لاغیر.

در ده دقیقه ابتدایی سریال یک ماشین بنز خرد و خاکشیر می‌شود و مشخص می‌شود که دختر داخل ماشین، پیش‌تر در نقش پرستویی برای یک آقا زاده کار می‌کرده است. آقا زاده‌ای به نام نیما که در کار تجارت آثار هنری است و با پولش هر کاری که دلش می‌خواهد انجام می‌دهد و حالا با کمک یک کارشناس قدیمی آثار هنری، قصد دارد یک نقاشی جعلی را به عنوان اثری تازه کشف شده از سهراب سپهری به دنیا قالب کند.

متاسفانه سریال آقازاده در یک جوزدگی کامل به سر می‌برد، از موسیقی تند و بی‌جهتی که در تک تک سکانس‌های آن شنیده می‌شود (از To The Bad Bone گرفته تا دیگر تم‌های موسیقی تند) تا نحوه نمایش نوشتارهایی که می‌خواهد لوکیشن و زمان فیلم را به نمایش در بیاورد و حتی میان پرده‌هایی که بیخود و بی‌جهت از چهره بازیگران با لوگوی سریال هر ده دقیقه یکبار به نمایش در می‌آید و آدمی را یاد میانه انیمه‌ها می‌اندازد! آقازاده می‌خواهد به زور فریاد بزند که من سریال خفن و هیجان انگیزی هستم و مرا دریابید، این کار را با حرکات تند دوربین و پرش صفحه و مطرح کردن موضوعات آنسوی خط قرمزی انجام می‌دهد، حتی جایی که علنا از یک فیلم مستهجن مقام مسئولی صحبت به میان می‌آورد و خنده‌های زن و مرد را به تصویر می‌کشد تا یک صحنه مثلا اروتیک خلق کند.

بازیگران انگاری که به زور در نقش‌های خود ظاهر شدند و بازی خوبی از خود برجای نمی‌گذارند، نیکی کریمی از همه بدتر ظاهر می‌شود و بازی تصنعی که نشان می‌دهد بیشتر شبیه به یک عروسک خیمه شب بازی است تا یک هنرپیشگی. از بین تیم بازیگری امین حیایی می‌تواند گلیم خود را آب بیرون بکشد و بهتر از بقیه ظاهر می‌شود. سریال در شخصیت پردازی خود هم ضعیف عمل می‌کند و با اینکه می‌خواهد کاراکتری به اسم «مانلی» را یک دختر شهرستانی نشان دهد که قربانی پرستو بودن در سیستم شده و یا نیما را یک آقازاده بدطینت نشان دهد، در هیچ کدام موفق عمل نمی‌کند. مثلا در سکانسی که نیما یک تابلوی شش میلیارد تومانی را می‌ترکاند ولی بعدا مشخص می‌شود که در واقع یک نسخه جعلی را به خانه‌اش آویزان کرده و نسخه اصلی را پنهان کرده، از ابهت و دیوانگی این کاراکتر کاسته می‌شود و به مکار بودنش افزوده می‌شود؛ امری که شاید به نظر بیاید تصمیم درستی بوده ولی سریال می‌خواهد هم به نعل بزند و هم به میخ و نیمای داستان را یک روانی پول‌دوست مکار جا بزند و تکلیفش با خودش مشخص نیست.

دوستی می‌گفت زمانی که پول خوب در امر فیلمسازی و سینما دست سازمان‌هایی چون سازمان اوج است، باید با آنها تا کرد و از این بودجه در راستای ساخت آثاری استفاده کرد که با بودجه‌های اندک نمی‌توان ساخت؛ مثل کاری که فصل پنجم سریال پایتخت کرد و توانست با بودجه این سازمان، فضای سریال را به حال و هوایی ببرد که تا پیش از این امکانش نبود.آن دوست می‌گفت تن دادن به پیام‌های زیرپوستی که اوج می‌خواهد حتما در فیلمنامه کارهایش باشد، می‌تواند زیرپوستی و یا توامان با حس ناسیونالیسم باشد، مانند فیلم تنگه ابوقریب. اما حقیقت اینست که اوج و آثاری که روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کند شبیه به یک موضوعی هستند تا دق دلی و گلایه‌های مردم را کم کنند.

«گاهی زور پول از زور هنر بیشتر می‌شود.» این یکی از دیالوگ‌هایی است که در میانه سریال شنیده می‌شود و می‌تواند به تنهایی توضیح دهنده سریالی مانند آقازاده و دیگر آثار پروپاگاندا محور زمخت اوج باشد. در آقازاده زور پول بیشتر از زور هنر است و چیزی که بیشتر دیده می‌شود یک ریخت و پاش بی‌اساس است که هدف‌های مشخصی در آن وجود دارد، اهداف و حرف‌هایی که پیش از این بارها و بارها در محافل خصوصی مردم گفته شده و شایعاتی پیرامون آقازاده‌ها و کارهایشان پیچیده شده اما این بار قرار است از یک بستر رسمی یعنی یک سریال به نمایش در بیاید. باید گفت اسم با مسمایی برای سریال انتخاب شده است.؛چرا که آقازاده تفاوت چندانی با یک آقازاده فیزیکی در دنیای واقعی ندارد، سریالی است که به واسطه آقازادگی‌اش (سرمایه‌گذاری شده توسط اوج) می‌تواند حرف‌هایی بزند و کارهایی بکند که دیگر کارگردانان و تهیه‌کنندگان از رسیدن به آنها محروم هستند.

اصلا کاری با شخصیت پردازی سریالش نداشتم ولی مثل اینکه شما با انیمه ها مشکلات ذاتی دارین کجای انیمه ها همچین اتفاق ها میفته؟ یه قسمت دفترچه مرگ میارزه به ۱۰۰ تا اقا زاده
وقتی تو شبکه چهار میان جوری در مورد انیمه ها مستند تهیه میکنند که انگار گرافیک انیمه ها به شدت بده و بچگانست در حالی که ما تو انیمه ژانر جنایی بزرگسال و حتی موضوعات تاریخی داریم و وقتی تو تلویزیون همه انیمه ها مال دهه ۶۰ و موقعی که انیمه ها هنوز پیشرفتی حاصل نکرده بودن از سایت های ایرانی هم نمیشه توقع زیادی داشت اما با این حال ممنون از نقدتون در مورد اقا زاده

متاسفم از این نقد مسخره اون وری ها ما رو باور دارند ما خودمونو باور نداریم
یه مشت غرب زده داریم فیلم رو به خاطر ؟؟؟؟؟ نگاه میکنن
فیلم خوبو که می سازن ادای آدمای باشعور رو در میارن و نقد های مسخره میکنن مثل این نویسنده

این دیگه چه نقدی بود همش بو دشمنی با اوج میداد. درسته فیلم نقاط ضعف داشت ولی نقد همش بو کینه و نفرت م

این نقدبودیا دشمنی؟بااوج مشکل دارین چراسرفیلم خراب میکنید

سلام تو این ۱۸ قسمتی ک دیدم اینک ی دختر هرچقدر هم خوشی و عین و نوش داشته باشه ولی ارامش و دوس داشتن و اعتماد و احترام حامد براش کافیه چیزی ک هر زنی میخاد
از بابت سیاسی هم نگاهش کنیم تمام اون شخصیت ها رو داریم خفقان زده مصلحت طلب و تندرو
ولی عاشق اون سکانسی شدم ک نشون داد مردهامون واس ناموس جبهه رفتن ولی چطور دارن با ناموسشون رفتار میکنند
شهید دادیم واس ناموس و ارزش های کشورمون ک ب تاراج رفت

سلام من تا قسمت ۱۰ دیدم
آقازاده سریال خوبی هست چون :
۱- داستان کشش داره
۲- بازیگری عالیه
۳- حقایق جامعه با البته مقداری فیلتر

اما آقازاده آنچنان که بعضی ها میگن خوب نیست چون:
بزرگترین اتفاق فیلم همون چند دقیقه ی اول قسمت اول لو میره ! من میگفتم شاید نهایتا یکی دو قسمت به شخصیت راضیه بپردازن ولی بعدا دیدم کل فیلم حول راضیه میچرخه ! خب چه جذابیتی داره وقتی از سرانجامش میدونیم ؟ مگر اینکه پایان رو عوض کنن این همه پیچ و تاب برای رفتن به گذشته و آینده نیازی نیست. این سریال اگر خطی دنبال میشد خیلی خیلی بهتر میشد
بعضی اتفاقات خیلی سریع میوفته و بعضیا کش میاد
راضیه خیلی زود رنگ عوض میکنه و دوباره خیلی زود تبدیل به زن ایده آل حامد میشه ! اینجا کارگردانی مشکل داره وقتی که تغییرات احساسات رو سربسته نشون میده.

در کل پیشنهاد میشه ولی نه اونقدری که بعضی از دوستان تعریف میکنن و نه اون چیزی هست که توی نقد اومده
سریال خوبیست با مشکلات که البته مشکلات آقازادگی رو کمرنگ نشون میده

سلام
بزرگواراصولانقدبه دوگونه مطرح میشه
۱-نقدسازنده که دراون شخص بدورازکوچکترین سلیقه ی شخصی واحساسی وجوزدگی ودرنهایت انصاف نظرش رونسبت به موضوع مطرح میکنه ودرمقابل هم راهکارمناسب ودرست، جهت رفع عیب ونقص رومطرح میکنه که اگرهرآدم منطقی وصاحب عقل وفهمی راهکارپیشنهادی رومطالعه کنه میفهمه شخص بافهم وشعورومنصفی پشت اون نقدهست.
۲-نقدمغرضانه وغیرمنصفانه همراه بادخیل کردن سلیقه شخصی که دراون شخص صرفادنبال تخریب هست ولاغیرکه دراینصورت شخص ارائه ی رهکارهم نمیکندچون اصلاقصدخیرواصلاح ندارد.
خب دراینجامابانقدمغرضانه طرفیم که متاسفانه شخص به ظاهرنقادبی دقتی عجیبی درنقدداردچراکه باکمی دقت متوجه میشویم که ایشان باحامی وسازنده فیلم مشکل داشته وبدین جهت نقدهای غیرمنصفانه ومخرب حتی علیه بازیگران این فیلم دارند.
درآخرسراشاره به این نکته که این فیلم باوجودآقازاده هایی که هنوزهم این انقلاب ونظام راازآن خودمیدانندوازآن سهم خودواجدادشان راطلب دارندوقطعابرای حامی وسازنده این فیلم حاشیه سازی میکنندبایدبابت جسارت وشجاعت این فیلمسازان عزیزتقدیروتشکربسیارکنیم.خداقوت

به قول شهید همت هر وقت دیدین دارن یه طرف و میکوبن بدونید اون طرف حقه
آقازاده به خاطر فضای سیاسی که داره و انتقادی که به آقازاده ها داشته مدام مورد نقد قرار میگیره اما هیچکس نمیگه که برای اولین بار یک کارگردان حرف دل مردم و زده و واقعیت ونشون داده

مرد مومن اصلا تا به امروز توی ایران همچین فیلم زیبایی ساخته شده؟؟ وقتی فیلمهای چرتو پرتی مثل ” میم مثل مادرو هزارتا فیلم شبیه اینا” رو میسازید و به زور جایزه فجرو کوفتو اینارو بهش میدین و از ایرانو ایرانی یه انسان متوحش تحویل دنیا میدین، چرا جیککتون درنمیاد؟ این فیلم چشه مگه؟ همه بازیگرا باید کونو موهاشون بیرون باشه تا فیلم باکلاسی باشـــــــــه؟! همون بازیگرایی هستن که هرروز جاهای دیگه دارن بازی میکنن.لطفا شـــــعــــر تلاوت نکن

من اصلافیلموندیدم اماازبس نقدتون حتی به ظاهرضعیف بود که گفتم بگم خواهشاهرمطلبی رومنتشرنکنیدخوبیت نداره

بدترین نقد رو داشتین تعجبی نیست.
فقط از کانال فتنه توقع نداشتم مطلبی به این سخیفی رو برا مخاطبش بذاره
بدون بررسی
انگار همش از دهن یه اقازاده ای مثل نیما در می اومد.

سلام متاسفانه هر چه در نقد گفته شده بود برعکس می توان تعبیر کرد سریال بسیار خوبی بود هم داستان هم بازیگر ها

سلام . سریال آقازاده نتیجه زحمت و تلاش عده ای هست و انعکاس درد و معضلات جامعه و طمع و بی وجدانی عده ای دیگر . نقد بسیار تند و دور از انصافی بود . متاسفم

سلام سریال خیلی خوبیه وبهترین و تاثیر گذارترین نقش بازی آقای تارخ است هردیالک این نقش نیاز جامعه و نمونه یک پدر و انسان آگاه و درست است که باید سعی کنیم نقش امین تارخ را در زندگی خود جای دهیم

فیلمش جالبه فقط زیادی کشش میدن ،بجای اینکه جذب کنه ، دفع می‌کنه🥴 تا قسمت ۱۰ باید تو ۳قسمت جمع میشد،

نقدکاملا بی اساس و غلطه اتفاقا خیلی هم خوب و آموزنده است

الحق و الانصاف سریال جالبیه، واقعیت های جامعه رو به تصویر کشیده، به ارزشهای اخلاقی پرداخته.من برای رسیدن جمعه لحظه شماری میکنم تا قسمت بعدشو ببینم.
عنقا، توفیقی، دست مریزاد
چه نقد مغرضانه و بیخودی بود، سراسر عقده و حقارت و حسادت ازش میبارید.

بشدت حسادت،تنگ نظری از این نوشتار میبارد

ناراحتید تا بودجه اوج رو بدن به اصغر فرهادی،یا منوچهر هادی،آقای مهر جویی و بقیه که مثل همیشه اون سریال ها و فیلم های آبکی و پر تجمل همیشگیشون رو به رخ بکشن.
دقیقا با دیدن این یک قسمت از سریال تونستید به این نتیجه برسید که بودجه اوج پای این سریال حروم شده؟؟
دقیقا از چی ناراحتید؟؟؟
از سریال یا پولی که واسش خرج کردن.
این نقد دقیقا پر از بی منطقیه که توسط یک منتقد پر از عقده و حسادت نوشته شده….!!!!!

این همه نقد الکی به دلیل زیر سوال بردن سازمان اوج بود؟خودمون هم میدونیم از این آقاها و آقازاده ها زیاد تو کشور داریم که ملت قربانی اونا شدن

معلومه یه نقاطی بد سوخته از ساخت این فیلم.تو چی میفهمی

میخواید بودجه اوج را بدیم به مسعود کیمیایی یا داریوش مهرجویی یا منوچهر هادی یا فریدون جیرانی و … که خزعبلات همیشگیشان را مجددا به خورد مردم دهند. از چی ناراحتید؟ از سریال اقازاده یا از پولهای اوج که به شما نرسیده.؟ خدا روشکر هرچی تا الان از اوج بیرون اومده هم ماندگار شده و هم پر مخاطب. درد شما افول سینمای اوروتیک و تجارت زده و لیبرال مسلکی هست که از بودجه همین نظام استفاده میکنند و همون فیلمسازان بیغیرتش فحش به همین نظام میدهند. زنده باد موسسه اوج که دهان یاوه گویان را خوب میبندی واز فرط بی عرضگی مجبورند مقاله های حسودانه و پر از عصبیت را به تحریر دراورند.

فقط حرف مفت زدی اوووووق
کاملا مشخصه سوختی از این سریالی ک ساختن
اتفاقا سریال بسیار عالی هسا و همه بازیگرانش بینهایت عالی و طبیعی بازی کردن،،

شخصیت راضیه خیلی قابل قبول نیست. دختری که به این سرعت میتونه خودش وارد کثافت کنه چطور ناگهان عاشق حامد و ارزشهای اون میشه !! نداشتن شخصیت باورپذیر مشکل اکثر فیلم ها و سریالهای ایرانیه. به خاطر بازی خوبه بازیگراش و لوکیشنهای متنوعش فقط جنبه سرگرمی داره . داستان آقازاده ها دیگه اظهر من الشمس شده چیز جدیدی نیست که

نظر رائفی پور در مورد سریال آقازاده

قبول دارم که نقد خیلی تند یه طرفه ای ارایه شده ولی خیلی از نکاتش درسته و این سریال جنبه تبلیغاتی اش نسبت به طرح کامل مشکلات سو استفاده آقا زاده ها خیلی سطحی است.
اما بنظر من همینکه اوج از رانت آقازاده ایش استفاده کرده و تونسته بعضی مطالب را که قبلا کسی جرات گفتنش را نداشت به تصویر بکشه جای غنیمت است!!

اما به قول بعضی از دوستان که اظهار نظر کرده اند گاف نمایشی و موضوعی هم زیاد دارد. واقعیت این است که بهترین سریال خانگی حال حاضر ما “هم گناه” است که آن هم نقص کم ندارد.

نباید از این سریال فرمایشی انتظار خیلی زیادی داشت!!!!

خیلی تابلوه که اونقد نسبت به سازمان هنری اوج عقده بی انصاف و به دور از حق داری که فقط پشت سر هم گفتی و گفتی که خالی بشی دیگه فک نکردی بقیه هم خودشون شعور دارن میفهمن چی درسته چی غلط و با حرفای تو همه چی تموم نمیشه

به نظر میرسه vigiato را هم آقازاده ها بودجشو تامین می کنند.

نقدی بسیار درست و منطقی ، بدونه محو شدن در جذابیات های بصری . آفرین 👏🏼👏🏼
دوستانی که نقد غیرمنصفانه میبینن ، میتونم بگم اتفاقا منتقد باز خیلی ملاحظه کرده وگرنه خیلی از مسائل دیگه در مورد کارگردانی ضعیف و کلاهبرداری هنری تولیده کننده هست که اصلا اشاره ای نشده

حتما گاندو هم سپاه پشتش یوده هااا؟؟؟؟

من یک منتقد عقده ای هستم که خیلی هم خفن ام و میخوام با نقد های غیر منطقی و احمقانه و مغرضانه ام جلب توجه کنم

لطفا مرا در یابید

حیفه وقتی که صرف این نقد مغرضانه و غیر منطقی کردم
واقعا یک انسان باید مرز های جاهلیت رو جابه جا کرده باشه تا بتونه از روی یک قسمت اینطوری قضاوت کنه
یک نفر نیست به این احمق بگه خوب تو که عقده ای هستی چرا نقد میکنی
بابا دیگه خود فراستی از روی یک قسمت نمیتونست اینجوری نقد کنه
اینقدر چرندیات توی این متن زیاده که وقت نمیشه همشو بگم
در ضمن حتما فیلم آینه بغل رو هم اوج و سپاه پشتش بودن آره؟؟؟؟
تگزاس چی؟؟؟
و خیلی فیلم های دیگه…
واقعا تاسف میخورم که عده ای میان اسم خودشون رو منتقد میزارن مثل این آدم

به نظر من بعضی صحنه های فیلم خیلی تصنعی است.مثلا حامد تو قسمت دوم اول صبح میخواد بره مسجد.اخه کدوم مسجد اول صبح بازه.خانواده حامد تا این حد مذهبی تو جامعه دیده نمیشه.امین تارخ با مسئولین ارتباط داره.بعد تو یه خونه قدیمی زندگی میکنه.دیالوگ های نیما دیلوگ های روانشناسها میباشه.

عقده از سرتاپای این نوشته می باره. نشانه ی واضحش هم اینکه این همه نکته منفی را فقط با دیدن قسمت اول سریال نوشته.

به نظرم سریال عالیه حامد عنقادستتتتتتت دردددنکنه

دورووووووود

سریال عامه پسندیه نه بیشتر. اگر هدف سریال جذب مخاطب عام و خانواده ها باشه باید گفت موفق بوده اما اگر هدف اون تاثیرگذاری بر تفکر افراد بوده احتمالا شکست خورده.
کلا نبود یک فیلم نامه منسجم و درگیر کننده مشکل بزرگ سریال های ایرانیه و سازنده ها برای خنثی کردن چنین مشکلی از بازیگرای مطرح، زندگی لوکس و کاراکترهای شوخ یا پر سر و صدا و دمدمی مزاج استفاده میکنن. البته مشخصه که این سریال یک اثر پروپاگاندایی هست و چه بسا که بسیاری از مدیران همین سازمان اوج خود آقازاده هستن (این سریال در نمایش فساد خیلی سطحی و دم دستی عمل میکنه و ریشه فساد رو نه سیستمی، بلکه ناشی از طمع فردی افراد نشون میده). واقعیت اینه که اکثر مردم همینکه ۱ ساعت سریال تموم شد به کلی اون رو فراموش میکنن و اهمیتی به مفاهیم و معانی عمیقتر اون اثر نمیدن.

نقدهاتون زیاد جالب نیست.یعنی به جا نیست. اتفاقا سریال خوب وجالبی هست. فقط بعضی جاها نیاز به نقد داره که نگفتین.

فقط همین رو میتونم بگم
نظرتون کاملا به دور از انصاف و همراه با نفرت فراوان از سازمان اوجه…
قطعا و منطقا فیلم رو نقد نکردین!!! کوبیدینش!!!همین
درود بر سازمان اوج و حامد عنقا

نقد کردن یعنی هم نقاط ضعف رو بگی هم نقاط قوت رو بگی . نمی دونم چرا هر فیلم یا سریالی که ساخته می شه منتقدین فقط نکات منفی رو میگن . برین نظر مخاطبا رو هم بپرسید . آقا شما اگه بلدی و ادعات میشه خودت برو یه فیلم نامه خوب بنویس ، ی فیلم خوب بساز ، همه منتقدین نشستن رو صندلی و فقط حرف میزنن و عیب میگیرن .
(( سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی / به عمل کار برآید به سخندانی نیست! ))

سلام ، قشنگ تابلو و مبرهنه که این فیلم با رضایت و صلاحدید همین طبقه ساخته شده که مثلا بگن در ایران هم روشنفکری وجود داره و انتقاد آزاده ولی خودتونید ، به همین دلیل هم که ساختش با برنامه ریزی قبلی و فقط سرگرم کردن مردم هست اصلا انرژی و جذابیتی نداره ، یادتون هم باشه استقبال از این فیلم به نسبت خرجی که کردن فوقالعاده پایینه چراکه تا الان برای نگاه کردن هیچ سریال خانگی جایزه سکه طلا نذاشته بودند ، ببین اوضاشون چه جوری که شور میگیرن که چه جوری مخاطب برای این سریال جذب کنن ، حیف یک ریال که برای دیدن این سریال خرج بشه ، سکه طلاتون هم مال خودتون

الکس:سازنده اسکورت سرویس ایرانی
همون پسره که چند سال پیش گرفتنش که دخترای ایرانی رو قاچاق می کرده دست راست الکس اسمش مانلی بوده و تو این فیلم مانلی رو یه شخصیت ساده نشون میدن .مانلی واقعی ام‌تو اعترافاتش گفته بود من اولین روزا گول ماشین و خونه لباسارو خوردم بعد درگیرش شدم‌ تو یه سکانس از سریالم نیما به مانلی میگه اگه خیلی خوب تلاش کنی ماشین و لباسی که داری هم به نام خودت میشه .تو اعترافات الکس اومده با یکی از وزیرا در ارتباط بوده که اسمش رو دُکی آوردن ‌.تو فیلم هم اسم الکس هست هم مانلی هم دُکی واضح تر از این که این فیلم پروپاگاندای سازمان قضایی ایرانه؟

واقعا عالیه این سریال
و خیلی جذاب
دمتون گرم اقای عنقا‌و‌توفبقی

من چند سالی هست فیلم ایرانی نمی بینم
به نظرم فیلم های هندی بهتر از این
چیه واقعا حیف اون سرمایه ای که پای این فیلم خرج شده

من چند سالی هست فیلم ایرانی نمی‌بینم
به نظرم فیلم های هندی از این بهتره
فقط اسم فیلم قشنگه

زورتون گرفته همچین فیلمی ساختن

سازمان اوج رو نقد کردید یا فیلم رو،؟
نقد با این قدر بی انصافی ندیده بودم

من نمی‌دونم شما کی هستی این نقد و نوشتی ولی دمت بسیار گرم همش حرفهای خودم بود این سریال از روزی جو زدگی ساخته شده و پر از کلیشه های مذهبی هست… این سازنده و نویسنده و تمام عوامل سازنده و دست اند کاران باید شرمنده باشن که هزینه مردم صرف ساخت همچین چیز مزخرف و مسخره ای شده…تاسف…

من به شخصه بعد تهیه رایگان قسمت اول رفتم بقیه قسمت های فیلم آقا زاده رو خریدم تا به این جریان فیلمسازی کمک کنم. من یک معلم ساده در روستاهای لرستان هستم و خوشحالم که بالاخره یه فیلم به نفع قشر مستضعفین جامعه داره ساخته میشه. چرا اینقدر بدبینانه نقد کردین؟؟ حتما باید مثل فیلم دل باشه که همش زرق و برقه و هر قسمتش کلا ۱۷ دقیقه پخش میکنه؟؟
اینکه یه فیلم ارزش ها رو ترویج میده شما باید بکوبیش؟؟
واقعا متاسفم برتون و برای حامد عنقای عزیز ارزوی پیروزی دارم

چرا باید دخترا رو اینقدر خرد کنید و دخترا اینقدر کم فهم و بی ارزش نیستن که به خاطر یه نفر دیگه اعتقاداتشون رو عوض کنن حالا به فرضم بکنن چرا باید دختری که تازه عقد کرده اینقدر تحقیر بشه و شوهرش شب اول پیشش نخوابه این نهایت تحقیره . بلد نیستید فیلمنامه بنویسید بدید چند نفر که میدونند توی جامعه ما چه میگذره داستان بنویسنند . حیف این همه پول که فقط صرف تحقیر کردن و بد جلوه دادن دخترا میشه تا آقازاده ها . اگه یکم آقای عنقا سریال خارجی ببینند بد نیستا . خط فکریشون به جای فحش دادن و بد بیراه گفتن بهم توی سریال و بی ادبی کردن و بی ارزش کردن دخترا میتونست خیلی بهتر باشه .

واقعا خجالت آوره . آقای عنقا یه آدم زن ستیز هستن که توی سریالاشون مثل پدر دختره همیشه آدم بده و پسره آدم خوبه . خسته نشدید آقای عنقا با این فیلمنامه هایی که فقط خودتون خوشتون میاد .

۹درمورد بازی نیکی کریمی موافقم اما امیر اقایی مثل همیشه عالی بازی کرده:)

سلام
عذر میخوام کسی مدل بنز تینا داخل فیلم رو میدونه؟
ممنون میشم اگه بگید

سریال عالی هست و ادم میل به تماشای این سریال دارد
ولی اقای امین تارخ فقط داره حرص (*se) نکردن پسر و عروسش را میخوره جز این کاری دیگه ای در صحنه نمیکنه

یادداشت شما در مورد سازمان اوج هست نه سریال آقازاده بهتر بود عنوان مطلب نگاهی به موسسه اوج باشه نه سریال آقازاده زاده
یادداشتی پر از حس نفرت نسبت به سازمان اوج بدون ذره ای انصاف و بیان حقیقت

حکیمی می گفت که نگاه نکن کی میگه، ببین چی میگه
من فکر مینکم شما بیشتر از اینکه به محتوا نگاه کنید به عامل نگاه می کنید که البته در اینصورت نقدتون اینطور میشه که در جای خود محترمه

مثلاً منتقد بسیار خفنی هستین شما؟
اتفاقا ما مردم خوشمون اومد درست مثل قوه قضائیه، شبکه خانگی هم درباره سریالهاش داره پوست اندازی می‌کنه
ما که دوست داشتیم
شما مشکلت رو با اوج یجور دیگه حل کن

بیزحمت تیتر نقدتون رو عوض کنید.متنی که من از شما خوندم بیشتر نقد سازمان بود تا نقد فیلم.
برای نقادهایی مثل شما که حرفه ای عمل نمیکنن و با تیترشون سعی میکنن ملت رو مجبور به خوندن نقدشون بکنن و از نقد فیلم و سریال دور میشن متنفرم.جامعه هنری که نقادش این چنین نقد کند بهتر از این نخواهد شد.

ادمین می‌خواهد به زور فریاد بزند که من منتقد خفن و هیجان انگیزی هستم و مرا دریابید،

به نظرم همه انتقادایی که نوشته شده غیر واقعی و مقرضانس. هر چی نباشه از دل و مانکن خیلی خیلی بهتره. شمام به جای اینکه موش بدوونی دو سه تام صفحه در مورد کارای آقا زاده ها بنویس اگه طرف نمیگیری یا با اوج الکی مخالفت نمیکنی.
تو کلمه کلمه این متن میشه فهمیدم با چه حرصی نوشته بودی:)
مهم اینه که تو همین دو قسمت اکثریت مردم راضی بودن

ادمین عزیز به نظرمیرسه شما به جای نقد فیلم از ابتدا این مطلب برای نقد غیر منصفانه سازمان اوج نوشتی در مطلبی که نوشتی همه را به اوج نسبت دادی حضرت عالی اگر کارهایی که نویسندش حامد عنقا باشه راببینی دیگه نمیای خط سیر فیلم را به اوج نسبت بدی این تکنیک حامد عنقا هست و در بقیه کار های ایشون هم میتوان اثرش را مشاهده کرد
بعد هم تازه یک قسمت از فیلم رفته شما چطور میتونی یک سریال را بعد از گذشت یک قسمت به این شکل نقد کنی

ببخشید ادمین.اینکه اوج داره از خط قرمز میگذره و حرفهای اصلی رو میزنه بده؟پشت خط قرمز میموند و تیکه مینداخت خوب بود؟؟؟؟

والا زشته به خدا تازه دو قسمت اومده. سریال دل رو با اون همه کشی که داشت و همش راه پله و قدم زدن بود، اینقدر صبر به خرج دادین، بعد این یکی رو همین قسمت اول شستین از بند آویزان کردین. یکم صبر میکردی بعد حرصتونو خالی میکردین. کلا با هر فیلمی که نقش اولش مسجدی باشه همین برخورد میشه. حالا شما فرض کنید اصلا این اسپین آف سریال پدره!مشکلیه؟

خط اصلی فیلم واضح شد

از وقتی که پراید وارد صحنه شد
زشته بخدا این همه ریاکاری از اوج و سوق دادن ادممای معمولی و کوته فکر به سمت افکار خودشون زشته بخدا

شما با سازمان اوج لجی! خیلی واضح و تابلوئه!

ایول. الان کل بچه های اوج بسیج شدن این زیر کامنت بزارن. دمتون گرم با این همه فعالیتتون. ???

تابوله تا کجات سوخته تهش رو در بیارن همین سایت هم وصله به دکون دستگاه امثال روحانی و آشنا وقتی میسوزین آب بریزین رو اونجا که میسوزه ،اوج درست فیلم میسازه چون هیچ وکیل و وزیر و نفوذی مثل امثال شما نمیتونه بودجش رو قطع کنه لاغر اگر هم میخواستی مردم نفهمن دارین آتیش میگیرین میذاشتین یه فصل ازش تموم میشد بعد به اندازه یه دنیا نقد چرت میکردیش،عزیز دل دیگه گذشت اون زمون که مردم با این چیزا گول بخورن،تو و امثال تو باعث عقب ماندگی این مملکتین نه اوج و رسانه های مثل اوج.هر جا که دست شما جماعت خائن و نفوذی مثل گاندو و آقازاده رو بشه بدترین رو زمینه درک میکنم آب بریزی اونجا خوب میشی.

تحلیل تون ناشی از بدبینی زیاده و مزخرف محضه!

کلاً یه قسمت پخش شده و بعد شما اینجوری مقابلش جبهه می گیرید مثلاً همین که میگید ضعف در شخصیت پردازی!!!اما بنظرم باید منتظر بود…..البته با اون قسمت جوزدگیتون موافقم،به هر صورت ما هم که نفهمیدیم می خواهید یه جریان خاص رو له کنی!!!!!!!!!!

چه جوریه که بقیه فیلمسازها مخصوصا شبکه ی خانگی نتونستن به این موضوعات اشاره کنن ولی این سریال که حمایت اوج روداشته بااین صراحت این موضوعات بیان شده موضوع اصلی این که چرا سرمایه بایددست یک سازمان باشه مثل اوج!
خواهش میکنم بدون تعصب نظربدین

این نقد فیلم نبود

یک دیدگاه مغرضانه علیه اوج بود

مشکل نویسنده با اوج را به خوبی می شه حس کرد
خیلی دوست داشتم یک نقد منصفانه از فیلم بخونم
ولی حیف که وقتم از دست رفت

الان سریال رو نقد کردی یا سازمان اوج رو؟اولا که کلا یه قسمت سریال اومده بیرون…واسه نقدِ درستِ یه سریال حداقل باید چهارپنج قسمت بیاد بیرون همه شخصیتا تو فیلم ظاهر بشن خط اصلی داستان معلوم بشه بعد نقدش کرد نه تا یه قسمت اومد سریع بیاین قضاوت کنید…من اون تیکه که در حد چند ثانیه قیافه بازیگرا رو نشون میده و میگین شبیه انیمه شده کاملا قبول دارم این مسئله تو ذوق خودمم زد اما جز این مورد سریال فعلا شروع خوبی داشته بازیگرا هم فعلا شخصیتایی که دیدیم درست انتخاب شدن…نه اومدن چندتا بازیگر چهل پنجاه ساله رو جای دخترپسر جوون جا بزنن نه بازی های مصنوعی دارن و اگه بنا به پر زرقوبرق بودن باشه سریال هایی مثل دل مانکن هم گناه پر زرق تر و تجملاتی ترن…و اگه بنا به رد کردن حدحدود ها و خط قرمزها باشه سریال ممنوعه خودش افتضاح ترین بود…از همه ی خط قرمزها گذشته بود روابط بی پایه و نامشروع،آدمای الکی خوش،عشقای آتشین و نژادپرستی و اغراق و هزار مشکلِ دیگه…
در موردِ سرمایه گذاری هم همچین میگین انگار سازمان القاعده اومده رو فیلم سرمایه گذاری کرده…نویسنده این مطلب ظاهراً کینه و خصومت شخصی با موسسه داره

آموزش خرید و اسمبل سیستم مناسب گیم با بودجه بالا

وقتی به هیچ چیزی از منبع اقتباس وفادار نیستید اما باز هم یک فیلم خوب می‌سازید

فیلیموشات | فرصت تأمل درباره فیلم‌ها و سریال‌ها – فرصت تأمل، نقد و بررسی فیلم‌ها و سریال‌ها

چند هفته‌ای است که پخش سریال «آقازاده» شروع شده است؛ سریالی که خیلی از مسائل بحث‌برانگیز روز را برای اولین با شفافیت و صراحت مطرح می‌کند.

چند هفته‌ای است که پخش «آقازاده» شروع و سریال هنوز به نیمه نرسیده با واکنش‌های متفاوت و حاشیه متنی و فرامتنی در فضای رسانه‌ای مواجه شده است. سریالی که خیلی از مسائل بحث‌برانگیز روز برای اولین در آن با شفافیت و صراحت مورد اشاره قرار می‌گیرند. در ادامه با فیلیمو شات همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر داشته باشیم به «آقازاده».

در ادامه خواهید خواند:

حتی پیش از انتشارِ قسمت اول و با مشخص شدنِ عنوان سریال، تهیه‌کننده ‌و سازمان تولید‌کننده‌ آن، بیننده‌ها در انتظار دیدن سریالی ملتهب بودند که دست روی موضوع و مطرح کردن مسائلی می‌گذارد که پرداختن به آن‌ها امر مرسومی در سریال‌های تلویزیونی و حتی شبکه‌ نمایش خانگی نیست. «آقازاده» روی موضوعی دست می‌گذارد که پیش از این فقط در آثار دفاع مقدس به شکل ضمنی مطرح می‌شد؛ اینکه فرزندان بزرگان انقلاب و سرداران جنگ با میراث پدران خود چه می‌کنند و واکنش این بزرگان به رفتارِ فرزندانشان چه خواهد بود. از اشاره‌هایی گذرا در «موج مرده» (۱۳۷۹) و «نسل سوخته» (۱۳۷۸) تا اشاره‌هایی مستقیم در «قارچ سمی» (۱۳۸۰) و «دیوانه از قفس پرید» (۱۳۸۱)، موضوع فساد یا اشاره به انحراف‌های مالی و اخلاقی در میانِ کسانی که خود ایجادکنندگان سیستم جدید بوده‌اند، مسئله‌ای بوده که در هنگام پرداخت به اشکال مختلف با پرده پوشی همراه شده است. فیلم‌های نظیر «روز بلوا» (۱۳۹۸) کوشیده‌اند صورت مسئله را به شکلی روشن‌تر مطرح کنند اما «آقازاده» پرده‌‌پوشی را کنار گذاشته تا مواجهه‌ای مستقیم با موضوعی داشته باشد که بسیاری به آن نزدیک شده‌اند اما جسارت یا اجازه‌ پرداختن به جزئیاتش را نداشته‌اند.

نظر رائفی پور در مورد سریال آقازاده

نکته اینجاست که «آقازاده» این کار را در قالب سریالی سفارشی/شعاری ارائه نمی‌دهد که مناسب پخش در ایام ماه مبارک رمضان از تلویزیون باشد. «آقازاده»، زیرکانه موضوع فساد مالی را به مسائلی نظیر ناموس، پاکی و عفت پیوند می‌دهد تا پیشروی داستان در ظاهر نمایش وجود فساد و عزم راسخ برای از بین بردن آن باشد اما در باطنِ امر، شاهد بازپس‌گیری پاکدامنی‌ای باشیم که به دست مفسدان لکه‌دار شده. بدین ترتیب «آقازاده» همان قدر که در انتخاب موضوع و داستان ملتهب است و در اجرا از سریال‌های روز دنیا تأثیر گرفته، همزمان به ریشه‌ها توجه دارد؛ تا با گره زدن خطوط داستانی با عقاید عمومی، بیننده‌ را در مسیری هدایت کند که خود را به جای شخصیت‌ها بگذارد؛ چرا که شاید بسیاری مشکلی با کسب موفقیت به هر طریقی نداشته باشند اما پاک‌دامنی و عفت موضوعاتی هستند که نادیده گرفته نمی‌شوند.

پربیننده‌ترین سریال های شبکه نمایش خانگی

قسمت اول «آقازاده» در کنار قسمت اول سریال‌هایی نظیر «شهرزاد» (فصل اول) و «پایتخت» (فصل دوم) یکی از بهترین قسمت‌های اول سریال‌های ایرانی در ده سال اخیر بوده است. تمام آن چیزی که از اپیزود اول یک سریال انتظار می‌رود در این قسمت جمع شده‌. قسمت اولِ «آقازاده»، به شکلی هوشمندانه خلاصه‌ای از آن چیزی‌ است که قرار است در تمام طول سریال ببینیم و به شکل خوشایندی نشان می‌دهد کلیت سریال پیش از ساخته شدن روی کاغذ شکل گرفته و به‌درستی کارگردانی شده: طرح کلی داستان، شکل روایت آن، شخصیت‌ها، خط مشی آن‌ها، گرافیک تصویر و از همه مهم‌تر، لحن سریال.

درباره قسمت اول سریال «آقازاده» در فیلیمو شات بخوانید؛ بازی شطرنج و یک مافیای اقتصادی

قسمت اول «آقازاده» با معرفی اجمالیِ راضیه/مانلی (با بازیِ پردیس پورعابدینی) و سرنوشتی که در انتظار اوست شروع می‌شود. پس از آن، رفته‌رفته فساد پیرامونِ نیما (با بازیِ امیر آقایی) به تصویر کشیده می‌شود و مشخص می‌شود قرار گرفتنِ راضیه در برابر او به دلیل علاقه‌مند شدن به حامد (با بازیِ سینا مهراد) است. به بیان دیگر، طرح کلی سریال «رویارویی نیما و حامد» خواهد بود و داستان با قرار دادن راضیه میان آن‌ها پیش می‌رود. تقابلی که باعث افشا شدن فسادهای مالی/ اخلاقی و زدوبندهای سیاسی می‌شود.

طبق آنچه در قسمت اول می‌بینیم، «آقازاده» قرار است این داستان را از طریق رفت و برگشت‌های زمانی میان حال و گذشته‌ شخصیت‌ها روایت کند. زمان حال، از روزی در نظر گرفته شده که نیما برای شرکت در حراج آثار هنری به تهران بازمی‌گردد و همان روز، توسط حامد دستگیر می‌شود. هر یک از این دو برای رسیدن به این روز به‌خصوص گذشته‌ای را از سر گذرانده‌اند؛ گذشته‌ای که در آن نیما، راضیه را به تهران آورده تا به مانلی تبدیل کند (طعمه‌ای برای به دام انداختن سیاستمداران) و تعلیم داده تا به زندگی خصوصیِ حامد نفوذ کند. در نتیجه، آینده‌ مبهمی که در ابتدای قسمت اول می‌بینیم قرار است از اتصال میان این گذشته‌ تاریک و زمان حالی که سریال در حال تعریف کردن آن است حاصل شود.

بدین ترتیب، در همان قسمت اول علاوه بر اینکه با شخصیت‌های اصلی آشنا می‌شویم، شمایی از کلیت داستان در برابر بیننده ترسیم می‌شود تا برای ادامه دادن سریال تصمیم بگیرد. از همین قسمت اول به خوبی مشخص است که حامد، به‌عنوان کسی که قرار است در برابرِ نیما بایستند، خصوصیاتی دارد که به طور کامل در تضاد با منافع و جهان‌بینیِ نیما هستند. این ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری آنقدر قوی هستند که باعث تحولِ مانلی و بازگشت دوباره‌اش به قالبِ راضیه خواهند شد.

اما سازندگان «آقازاده» به افشای این طرح داستانی در قسمت اول اکتفا نکرده‌اند و از همین قسمت با استفاده از گرافیک تصویر، کدهایی بصری برای درک بهتر زمان روایی، ویژگی‌های شخصیت‌ها و درونیات آن‌ها در سریال قرار داده‌اند. این کُدها قراردادهایی هستند که به بیننده کمک می‌کنند رفت و برگشت‌های زمانی و تفاوت میان شخصیت‌ها را تشخیص دهد. مثلاً با معرفی هر شخصیت جدید، شاهد مجموعه‌ای از تصاویر هستیم که ویژگی‌های او را در قالب فیگورها و ارجاعات داستان به نمایش می‌گذارد. یا برای بازگشت به زمان حال حتماً بافت بصری تصویر برای چند لحظه تغییر می‌کند (در قسمت اول، این تغییر همراه با میان‌نویس است که در قسمت‌های بعدی حذف می‌شود).

«آقازاده» جبهه‌بندی مشخص و قاطعی دارد. آدم‌ خوب‌های داستان و آدم بدها را حتی از روی ظاهرشان هم می‌توان تشخیص داد. به شکلی که نیازی نیست آن‌ها را به دقت بشناسیم یا با گذشته‌ آن‌ها به‌طور کامل آشنا شویم. با وجود این استراتژی که در سریال‌ها ایرانی رواج دارد و بیننده نیز به آن عادت کرده، «آقازاده» به شکل مکرر به گذشته‌ شخصیت‌ها رجوع می‌کند تا به جزئیات رفتاری آن‌ها بپردازد. حاصل این ارجاعات مکرر، شکل‌گیریِ پیش‌داستان‌هایی‌ است که به بیننده کمک می‌کند تصویری روشن‌تر از کلیت داستان داشته باشد؛ به‌عنوان مثال، شخصیت مانلی ابتدا در میانه‌ قسمت اول به‌عنوان شخصیتی فرعی معرفی می‌شود اما در قسمت‌های بعد شاهد جزئیات تبدیل شدنِ راضیه به مانلی هستیم؛ همچنین حواشی‌ای که این فرآیند در پی داشته و شخصیت‌هایی فرعی که از طریق این پروسه وارد خط داستانی می‌شوند را می‌بینیم: از دوست راضیه، نوذر (با بازیِ روزبه معینی) بگیرید تا دخترِ معتاد، سحر (با بازیِ سامیه لک). درواقع شاهد معرفی آدم‌هایی هستیم که باعث می‌شوند راضیه با نیما و آدم‌های پیرامونش آشنا شود و پیش از تبدیل شدن به مانلی، با عاقبت خود آشنا گردد. این شکل از روایت، طی چند قسمت بیننده را آماده می‌کند تا منتظر پیش‌داستان‌هایی باشد که با حضور هر شخصیت تازه در خط داستانی در حال شکل‌گیری و گسترش هستند.

از سوی دیگر، شکل روایت داستان به گونه‌ای که گذشته و حال هم‌زمان با هم پیش بروند، باعث شده باز کردن صورت مسئله‌ای که جواب آن برای بیننده‌ مشخص است، شکل جذابی به خود بگیرد. بیننده از ابتدا می‌داند که نیما محکوم به شکست است اما دوست دارند ببیند راهکارِ حامد برای مقابله با رفتار و اعمال چنین آدمی چیست. پس سازندگان بر وجود دو دنیای متفاوت از هم تأکید می‌ورزند که از ابتدا با هم در منافات قرار می‌گیرند و نقطه‌ اتصال آن‌ها راضیه/مانلی است. یک “آقازاده‌ خوبِ” پراید‌سوارِ چشم و گوش بسته که سَر سفره‌ پدر و مادرش در محله‌ای قدیمی بزرگ شده در برابر یک “آقازاده‌ بد” با مجموعه‌ای از فسادهای اخلاقی و مالی که در جایی خارج از شهر زندگی می‌کند و به شکل مشکوکی فرزند ناتنیِ مردی باقدرت و نفوذ (با بازیِ مهدی سلطانی) است. هر یک از این دو قطب داستانی می‌کوشند دیگران را شبیه به هم خود کنند؛ چرا که تنها راهی را که خودشان می‌روند، درست می‌دانند. «آقازاده» به وضوح در جبهه‌ “آقازاده‌ خوب” می‌ایستد، ارزش‌های این جبهه را تبلیغ می‌کند و به تقبیح ضدارزش‌هایش می‌پردازد؛ یعنی همان رفتارهایِ “آقازاده‌ بد”. از این‌رو، استفاده از آیه‌های قرآن در ابتدا و پایان هر قسمت را می‌توان تأکید سازندگان سریال بر آشکار کردن علت انحرافی دانست که ریشه در ترک اخلاق و دینداری دارد ولی الزاماً به جایگاه انسان‌ها در اجتماع و مناسب دولتی مرتبط نیست. به بیان دیگر، به عقیده‌ سازندگانِ «آقازاده» انحراف از جایی شروع می‌شود که انسان از مسیر تعالی خود به‌عنوان یک بنده منحرف می‌شود. اینکه پس از این انحراف و با استفاده از مناسبات و اِعمال قدرت چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود، مسئله‌ای‌ست که نباید باعث شود انحراف اولیه به چشم نیاید.

نگاهی به حضور امیر آقایی در قطب منفی سریال «آقازاده»

اینکه فسادی وجود دارد و اراده‌ای برای مقابله با آن، موضوعی نیست که سربسته باقی مانده باشد. کافی‌ است اخبار را دنبال کنید تا هر روز خبری تازه از مفاسدی عظیم به گوشتان بخورد. نکته اینجاست که در اخبار فقط به اصل فساد اشاره می‌شود و درنهایت فردی به عنوان مفسد معرفی می‌گردد اما هیچ وقت سازوکار شکل‌گیری این فساد با جزئیات و به شکلی قابل فهم برای عموم مردم ارائه داده نمی‌شود. سازندگان «آقازاده» با اینکه می‌توانستند فساد و مفسد را مثل اخبار فقط از طریق اشاره و اطلاع به بیننده معرفی کنند، حوصله به خرج می‌دهند تا سازوکار فساد را به نمایش بگذارند: ریشه‌ پول و اعتبار کجاست؛ روابط چگونه شکل می‌گیرد؛ فشارها از جانب چه کسانی اعمال می‌شود؛ سرمایه‌ها چگونه یک شبه چندصدبرابر می‌شود و از همه مهمتر، چطور وقتی همه چیز برملا شده، مفسد به‌راحتی از چنگ قانون می‌گریزد؟ «آقازاده» هر فسادی را که از نیما سرچشمه می‌گیرد، دنبال می‌کند تا به ریشه‌ آن برسد. پس از آن به نمایش روش‌هایی می‌پردازد که نیما از طریق آن‌ها و به‌واسطه‌ آقازاده بودنش ثروت و جایگاهی افسانه‌ای کسب کرده. از سوی دیگر، «آقازاده» به شکل مستقیم به پرونده‌ها، اخبار و شایعاتی اشاره می‌کند که یا هنوز در جریان هستند یا آنقدر قدیمی نیستند که از حافظه‌ بیننده‌ها پاک شده باشند. پس عجیب نیست که رسانه‌ها به دنبال مابه‌ازاءهای واقعی شخصیت‌های سریال بگردند و به‌راحتی بتوانند آن‌ها را به هم ربط بدهند؛ موضوعی که شاید در بلندمدت چندان به نفع «آقازاده» نباشد اما التهاب و جذابیت سریال را دو چندان می‌کند.

«آقازاده» یک سریال گذری نیست و نمی‌توان از طریق دیدنِ خلاصه قسمت‌ها از جزئیات ماجرا سردرآورد. «آقازاده» توجه می‌طلبد و این توجه را گدایی نمی‌کند. شاید از شکل شخصیت‌پردازی یا روحیات قطب خیرِ داستان خوشتان نیاید و موردتأییدتان نباشد اما نمی‌توان منکرِ این حقیقت شد که در مقایسه با سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی در چند سال اخیر، با سریالی به‌روز مواجه هستیم که بیننده‌اش را دست کم نمی‌گیرد و از طریق شکل روایت و روش‌مندی توزیع جزئیاتِ ماجرا، این دغدغه را نزد بیننده ایجاد می‌کند که پایان کار تقابل میان آقازاده خوب و بد چه خواهد بود؛ آن هم با استفاده از پیش فرض‌هایی که به سازندگان اجازه داده به نمایش چیزهایی بپردازند که شاید نزدیک شدن به آن‌ها هم برای بقیه ممنوعه باشد. با این‌حال، از همان عنوان‌بندی ابتدا و انتهایِ «آقازاده» هم می‌توان فهمید سازندگان اشراف کاملی بر موضوع و شکل پرداخت آن در قالب محصول بصریِ جذاب و سرگرم‌کننده دارند.

سریال «آقازاده» نوشته حامد عنقا، به کارگردانی بهرنگ توفیقی و همراه با حضور بازیگرانی چون امیر آقایی، نیکی کریمی، امین حیایی، امین تارخ، لعیا زنگنه، مهدی سلطانی، کامبیز دیرباز، سینا مهراد، سامیه لک، پردیس پورعابدینی و… هر هفته بر روی فیلیمو منتشر می‌شود.

دنیای معصومانه‌‌ کودکان

مروری بر تصویر مسعود کیمیایی در چند مستند سینمایی | شمایلت چه نیکوست

مروری بر کارنامه مجید مجیدی | آن‌سوی ابرها

نقد فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی | نوری بتابان!

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

نام و ایمیل را برای ارسال دیدگاه در آینده ذخیره کن

Δ

متاسفم برای نویسنده متن و کسایی که این سریال را دوست داشتند. با این آیه قرآنی پیامش شما را گول زده تا ایراد هاش را پنهان کنه وقتی شما پیام قشنگی میخوایی بگی ولی بلد نیستی درست اونو بگی به چه دردی میخوره. این سریال اصلا معلوم نیست ژانرش چیه. نه تریلر سیاسی خوبه چون برید نمونه های خارجیش را ببینید و بفهمید به نویسنده متن هم توصیه میکنم. انتقاد هاش هم قشنگ معلومه انتقاد های مسخره ای و اجتماعی هم فیلم نیست. بعد ژانر عاشقانه هم نمی تونن باشه. واقعا دیالوگ ها بده همه انگار همه شخصیت ها معلم ادبیات هستن. فیلمنامه نویس اگه یه کتاب آموزش فیلمنامه نویسی خونده بود و میفهمید دیالوگ هاش کلیشه ای هستند اصلا فیلمنامه نویس نمی شد. آخه مثلا زن و شوهرن باید راحت باشد بعد میان این دیالوگ های به اصطلاح قلمبه سلمبه را میگن. از نظرم سریال بدی بود. نمیشه چون یه آیه قرآنی آورده بگیم سریال خوبیه و دوباره تکرار میکنم شما هر چقدر هم پیام قشنگ باشه وقتی بلد نیستی اونو قشنگ برسونی به چه دردی میخوره.

سلام ….فقط آیه ی پایانی قسمت ۲۸….آمین یارب العالمین

سریال بدک نبود ولی خیلی تاپ هم نبود چون یکم دور از واقعیت بعضی جاهاش بودن. مثلا زن بحری یه دفعه ایی اینقدر دلسوز راضیه میشه و هرچی امیر بحری بهش میگه من کاره ایی نیستم کاره پسرمه, اصلا نمیفهمه و فقط بخاطر اینکه پسرش حالا آبروی راضیه رو با چندتا عکس برده، یه دفعه میاد و اینقدر داد راه می اندازه به قیمتی که زندگی خودشو خراب کنه وبه قیمت کشته شدن خودش میاد بحری رو تحریک می کنه که میره مدارک بحری و پسرشو رو کنه؟! فیلم حتی نشون نمیده چه مدرکی زنه بحری داشته! فیلم که ازون ابتدا نشون میداد که امیربحری سرش تو کاره خودشه و به زنه چیزی نمیگه!!!

بعدشم زنه بحری، مگه این دختر، همونی نبود که به بهانه دوست شدن به راضیه نزدیک شد و می خواست از کاراش سر در بیاره یا مگه فیلم اون اول این دخترو جوری نشون نداد که یه جورایی به راضیه هی نصیحت می کرد و میگفت به نیما یه موقع نگی عاشق شدیااا چون هرکاری از دست اون بر میاد. این که میدونست هرکاری از دست نیما برمیاد، پس چرا یه دفعه زد به سیم آخر!!؟ به نظرمن، نقطه ی ضعف فیلم از اینجا شروع شد.

بعدشم نیما یهویی وقتی میبینه بهرامی رفته طرف اون حسن، یه دفعه جو میگیرتش که همه چیو بگه و دلش برا باباش تنگ میشه یا مثلا یه دفعه ایی مخاطب وسط فیلم می فهمه زنه بحری با تینا خواهر بودن یا مثلا بعدشم که پلیس میاد جست و جو برای مرگ خواهره و اثر انگشت و اینا بعد اصلا چیزی از اثر انگشت تینا پیدا نمیشه!!؟؟؟و این پلیس اصلا نمی فهمه که این دوتا خواهر بودن یا باباش چندتا دختر داره ،چیکار میکنن !؟؟! خب یکم دور از واقعیته این ..

تنها نقطه ی قوت فیلم این بود که میخواست نشون بده توی نظام ایران چقدر از این موارد و فسادها وجود داره و یکی و دوتا هم نیستن و بیشترشون دستشون توی دست همه …

و اما نقطه ی اصلی منفی فیلم که به نظرمن از ارزش واز واقعی بودن فیلم کم کرده بود این که سازنده تلاش داشت که یه جوری به تو ذهن مخاطب فیلم بکنه که فقط اگه به دین و اسلام اعتقاد داشته باشی میتونی راه درستو بری!! مثلا حاج رضا چون به اسلام اعتقاد داره آدم درستی بود و چون حامد پسر این ادم بود و تربیت اسلامی داشت، آدم خوبی بود..فیلم سعی داشت بیشتر رو وجه و وجود امام رضا و اعتقاد تکیه کنه… حتی بعضی جاها ضد اینو نشون میداد که گاهی مخاطب رو به چالش میکشوند که اصلا با عقل جور در نمیومد این ضد و نقیض، برای مثال اون صحنه که نیما میره مشهد برای اینکه راضیه اونجا بوده بعد توی یه مسیری توی ماشین، گنبد امام رضا رو می بینه و یه حالت بغض میگیره. نقطه ی بسیار منفی دیگه اینکه از اولی که بین نیما و حامد دعوا شروع میشه همش حاج رضا به امیربحری میگه که این دسته گل رو از نطفه ی خوب و پاک تو به اینجا رسوندی، این جمله همش چندین بار در قسمت های مختلف توسط حاج رضا به امیربحری گفته میشه، چیزی که ضعف فیلم رو نشون میده. ادم ها مسیول زندگی و انتخاب کردن مسیر زندگی خودشون هستن، شاید در اول رشد پدر و مادر و نوع زندگی روی رفتار و شخصیت بچه تاثیر بزار ولی شخصیت بیشتر انسان ها در جامعه شکل میگیره و تا وقتی ادامه پیدا میکنه که آدم به رشد عقلی کامل برسه و خودش بتونه راهه زندگیشو یا به اصطلاح خوب وبد رو تشخیض بده. اگه اینجوریه پس اگه ادمی قاتل شده باید بریم یقیه ی باباشو بگیریم که چرا این آدم امروز قاتله!!؟ فیلم می خواست تاکید کنه که چون این پسر(نیما) از پدر با ایمان و مادر باایمان به دنیا اومده، باید پس پسر با ایمان میشده و راهه به اصطلاح نماز و روضه و خدا و پیغمبر رو می رفته و چون امروز با ایمان نیس پس مرتب امیر بحری سرزنش باید بشه!! مگر نه اینه که هرکس مسیول کارهای خودشه؟ مخصوصا که نیما بیش از ۴۰ سال سن داشت.. یعنی فیلم مرتب به دنبال این بود که بگه نیما پاکه و فقط بخاطر امیربحری اینجوری شده ..مرتب به دنبال مقصر نشون دادن امیر بحری بود…

نظر رائفی پور در مورد سریال آقازاده

در آخر فیلم شهنام میزنه به ماشین از طرفی که حامد نشسته بود, جالبه با این ضربه ی به این محکمی در اخر میبینیم که حامد فقط یه تیکه راست سرش خون ریزی می کنه و می تونه راحت خودش رو از ماشین پیاده کنه و به دست و پاش هیچ آسیبی جدی تقریبا وارد نشده .. اگه ماشینش پیکان قدیم بود شاید باورش برای ما راحتتر بود که اسیب جدی به حامد وارد نشده ولی پراید؟؟؟!!! خودتون دیگه بفهمین ضعفو.. و بعدشم ساعت ۱۱ شب بوده و ولی می بینیم که خیابونها خلوته خلوته و هیچ ماشینی هم رد نمیشه .. خب بازم دور از واقعیته اونم توی تهران و خیابون های تهران… به نظرم فیلم قوی تر تموم میشد اگه با این صحنه حامد هم میمرد، حداقل سیستم فساد سیاسی و اقتصادی دستگاه ایران رو بیشتر می تونست تو ذهنه بیننده تجسم کنه، تحت این پیام که هرکسی که بخواد جلوی قدرت یه سری آدم در نظام رو بگیره و کارشونو مختل کنه سرنوشتی بهتر از مرگ نداره ..

میتونم بگم اولین سریال وطنی ای بود که من بعد از دیدنش شروع کردم به دنبال نقد و تحلیلش رفتن و خیلی تعجب کردم که چرا انقدر راجعبش بد نوشته بودن در اکثر سایت ها . البته سایت شما جانب گیری خاصی نداشت بنظرم . خیلی اثر قوی ای بود . از اون دسته که میخکوبت میکرد و آخرش مغزت سوت میکشید . یه اثر خیلی قوی بود و واقعا لذت بردیم از دیدنش .

نقاط ضعفش کمترازنقاط قوتشه بنابراین خسته نباشن عوامل آن امایکی ازنقدهای اینجانب منزل حاج رضاس که خیلی دیگه درش اغراق شده وامروزه میشه به جرات گفت هیچ مسئولی نداریم که درچنین منزلی که حتی کف حیاطشم آجرای قدیمیه زندگی کنه شایدلاجوردی بودکه بادوچرخه میرفت که اونم دهه ۷۰بودالان دیگه هرگزحتی یکنفر

سلام و خداقوت …نقد بسیار زیبا و جامعی هست . من که از دیدن این سریال تاثیرگذار، فوق العاده لذت می برم، ممنونم از کارگردان کاربلد و تهیه کننده عزیز و همه عوامل ساخت این مجموعه ارزشمند و بازیگران جذابش مخصوصا جناب آقای امیرآقایی که واقعا این نقش را عالی دارن بازی می کنن و سرکار خانم پورعابدینی که نشون دادن از استعداد منحصر بفردی برای دیده شده برخوردارند بقیه که تو کارشون استادن ، برای تک تک اعضا سازنده آرزو موفقیت های روز افزون را دارم .

تازه‌ها


ایده‌ای طلایی، مس بود

درباره فیلمبرداری رستاخیزهای ماتریکس که متفاوت از نسخه‌های قبلی بود
چطور رویکرد بصری ماتریکس تغییر کرد؟

معرفی و نقد فیلم دست خدا ساخته پائولو سونتینو
اسطوره شناسی در ناپل، رویاپردازی با مارادونا

درباره آخرين قسمت سريال جزيره
خداحافظ ارشد، خدانگهدار صحرا

چطور برنامه جوکر توانست به هنرمندان از یاد رفته فرصت درخشیدن بدهد؟
آشنایابی در جوکر

کلکسیون‌ها

معرفی 25 فیلم خنده دار ایرانی در فیلیموشات
بهترین فیلم های کمدی ایرانی

معرفی 46 فیلم برتر ژانر وحشت قرن 21
ترسناک ترین فیلم های جهان

43 فیلم برتر کمدی و طنز خارجی را اینجا مشاهده کنید
بهترین فیلم های کمدی قرن

لیست انیمیشن های برتر جهان در قرن 21 را اینجا ببینید
بهترین انیمیشن های جهان

اینجا پربیننده‌ترین فیلم های ایرانی از نظر کاربران فیلیمو را معرفی می‌کنیم
بهترین فیلم های ایرانی سال ۹۹

همه آنچه درباره این سریال عاشقانه باید بدانید

پربازدیدها

فهرست 40 تایی فیلم‌های کنجکاوی برانگیز سال که منتظرشان هستیم
بهترین فیلم های ۲۰۲۲

فهرست 30 تایی از مهم‌ترین سریال‌هایی که ما را غافلگیر خواهند کرد
بهترین سریال های خارجی ۲۰۲۲

یک گفت‌وگوی داغ با ستاره سریال جزیره
شادی مختاری از صحرا صراف می‌گوید

در جست‌وجوی خفاشان شب در بین فیلم‌های مهم تاریخ سینما
بهترین فیلم ها درباره قاتل های سریالی

اینجا؛ مهمانی به شرط خنده
در پشت صحنه جوکر چه خبر است؟

چهره‌ها

به بهانه ۷۶ سالگی بزرگ‌ترین فیلمساز زنده دنیا
۱۵ حقیقت سوررئال فیلم‌های دیوید لینچ

مرور کارنامه و نگاه آماری به تعداد مخاطبان آثار سینمایی اکران شده
ترانه علیدوستی؛ تو همون قله مغرور و بلندی…

برای بازیگری که نزدیک به یک دهه است دست به هرچه زده «طلا» شده است
جواد عزتی؛ سلطان گیشه‌ها

به یاد فیلمساز و بازیگر مطرح سینمای جهان
پیتر باگدانوویچ؛ مرد هزار چهره سینما

برای درگذشت یکی از شمایل کلاسیک هالیوود
۵ فیلم برتر سیدنی پواتیه

باشگاه فیلم‌بازها و سریال‌بین‌های حرفه‌ای؛ فیلیموشات جایی است که فرصت بیشتری برای خواندن و تأمل درباره فیلم‌ها و سریال‌ها داریم. قصد داریم منبع خبرها، گفت‌وگوها، گزارش‌ها و نقدهای مربوط به محصول‌های فیلیمو باشیم.نی نی سایت

نظر رائفی پور در مورد سریال آقازاده
نظر رائفی پور در مورد سریال آقازاده

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.