
برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید
برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید
این یک قطعه از سخنرانی شهید دکتر علی شریعتی از اثار تخصص است که متاسفانه یکی از اثار ممنوعه او برای چاپ است در مورد فلسفه روزه گرفتن است
این یک قطعه از سخنرانی شهید دکتر علی شریعتی از اثار تخصص است که متاسفانه یکی از اثار ممنوعه او برای چاپ است در مورد فلسفه روزه گرفتن است
تهران- ایرناپلاس- برخی پژوهشها و مشاهدات روزمره در این سالها، از کمتوجهی به روزه در میان برخی اقشار به ویژه جوانان حکایت دارد. گرچه دینگریزی در جامعه دلایل متعددی دارد، اما به نظر میرسد تنها توجه به صورت روزه و چشم پوشیدن بر حکمتهای آن، باعث شده امروز فرهنگ روزهداری غرق در فردیت، تجمل و مصرفگرایی شود که نتیجهای جز افزایش دینگریزی در میان جوانان و اقشار ضعیف جامعه در پی نخواهد داشت.
رمضان، ماه نزول قرآن و ماهی متفاوت نسبت به سایر ماههای سال است. ماهی که تفاوت سبک زندگی و تغییر اتمسفر حاکم بر جامعه شرایطی منحصربهفرد را در زندگی مسلمانان ایجاد میکند و بهتبع آن، تأثیر خود را بر جامعه میگذارد. از این رو، بسیاری از اندیشمندان مسلمان نسبت به زندگی فردی و اجتماعی در این ماه سخن گفتهاند.
اندرزهای عرفانی و اخلاقی امام
امام خمینی (ره) در نامهای که به درخواست خانم فاطمه طباطبایی – عروسش- خطاب به او نوشته، اندرزهایی عرفانی و اخلاقی را یادآور شده است. در این نامه که به تاریخ اردیبهشت سال ۶۶ مطابق با شعبان ۱۴۰۷ قمری نگارش شده، به پایان یافتن روزهای ماه شعبان و آماده نبودن برای ورود به ضیافت الهی اشاره شده و این که با همه این اوصاف، نباید از رحمت الهی ناامید بود.
امام خمینی در ابتدای نامه خطاب به خانم طباطبایی در خصوص عدم آمادگی نسبت به ورود به ماه رمضان گفته و اینگونه اهمیت این ماه را یادآور میشود: «از من میخواهی برای تو چیزی بنویسم؛ چه بنویسد کسی که خود، مبتلایِ به نفسِ امّاره بالسوء است و هرگز نتوانسته، بلکه نخواسته این بت بزرگ را بشکند. اکنون در آستانه شهراللَّه، و مقام ضیافتاللَّه هستیم و من خود اقرار دارم که لایق این ضیافت نیستم. شهر شعبان المعظم – که شهر امامان است- در شُرفِ گذشتن است و ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم برای شهراللَّه. دعاها را گاهی با لقلقهِ لسان خواندم و از آنها چیزی حاصل نشد.»
از رحمت خدا ناامید نباش
در ادامه، امام با تأکید بر عدم ناامیدی از رحمت خدا مینویسد: «از رحمت حق تعالی مأیوس نیستم و مباش! در دنیا [مباد] روزی، که گناهان به آنجا رسد که از رحمت حق مأیوس شویم.دخترم! این چند روز خواهد گذشت، چه با عیش و نوش، و چه با رنج و تعب؛ چه با غفلت از فطرت، و چه با توجه به آن.
سخنان دکتر شریعتی در مورد روزه
عزیزم! خداوند- جل وعلا- نور هدایت را در همه مخلوقات، خصوصاً انسان نهفته است.فطرتاللَّه، ما را خواهی نخواهی به او متوجه کرده و همه مخلوقات، در هر حدی که هستند و به هر مذهبی که گراییدهاند، جز به حق تعالی و کمال مطلق، به حسبِ فطرت به هیچچیز توجه ندارند، گرچه خود ندانند و معتقد به غیر آن باشند.»
جهل و توهمات انسان
همچنین ایشان با اشاره به ماهیت انسان خاطر نشان میسازد: «انسان کمال مطلق را میجوید و میخواهد چه آنان که به توهّم، بت را میپرستند و چه آنهایی که حق- جل وعلا- را منکرند و به دنبال ریاست. ملحدها گمان میکنند متوجه به دنیا و خواستار ریاست و زعامت هستند، لکن به حسب واقع، متوجه و خواهان قدرت مطلقه هستند و در جستجوی کمال مطلق، و خود گمان خلاف میکنند و شاید عذاب و عقاب برای همین جهل و توهّمات باشد.
تو که مثلاً دنبال لباس خوب هستی و زینت بهتر، دنبال حق میگردی و کاخنشینان نیز دنبال قدرت مطلق هستند وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إلّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ، وَ قَضی رَبُّکَ الّا تَعْبُدوا إِلّا إِیَّاهُ،
بنا بر وجهی این کلام، دامنه دارد. بهتر آن که درز بگیرم و تو را و خود و همگان را به خدای تعالی بسپارم.والسلام علیک و علی عباد اللَّه الصالحین.
روح اللَّه الموسوی الخمینی» ( صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۲۵۴-۲۵۳)
رمضان، ماه انسانسازی
شهید آیتالله مرتضی مطهری نیز با اشاره به اهمیت و حقیقت روزه و روزهداری و توجه میگوید :«اساساً برنامه ماه مبارک رمضان برنامه انسانسازی است که انسانهای معیوب در این ماه، خود را تبدیل به انسانهای سالم، و انسانهای سالم خود را تبدیل به انسانهای کامل کنند. برنامه ماه مبارک رمضان برنامه تزکیه نفس است، برنامه اصلاح معایب و رفع نواقص است، برنامه تسلط عقل و ایمان و اراده بر شهوات نفسانی است، برنامه دعاست، برنامه پرستش حق است، برنامه پرواز به سوی خداست، برنامه ترقی دادن روح است، برنامه رقاء دادن روح است.»
روزه، معبر اصلاح
ایشان در خصوص تأثیری که ماه رمضان و روزه باید در شخصیت و رفتار انسانها داشته باشد میگوید: «اگر بنا باشد که ماه مبارک بیاید و انسان سی روز گرسنگی و تشنگی و بیخوابی بکشد و مثلاً شبها تا دیروقت بیدار باشد و به این مجلس و آن مجلس برود، و بعد هم عید فطر بیاید و با روز آخر شعبان یک ذره هم فرق نکرده باشد، چنین روزهای برای انسان اثر ندارد. اسلام که نمیخواهد مردم بیجهت دهانشان را ببندند، بلکه با روزه گرفتن قرار است که انسانها اصلاح شوند.» (مجموعه آثار شهید مطهری . ج۲۶)
حقیقت روزهداری
شهید آیتالله دکتر بهشتی نیز در یک سخنرانی که اخیراً انتشار یافته، در خصوص حقیقت روزهداری میگوید:«ماه رمضان که میشود یک عده برای اینکه روزه به آنان فشار نیاورد، اولاً به جبران زمانی که غذا نمیخورند، چایی نمینوشند و سیگار نمیکشند، در فاصله افطار تا سحر آنقدر میخورند، میآشامند و سیگار میکشند که نالان میشوند و مرتب ناله میکنند کهای وای، کسل شدیم، دستگاه هاضمهشان هم ناراحت است، زیرا به دلیل پرخوری دستگاه هاضمه با مشکل مواجه میشود و انسان خودبهخود کسل میشود و نشاط کار را از دست میدهد.»
دکتر بهشتی در خصوص سبک زندگی افراد روزهدار ادامه میدهد: «از طرف دیگر، شبها نمیخوابند تا بتوانند روز را بخوابند و روزه فشار نیاورد، یعنی بعد از طلوع فجر میخوابند تا دم غروب، برای نماز ظهر و عصر از خواب بیدار میشوند و نماز ظهر و عصر را چنان میخوانند که السلام علیکم نماز عصر با افطار مقارن باشد. حقیقت این است که ما یک عده روزهگیر به این صورت داریم. روزهای که انسان از افطار تا سحر بخورد، صبح هم بخوابد تا غروب، هیچ ثمری برای انسان دربرندارد.»
آدم ضعیف سابق
ایشان نتیجه چنین وضعیتی را اینگونه به تصویر میکشد: «این آدم، همان آدم ضعیفی است که قبل از ماه رمضان بود، یعنی در برابر خشم و غضبش، در برابر خودخواهیهایش، در برابر هوسهایش، قدرت اراده ندارد و نمیتواند با پایداری متکی به ایمان و پایداری ناشی از برنامه سازنده مکتب رمضان بهمنظور تقویت اراده، بهرهای داشته باشد، بلکه تنها در همین حد که گناه و از فرمان خدا سرپیچی نکرده باشد، روزه میگیرد. البته این هم خودش خوب است، اما حکمت روزه را درک نکرده و آن را به قیمت کمی فروخته است. حال آنکه در حقیقت روزهداری در عین اینکه فرمانبرداری و اطاعت از امر خداست، باید برای مسلمانان تمرین روحیه پایداری و استواری در مسیر ایمان باشد. سالی یک ماه تمرین مقاومت در برابر خشم و غضب و هوا و هوس باشد. اما آنانی که حقیقت روزه را درک میکنند، آنان نهتنها با روزهداری از نیروی کارشان کاسته نمیشود، بلکه بیشتر هم میشود.»
روزه یا تغییر رژیم غذایی
دکتر علی شریعتی نیز در حاشیه یکی از سخنرانیهای خود در حسینیه ارشاد که اجازه انتشار پیدا نکرده است، در خصوص اهمیت اثر روزه در زندگی اجتماعی مسلمانان و جامعه اسلامی میگوید: میگویند روزه را برای این گذاشتند که گرسنگی را بفهمیم. ولی روزههایی که الان ما میبینیم بهگونهای است که تمام کمبودهای ویتامین در ماه رمضان جبران میشود. این چه گرسنگی است؟ این بازی دادن مذهب است. این بیشتر تغییر رژیم غذایی است تا روزه. این باید جنسش عوض شود. یک نفر از ما مسلمانها اگر بتواند یک شب در جنوب شهری که دو کیلومتر با ما فاصله دارد، یک شب با آنها در جایی که عمری را زندگی میکند بخوابد و زندگی کند، حس کردیم که پیمان معافات چیست. در غیر اینصورت اگر از برادری دینی صحبت کنیم، و مدام آیه و روایت بخوانیم و بحث جامعهشناسانه کنیم، این لفاظی است.
بازگشت به حقیقت روزه
لذا بر اساس آنچه از آموزههای متفکران، اندیشمندان و رهبران فکری جامعه برداشت میشود، توجه به تأثیر اجتماعی روزه و لزوم تحقق آثار روزه در فضای جامعه است. متأسفانه امروز فرهنگ روزهداری غرق در فردیت، تجمل و مصرفگرایی است که بالطبع نتیجهای جز افزایش دینگریزی در میان جوانان و اقشار ضعیف جامعه در پی نخواهد داشت.
مسئولیتهای شیعه بودن
بخش ۴
دکتر علی شریعتی
سخنان دکتر شریعتی در مورد روزه
یکی از آن “مشکلات علمی و اجتماعی” اسلام که آنجا مطرح شد و مدتها بحث و
جنجال و کوشش و حساسیت دست جمعی برای حل فوریش مصروف شد، مسائلی از قبیل
صهیونیسم و استعمار و عقب ماندگی و فقر کشورهای اسلامی و قطعه قطعه شدن امت
مسلمان و تضاد استثمار و تفرقه و هجوم فرهنگ غربی و مسخ فرهنگ اسلامی و
بیگانگی نسل جدید غربزده با اسلام و نفی و مسخ تاریخ و انحطاط فکری مسلمین
و مشکلات فرقهای و… هیچ کدام نبود، مشکل این بود که: “در قطب شمال یا
جنوب، که شش ماه شب است و شش ماه روز، اگر احیاناً انسانهاای بتوانند در
آنجا زندگی کنند و یا از آنجا بگذرند، و اگر مسلمانی تصادفاً در آنجا بود
یا یکی از ساکنان احتمالی آنجا، احتمالاً تحت تأثیر اسلام قرار گرفته و
مسلمان شد، حکم نماز و روزهاش چه خواهد بود؟
تا بالاخره پس از کشاکشهای علمی و اظهار نظرها و فرضیهها و فتواهای
مختلف، شخص دانشمند مزبور که مرد بزرگ و روشنی هستند فرمودند: فتوای من این
است که مسلمانی که در قطب شمال یا جنوب زندگی می کند احکام نماز و روزه از
او ساقط است چون نماز، نماز صبح و ظهر و عصر و مغرب و عشا در شبانه روز است
و آنجا نه شبانه روزی است و نه صبح و ظهر و عصر و مغرب و عشاای، روزه هم
روزه ماه رمضان است و آنجا اصلا ماهی نیست که ماه رمضانش باشد.
یکی از پیشبینیهای مترقی فرقه شیعی این است که “حوادث مستحدثه” را که در
هر زمانی روی میدهد و طبیعتاً در قوانین فقهی پیشین حکمش و راهحلش نیامده
است، باید علمای محقق مجتهد رسیدگی کنند و بر اساس موازین علمی و اجتهادی و
شناخت عملی و علمی که از اسلام دارند آن را طرح و حل کنند و پاسخش را
بیابند. این اصل نشان میدهد که چگونه اسلام مسأله زمان و حرکت و عامل
تغییر و تحول و نوآوری را در طی ادوار تاریخی یيشبینی کرده است و آگاهان و
اسلامشناسان را در برابر آن مسئول دانسته است. حوادث مستحدثه، به طور کلی
همه رویدادهای فرهنگی، فکری، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و انسانی است، مسائلی
از قبیل استعمار کهنه و نو، ماشین، آلیناسیون انسان جدید، بوروکراسی،
تکنوکراسی، فاشیسم، دموکراسی، مشروطیت، فیلم، تلویزیون، سوسیالیسم،
کاپیتالیسم، صهیونیسم، مسأله فلسطین، ناسیونالیسم در جامعه اسلامی،
هیپیايسم، عصیان نسل جوان، عقب ماندگی، رابطه شرق و غرب، غرب زدگی
تکنولوژی و ماشینیسم، هجوم فرهنگی، فرهنگ زدایی روشنفکران، بورژوازی دلال،
ماتریالیسم، بحران مذهب، تزلزل مبانی اخلاقی و گسیختگی سنتی، گسستگی
تاریخی، تمدن، تجدد، آزادی زنان، جنسیت (سکسوالیته)، تبرئه یهود به وسیله
پاپ از اتهام قتل مسیح پس از دو هزار سال! گرسنگی، استثمار طبقاتی جدید،
دگرگونی روابط طبقاتی، انقلاب اقتصادی، ادبیات و هنر نو، ایدئولوژیهای
نیرومند و ایمانزای امروز… همه حوادث مستحدثهای هستند که جامعه اسلامی،
در ابعاد گوناگونش با آنها درگیر یا در تماس است و بر عالم آگاه و مسئول
اسلامی است که با حق اجتهاد و فتوی و تحقیق آزادی که دارد این مسائل را با
بینش اسلامی و بر اساس مبانی علمی این مکتب طرح کند و برای مبارزه با آنها،
انتخاب، اقتباس، نفی، تأیید، تحلیل و شناخت آنها، راه حل نشان دهد، نظر
بدهد، مردم را آموزش فکری دهد و متعهد کند و رهبری اجتماعی مردم را بر عهده
گیرد.
اما میبینی، رسالههای فقهی ما که تنها نشریهای است که از حوزه بزرگ علمی
ما در دسترس مردم قرار میگیرد و نمره کوشش و اجتهاد سالهای طولانی بهترین
نبوغهای علمی و تحقیقی مذهب ما است، همان کتاب جامع عباس شیخ بهایی است که
یادگار عصر شاه عباس است و اکنون خلاصه شده و بی کم و کاست همان مسائل باز
برای صدمین بار و پس از ده نسل تکرار شده است و فقط ضریب فتواها کمی پس و
پیش شده و تغییر یافته است. اخیراً هم یک دو رسالهای را که دیدم به مسائل
جدی این عصر توجهی شده است و این خود مایه امیدی است، باز هم “حوادث
مستحدثه” مسائلی از قبیل: بانک و سرقفلی و بیمه تلقی شده است و کوشش شده تا
توجیه فقهی شود. و این نشان میدهد که تازه وقتی میخواهیم از حصار ثابت
سنتهای گذشته بیرون آییم و مسائل زمان را مطرح کنیم و اسلام را در این عصر
عنوان نماییم، باز گرفتار تنگبینی هستیم و رسالتمان این که منتظر بمانیم
و از توی کتب فقهی یک جور توجیهش کنیم! یعنی همیشه به دنبال روزمان و توجیه
کننده حوادث و رویدادها بودن نه سازنده و هدایت کننده زمان و حوادث زمان!
که عالم اسلامی (که وارث پیامبران است) و عالم شیعی (که نایب امام) باید
چنین باشد.
شیعه بودن، مسئولیتی ایجاد میکند، اخص از انسان بودن و متفکر بودن و
مسلمان بودن. که خاک شیعه، مسئولیتخیز است. اما شیعه علوی نه شیعه صفوی که
عامل سلب مسئولیت و نفی همه امر و نهیهایی است که به انسان و مسلمان خطاب
شده است. تشیع صفوی، مذهب راهحل یابی است برای گریز از مسئولیتها. مذهب
تجلید و تذهیب و تجلیل قرآن: نه تحقیق و تفسیر قرآن. تقدیس قرآن اما نه
برای باز کردن و خواندن قرآن. توسل یکسره به کتاب دعا، برای بستن قرآن، چرا
که گشودن قرآن، سخت است و مسئولیت آور، کتابی که چنان حساب و کتاب دقیقی
دارد که می گوید: نتیجه یک ذره کار نیک را میبینی، و کیفر ذرهای کار بد
را میچشی (فمن یعمل مثقال ذرة خیراً یره و من یعمل مثقال ذرة شراً یره).
قیامت، روزی است که دستاورد خویش را مینگری (یوم ینظر المرء ما قدمت
یداه). همین!
و انفاق، از دست گذاشتن همه چیز است، انفاق جان، مال، زندگی، زن و فرزند
است، چه، در راه عقیده، در راه مردم اینها همه “فتنهاند”. باید دنیا را
پلید بشماری و شب و روزت را وقف کنی. آن هم نه در گوشه تنبلی و بیمسئولیتی
زهد و ریاضت و عبادت و اعتکاف…، بلکه در متن جهاد و اجتهاد و مردم و
عقیده و عمل. این همه مسئولیت؟ این همه سنگینی؟ خیلی سخت میگیرد.
اما شیعه صفوی نگران نیست، زیرا برایش راه حلهای سادهای دارد: کتاب دعا
را میگشاید، نوشته است که فلان چهار کلمه را اگر در پله چهارم صفا و مروه
بایستی و بخوانی، پولدار میشوی! (این مال دنیا) و اگر همین دعا را بنویسی،
یا رو به قبله بایستی و بخوانی، و یا با آب انار، روی کاسه آب ندیده بنویسی
و بخوری، تمام گناهانت (افزونتر از ستارههای آسمان و ریگهای بیابان و
قطرات باران) بخشوده میشود، پاک، همچون روز اولی که از مادر زاییده شدی
(این هم آخرت) پس مؤمن زرنگ، به این رو می آورد که هم راحتتر است و هم کم
خرجتر و هم پر درآمدتر! او، لای قرآن را باز نمیکند که راه حلش را در
کتاب دعا یافته است!
علی (ع) در برابرمان ایستاده است، اگر بشناسیمش (که همه مصالح خویش، و
سرنوشت خود و خانواده، و فامیل و گروهش را فدای “حق” و “ناس” میکند و
لحظهای میدان جهاد و مبارزه را خالی نمیگذارد، و با این همه در برابر
مسئولیت عظیمی که بر دوش دارد، چنان مضطرب و وحشتزده است که اضطراب و وحشتش
را به دوستدار و آشنای خویش نیز، منتقل میکند) بار مسئولیت بر دوشمان
میافتد. پیامبر پیش رویمان ایستاده است (و به دختر عزیز دردانهاش
میگوید: “فاطمه! کار کن، کار، که من برای تو هیچ کاری نمیتوانم کرد)
شناختنش از مسئولیت سرشارمان میکند.
پس به جای شناختن محمد و علی و خواندن و فهمیدن قرآن و قبول مسئولیت، راه
حلی میجوییم و مییابیم! به جای شناختن پیامبر اسلام و گوش سپردن به سخنان
او، و به جای شناختن علی و زندگیش و خواندن و فهم نهجالبلاغهاش، حُبّشان
را بگیر و شناختشان را رها کن! چرا که حُبّ علی ناشناخته، ایجاد مسئولیت
نمیکند! علی مجهول، مانند بُتی است که میپرستیمش، بی آن که میان ما و او،
هیچ ارتباطی وجود داشته باشد. بیشناختن؛ علی، چون دیگران است. و میان او و
محبان خالص بی معرفتش، هیچ گونه تحمیل و امر و نهی و مسئولیتی ایجاد
نمیشود. هرچه میخواهی گریه کن، بر سر بزن، غش کن، هو بکش، و عشق و محبت
بورز (بی اندکی شناخت)، علی را فرشته کن، خدایش کن، نمیتواند ذرهای در
زندگیت نقش داشته باشد و بایستنی بر دوشت بگذارد. فقط نشناسش، که شناختن
مسئولیت آور است!
چنین است که شناختن علی جرم است. و به همین دلیل است که امروز (پس از
قرنها) علی را باید از زبان “سلیمان کتانی” و “جرج جرداق” (طبیبان مسیحی)
بشنایسم، و نهج البلاغه را با تصحیح و پاورقی و چاپ شیخ محمد عبده (مفتی
اعظم مصر و رهبر اهل تسنن) ببینیم، که محبان علی نه تنها به شناخت و فهم
نهج البلاغه و علی، نیاز ندارند، بلکه از روبرو شدن با این دو، میهراسند.
این است که می بینیم محب علی (که اکنون مترجم و شارح نهج البلاغه نیز هست)
در پایان نهجالبلاغه مینویسد: “این کتاب را ستمدیدگان بخوانند تا بدانند
اجر شکیبایی و تحمل چقدر زیاد است!” که اگر چنین بود، جای ما در اعلی غرف
بهشت بود!
تشیع، یک اصل دارد و تمام اصول دیگرش از همین یک اصل منشعب میشود، و
اساساً به عقیده من تاریخ تشیع و پیدایش تشیع در اسلام از همین یک “نه”
آغاز می شود. اگر همه اصول و فروع شیعه بر این اصل مبتنی نباشد، پا در هوا
و بی معنی و بیهدف است. و این اصل اصلها “نه” است. من نمیخواهم خود
موضوع را تحلیل کنم، بلکه برآنم که برای همه تاریخ یک اصل، استنباط کنم:
در شورای ساخت عمر، “عبد الرحمن بن عوف” رئیس مجلس مأمور انتخاب خلیفه بعد
از عمر، به علی دست میدهد و میگوید: “به عنوان خلیفه رسول خدا، بر اساس
“کتاب خدا”، “سنت پیغمبر” و “رویه دو شیخ”، با تو بیعت میکنم. و علی بی
لحظهای تردید میگوید: “نه”. و “نه”اش قیمتی دارد که خود علی میداند و
علی باید بپردازد: نابود شدن خود علی، قیمت اول. نابودی تمام فرزندان علی
در طول تاریخ، قیمت دوم. و حتی محروم شدن جامعه اسلامی زمان علی، از حکومت
علی، قیمت سوم! این همه زیان برای یک “نه” ؟. “نه”ای، این همه گران! چرا!؟
او، خود و حکومتش را حق داشت قربانی کند، اما فرزندانش را چرا؟ محروم کردن
مردم و جامعه زمانش را از حکومت علی و گرفتار کردنشان را به حکومت و زعامت
خلفای جور، چرا؟ علی، به عنوان هدف خویش و رسالت بزرگ امامتش، نه میخواهد
حکومت به دست گیرد و نه در اندیشه نجات همان جامعه محدود زمانش است، و نه
میخواهد به هر قیمتی فرزندانش را بر جامعه حکومت ببخشد (گرچه این همه را
می خواهد، اما به صورت جزئی از کل). او، با این “نه”، میخواهد به مردم همه
عصرها بیاموزد که:
…هرکه به حق میاندیشد و در راه من گام میگذارد، هر گاه در برابر باطل
(در هر شرایطی و با هر مصلحتی) قرار بگیرد باید بگوید: “نه”! به خاطر این
اصل است که فدا شدن خود او، و حکومت و فرزندانش، و حتی جامعه زمانش، به
ماندگاری این اصل در همه زمانها، میارزد، تا در میان همه اندیشمندان پا
برجا شود، که به خاطر مصلحت، حقیقتی را پایمال نکنند و در برابر باطل به
دلیل مصلحتی “آری” نگویند. “تشیع مصلحت”، تشیع صفوی است و در برابرش تشیع
علوی که “تشیع حقیقت” است.
همیشه مصلحت، روپوش دروغین زیبایی بوده است، تا دشمنان “حقیقت”، حقیقت را
در درونش مدفون کنند. و همیشه “مصلحت” تیغ شرعی بوده است تا حقیقت را رو به
قبله ذبح کنند. که مصلحت، همیشه مونتاژ دین و دنیا بوده است.
“…آنچه گفتی حقیقت است، راست می گویی، خوب تحلیل کردی و نظریهات، کاملاً
نظریه اسلام است. اما… مصلحت نیست!” این منطق کیست؟ این مصلحت اندیش و
منطقش، دشمن و مخالف علی است، و با همین ابزار و ضربه است که علی خانهنشین
میشود.
“خالد ابن ولید”، جنایت کرده است. “مالک بن نویره” را کشته و همانجا با زنش
خوابیده است، پس باید حد بخورد، اما مصلحت نیست! “عبد الرحمن بن عوف”، پول
پرست و تجملی و اشرافی است و باید کنارش زد، اما مصلحت نیست!
كليه حقوق محفوظ ميباشد
Copyright © 1997 – 2021
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
سخنان دکتر شریعتی در مورد روزه
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
استثمار دین ! یا للعجب ! دنیا از استثمار کارگر و دهقان به فریاد آمده است و اینها خدا را هم استثمار می کنند !
آن هم به نام دین !
مغز استخوانت تیر می کشد
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
۱٫ سنگ … پس از رها کردن!
۲٫ حرف … پس از گفتن!
۳٫ موقعیت… پس از پایان یافتن!
۴٫ زمان … پس از گذشتن
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
تو بی بهره باشم.
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
“دکتر علی شریعتی”
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
که خداوند آن را تازه آفریده است
سخنان دکتر شریعتی در مورد روزه
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
ما را نیز در پی این قافله با خود ببر!
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
“حجله سرخ را آراسته ام.همسر زیبای شهادت که با مرگ عقد زندگی بسته است اکنون وارد می شود”
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
دکتر شریعتی
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
خسته و مجروح و پریشان
و باری به سنگینی کوهی بر دوش
و من در زیر آن خم شده ام
و از زیر آن که چندین برابر من سنگین است و بزرگ است
آرام گرفته ام
و تنها ، برق حسرت از چشمان بازم
ـ که همچنان به این راه
که تا افق کشیده است ، دوخته ام ـ ساطع است.
و جاده منتظر را در برابرم روشن می دارد.
جاده ای که سال هاست چشم به راه هر قدمم
خود را بر خاک افکنده است.
اما ردپایی بر آن نیست و …
نخواهد بود !
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
اگر آنها به غلامی «قیصر» درآمدند من صحابی «حکیم» شدم، یا غار
«نبی» گشتم و آنها راه خویش کج کردند و دامن پر کردند و من ماندم و
با دست و دامنی خالی به خلوتی خزیدم…
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
من کجا و آنها کجا؟
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
وقتی که بود نمی دیدم ، وقتی که می خواند نمی شنیدم .
وقتی دیدم که نبود …
وقتی شنیدم که نخواند …
چه غم انگیز است وقتی چشمه ای سرد و زلال در برابرت می جوشد و می خواند و می نالد ،
تو تشنه آتش باشی نه آب …
و چشمه که خشکید ؟
چشمه از آن آتش ، که تو تشنه آن بودی بخار شد و به هوا رفت ،
و آتش کویر را تافت و در خود گداخت …
و از زمین آتش روئید و از آسمان آتش بارید .
تو تشنه آب گردی نه آتش …
و بعد عمری گداختن از غم نبودن کسی که تا بود از غم نبودن تو می گداخت …
و آنچه دو روح خوشاوند را ،
در غربت این آسمان و زمین بی درد ، دردمند می دارد و بیتاب یکدیگر میسازد ،
دوست داشتن است ….
و من در نگاه تو ، ای خویشاوند بزرگ من ،
ای که در سیمایت هراس غربت پیدا بود و در ارتعاش پر اضطراب سخنت شوق فرار پدیدار ،
دیدم که تبعیدی زمینی …
و اکنون تو با مرگ رفته ای و من اینجا ، تنها به این امید دم می زنم ،
که با هر نفسی که می کشم ،
گامی به تو نزدیکتر میشوم و …
و این زندگی من است .
دکتر علی شریعتی
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
دکتر علی شریعتی
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
زلال تر!!….
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
هر چند آدمی بزرگ!…
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
(زنده یاد دکترعلی شریعتی)
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
آسان نیست!!….
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
(زنده یاد دکتر علی شریعتی)
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
(زنده یاد دکترعلی شریعتی)
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
+ ما + راهمان جداست
این ابر ها تا میتوانند ببارند
+ ما + چترمان خداست …
برچسب:
دکتر-علی-شریعتی-سخنان-جملات-استاد شریعتی-دکتر شریعتی-سخنان دکتر علی
شریعتی-جملات-دکتر علی شریعتی-جملات دکتر علی شریعتی-تمام سخنان دکتر علی
شریعتی- جملات بزرگان-جملات ناب-سخنان بزرگان-نوشته های کوتاه و قشنگ-نوشته
های زیبا
اول این نکته را روشن کنم که خیلی ها از من ایراد گرفته بودند که چرا تشویق بچه ها را در انجام فرایض دینی بد دانسته ام و آن ها رانفی کرده ام. شاید من منظورم را بد رسانده ام در هر صورت انتقاد بجایی بود و الآن آن را تصحیح می کنم که تشویق اگر بر پایه ای استوار باشد بن و ریشهای داشته باشد و وسیله ای باشد برای فهم و درک اسلام چرا بدباشد؟ چرا خوب نباشد؟
من در آن متن قبلی کار عموم مردم را ذکر کرده ام و منظورم تشویقی که پدر و مادر فقط به عنوان دل خوش کردن به اینکه فرزند شان نماز می خواند یا روزه می گیرد بود. تشویق باید پل ارتباطی باشد نه مزد نه حقوق . از تشویق می توان به عنوان روغن در بین چرخ دنده های اسلام کمک گرفت.
موضوع دوم : نماز
همون جوری که در کتاب پدر . مادر . ما متهمیم خوندین دکتر سعی داره بگه که مثلا اون چیزی که در نماز به زبان میاورید را درک کنید بر سر موانعی چون تلفظ صحیح سرتان را گرم نکنید .
در نمازت بعد از آن چند سوره ای را که باید بخوانی( البته با فهم ) بشین با خدایت راز و نیاز کن مگر خدا زبان دارد که حتما باید با او عربی حرف بزنی برای گفتن ذکر های قنوت لازم نیست 2 ساعت وقت بگذاری کلمات قلمبه و سلمبه ی عربی را که از درک آنها عاجزی حفظ کنی با معبود بی نیازت با زبان بی زبانی حرف بزن در دلت بگو از مغزت بگذران. فکر می کنی نمی فهمد؟
سخنان دکتر شریعتی در مورد روزه
موضوع سوم : روزه
چقدر پیروان این سخن زیادند که می گوید بعضیها(همه) از روزه گرفتن فقط گرسنگی و تشنگی را می چشند.
خدای بی نیازت گفته روزه بگیر چرا؟ مگر می خواهد تو را زجر بدهد ؟ خیر
یک جنبه اش چیزی است که از زبان آخوندها و بزرگان شیعه هم خیلی می شنوید این است که درد فقرا را بچشیم دلمان برایشان بسوزد بدانیم اگر ما 30 روز محکوم به غذا نخوردن هستیم آنها 365 رو را اینگونه می گزرانند .
خوب این یک جنبه ولی به نظر من جنبه ی مهم تری نیز دارد
خدا می خواهد به تو بفهماند که همیشه باید گرسنه و تشنه ی من باشی . همیشه باید دوری مرا تحمل کنی . همیشه باید در فراقم تشنه باشی .مقصود منم نه غذا و آب تو که با نخورد 8 ساعت غذا و آب از بی چارگی و بدبختی خود را به خواب می زنی تا آنها را از یاد ببری چرا در فراق من نمی گریی خوشیهایی که به عنوان جقجقه بهت دادم زده زیر دلت . چرا به سراغ من نمی آیی ؟ چرا نمی آیی تا من را بشناسی؟ من 365 روز در انتظار تو هسته ام چرا تو دکتر شریعتی نشوی؟ بیا… بیا… بیا……….
پس در روزه تشنه ی چیز دیگری جز آب و غذا هم باشید
فلسفه روزه داری :
فلسفه روزه داری ، تکامل جسم و جان است ، چرا که گفته اند: ” عقل سالم در بدن سالم است . “دانشمندان اسلامی و غیر اسلامی در این باره جزوه ها و کتابهای زیادی نوشته اند و برخی از آثار آنرا بیان کرده اند ، از جمله : رفع سوء هاضمه ، تقویت بهداشت عمومی ، جلوگیری از آپاندیس ، پاک سازی مجاری ادرار ، رفع بیماری ها و امراض جلدی و دفع چربی های زاید .
روزه در درمان بسیاری از بیماریهای غیر قابل علاج موثر است . به هر حال نقش روزه داری در سلامت تن و تکامل روح غیر قابل انکار است.
پیامبر (ص) فرمودند : ” روزه بگیرید تا سلامت شما تضمین شود . ” شاید به همین دلیل باشد که قضای روزه واجب است . حتی زن حائض که قضای نمازهایش بر او واجب نیست ، اما قضاهای روزه های نگرفته بر او واجب است .
سخنان دکتر شریعتی در مورد روزه
روزه در اسلام :
روزه در اسلام عملی است که انسان برای انجام فرمان خدا از اذان صبح تا اذان مغرب از چیزهایی که روزه را باطل میکند خودداری نماید. صوم و صیام هر دو مصدری از ریشهٔ ص-و-م هستند که درلغت به معنی خودداری از عملکردناست و به گفتهٔ بِرگ، مفهوم روزهگرفتن را احتمالاً از زبانهای یهودی-آرامی وسریانی گرفتهاست، زمانی که محمد پیامبر اسلام با رسم روزهداری در مدینه آشنا شد و معنی واژهٔ «صوم» در سورههای مدنی همین است.در نزدصوفیان روزه از روشهای سلوک بودهاست و برخی در غذاخوردن امساک میکردند و اغلب روزه میگرفتند.
آثار روزه گرفتن :
روزه ؛ چشمه رحمت الهی را در وادی دل انسانهای حق طلب جاری می کند.
روزه ؛ مائدهای آسمانی را بر سفره دل انسانهای روزه دار می چیند .
روزه ؛ در میدان صبر و بردباری ، روح انسان را استوار می سازد .
روزه ؛ ظلمت خودخواهی و خود محوری را مبدل به نورانیت تواضع و ایثار می نماید .
روزه ؛ نجات دهنده گناهکاران پشیمان ، از دهانه دوزخ است .
روزه ؛ شوق به خوبی ها و سبقت در حسنات را در وجود انسان می پروراند .
روزه ؛ زیبا کننده چهره شخصیت انسان در پرتو عبادات است .
روزه ؛ جان انسان را در مسیر نسیم های رحمت اهی قرار می دهد .
روزه ؛ پاک کننده چهره دل ، از غبار گناه و لغزش است .
روزه ؛ پلی است که انسان را از رودخانه مسموم هوای نفس عبور داده ، به ساحل سعادت می رساند.
روزه ؛ خانه تکانی دل از گناه و آلودگی است .
روزه ؛ در گوش جان انسانها ی مومن ، سرود وصل به خدا را سر می دهد .
روزه ؛ شکوفا کننده نهال ایمان در بوستان جان انسان است .
روزه ؛ تو دهنی زدن به شیطان ، این دشمن دیرینه هدایت است .
روزه ؛ شهد شیرین حضور در بهشت را در کام دل انسان مخلص فرو می ریزد .
دکتر ( ژان فروموزان ) روش معالجه با روزه را ، شست و شوی اعضای بدن تعبیر می کند ، که در آغاز روزه داری ، زبان باردار است ، عرق بدن زیاد است ، دهان بدبو است و گاه آب از بینی راه می افتد ، که همه این ها علامت شروع شست وشوی کامل بدن است . پس از سه چهار روز بو برطرف می شود ، اسید اوریک ادرار کاهش می یابد و شخص احساس سبکی و خوشی خارق العاده ای میکند . در این حال اعضا هم استراحتی کافی دارند.
دکتر ( کاریو ) آمریکایی می نویسد : ( هر شخص بیمار باید در سال مدتی از غذا پرهیز کند ، زیرا مادامی که غذا به تن می رسد میکروب ها در حال رشدند ، ولی هنگامی که از غذا پرهیز می کند ، میکروبها رو به ضعف می روند . ) وی همچنین می افزاید : ( روزه ای که اسلام واجب کرده ، بزرگترین ضامن سلامتی بدن می باشد . )
دکتر ( گوئل پا ) فرانسوی می گوید : ( چهار پنجم بیماریها از تخمیر غذا در روده ها ناشی می شود که همه با روزه اصلاح می گردد . )
دکتر ( آلکسی سوفورین ) درکتاب خود می نویسد : ( جسم به هنگام روزه به جای غذا از مواد باقی مانده در بدن استفاده کرده و آن ها را مصرف می نماید و بدین وسیله مواد کثیف و عفونی ائی که در جسم هست و ریشه و خمیره بیماری ها از آن ها است ، از بین می رود . روزه سبب بهبودی همه بیماری ها است . بنابراین شایسته است که جسم خود را به وسله روزه ، نظیف و پاکیزه کنید . )
روزه مستحب :
روزه در سایر ماهها غیر از ماه رمضان بجز روزهایی که روزه در آنها حرام به شمار میرود، مستحب است.
در اسلام در چند مورد روزه گرفتن حرام است:
روزه روز عاشورا، و روزی که انسان شک دارد روزه عرفهاست یا عید قربان، مکروهاست.
سخنان دکتر شریعتی در مورد روزه
خلاصه کنم واین بخش را ” فلسفه روزه ” به سخن مولای متقیان ( علیه السلام ) مزین نمایم که امام ( ع ) در آنجا که فلسفه پاره ای از احکام را تشریح می فرماید :
“خداوند ، روزه را برای آزمایش اخلاص مردم مقرر و فرض فرموده است ، و کسی که به پیشگاه حضرت حق اخلاص ورزد، تمامی اوصافی که در فلسفه روزه بیان شده است شامل حالش می شود ، و روزه کاملا با اخلاص روزه دار ، در رابطه است . “
سخنان دکتر شریعتی در مورد روزه
اگر منظور دکتر شریعتی تنها برداشت 2 باشد، خوب ما هم با آن موافقیم و مطابق عقاید شیعه هم، به چنین شخصی جز جاهل چیز دیگری نمیتوان گفت اما از آنجایی که در متن آمده “پدر پول بسوزد که در دستگاه خدا هم کار میکند آن هم چه …..” نشان میدهد که برداشت دکتر از مساله برداشت دوم نیست، چرا که اگر غیر از این بود لااقل باید میگفت: “پدر پول بسوزد که ( به زعم آنها) در دستگاه خدا هم کار میکند آنهم چه …..”. البته متنکامل سخن دکتر در دست نیست، شاید کلام خود را اصلاح کرده باشد ولی آنچه در متن بر جای مانده از ایشان در دسترس است؛ با ادله منطقی برداشت دگری نیست مگر آنچه گفته شد.
و اما توضیح مطلب:
١) نماز و روزه یک تکلیف است و بر هر مسلمانی واجب:
إِنَّ الصَّلاَةَ کَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتَابًا مَّوْقُوتًا /١٠٣ نساء
همانا نماز بر مؤمنان در اوقات معین مقرر شده است
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ/١٨٣ بقره
اى کسانى که ایمان آوردهاید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید
در آیات متعدد قرآن ، نماز بعنوان یکی از اصولی بیان شده است که در کنار اعمال صالح “باید” انجام شود. مانند:
وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاَةَ../٧١ توبه
و مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند که به کارهاى پسندیده وا مىدارند و از کارهاى ناپسند باز مىدارند و نماز را بر پا مىکنند
نماز شرط ورود به بهشت است ، درباره نماز وارد شده است:
« ان قبلت قبل ما سواها و ان ردت رد ما سواها » (وسائل ، ج٣، ص ٢٢ ، ح ١ ) یعنی شرط قبولی و پذیرش سایر اعمال انسان قبولی نماز است . به این معنی که اگر انسان کارهای خیری انجام بدهد و نماز نخواند و یا نماز بخواند اما نماز نادرست و غیر مقبولی که رد بشود ، سایر کارهای خیر اوهم رد میشود . شرط قبولی سایرکارهای خیر انسان قبول شدن نماز اوست .
پیشوایان معصوم ما، هنگام نماز، رنگ خود را می باختند و می فرمودند: وقت ادای امانت الهی وحضور در پیشگاه الهی است . (بحار الانوار ، ج ٨١)
بعلاوه نماز دارای آثار و برکات معنوی و مادی در زندگی است که ممکن است شخص پولدار بعد از مرگش وارثان بتوانند با نماز استیجاری از عذاب اخروی او “کم” کنند، اما به طور قطع این شخص از “فیوضات و برکات دنیوی و درجات اخروی” آن محروم مانده است.
وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ../٤٥ عنکبوت
نماز را برپا دار که نماز از کار زشت و ناپسند باز مىدارد و قطعا یاد خدا بالاتر است..
٢) چه کسی گفته این قضا باید حتما استیجاری ادا شود؟
اصل اول در قضای نماز بعد از مرگ، این است که تکلیف متوجه پسربزرگ است وبراو واجب است انجام دهد . اگر فرزند کسی صالح شد این تکالیف را انجام خواهد داد و اگر نبود انجام نمی دهد پس در واقع اشکال حکم درفرزند پسرداشتن و نداشتن باید باشد نه درپول داشتن و نداشتن ………….
حال اگرکسی وصیت کرد بعد از مرگ او برای نماز و روزه اش، اجیر بگیرند بعد ازمرگش کار عملا دست ورثه است آنها اگر متدین باشند به وصیت عمل میکنند و اجیرمیگیرند و اگر متدین نبودند عمل نخواهند کرد درواقع در این فرض هم مساله در متدین بودن و نبودن فرزندان است . درصورت عدم تدین فرزندان، نماز و عبادات خوانده نخواهد شد ولو پدر ثروتمند باشد و درصورت تدین ایشان به هرحال انجام خواهند داد چه پدرپول داشته باشد چه نداشته باشد (فرزندان متدین شخص فقیر با تقسیم عبادات بین خود یا اشتراک درپرداخت حق الزحمه اجیر این کار را انجام خواهند داد)
دراین صورت هم امر دائر مدار ثروت نیست بلکه منوط به متدین بودن و نبودن فرزندان است چقدراشخاص پولدارهستند که ورثه اصلا به فکر عبادات پدر نیستند و میگوینداگر پدرلازم میدانست (متدین بود)خودش میخواند ….
وچقدرفرزندان افرادفقیر که با هرمشقتی شده سعی در انجام نواقص عبادات پدرهستندو بودند….پس درواقع نقش اصلی دراین بین در صالح و طالح بودن فرزندان است نه پول…
پس در اسلام ضرورتی ندارد که به جا آوردن نماز و روزه ی فوت شده ی پدر و مادر، حتماً استیجاری باشد، بلکه بر پسر بزرگ تر واجب است و اگر دیگران نیز به جا آوردند، مستحب و خیرات است. هر چند که دیگران میتوانند بابت وقتی که میگذارند یا زحمتی که متقبل میشوند، اجرتی نیز دریافت نمایند. پس “اجرتش بابت وقت، کار و زحمت خودش است، نه بابت خرید بهشت یا فروش جهنم”.
سخنان دکتر شریعتی در مورد روزه
مسألۀ ١٢١٣- اجیر گرفتن براى قضاى نماز و عبادتهاى دیگر از طرف اموات خالى از اشکال نیست، مگر در حج و اگر کسى بخواهد در عبادتهاى دیگر اجیر بگیرد قصد رجاء کند، امّا به جا آوردن نماز و روزه قضا و همچنین نماز و روزه مستحبّى به قصد قربت و بدون گرفتن اجرت اشکالى ندارد. (رساله توضیح المسائل (مکارم)، ص: ٢٢٨) و (توضیح المسائل (محشى – امام خمینى)، ج١، ص: ٨٣١)
اگر ترک نمازها و روزه ها “عمدی” باشد ، هر چند ثوابی از کارهای انجام شده، به میت می رسد، ولی “مسلما میت به دلیل ترک عمدی واجبات خود عذاب و مواخذه می شود. مگر آن که واقعا توبه کرده و با حال توبه مرده باشد.”
پس طبق نظر برخی از مراجع، اجیر گرفتن براى قضاى نماز و عبادت هاى دیگر از طرف اموات بدون اشکال نیست، مگر در حج .
٣)همه اعمال خیر که به نیّت اموات انجام شود، برای اموات مفید و مؤثر است و منحصر در عبادات نیست. و البته نماز و روزه های که از مرده قضا شده است، اگر ترک آن ها عمدی نباشد و میت به دلیل مریضی و یا فراموشی و … آن را قضا نکرده باشد، گناهی برای آن میت نوشته نشده است.
٤) چه کسی گفته انجام قضای نماز برای میت کوتاهی او را جبران میکند؟
اینکه اگر نماز و روزه شخص پولدار درست شد به بهشت می رود اشتباه است چون تکالیفی که به خاطر پولداربودن متوجه شخص میشود بسیار بیشتر از فقیر است لذا باید از عقبات سختی بگذرد یکی از آنها نماز و روزه است. پس دلیلی برای راحتی مرفه ها و خریدن نماز و روزه با پول نیست.
٥) کسی نمیتواند کوتاهی میت را جبران کند آن هم واجبی چون نماز و روزه را.
با توجه به آیه ١٨ سوره فاطر: (و البته آیات دیگر قرآن کریم)
وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری وَ إِنْ تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلی حِمْلِها لا یُحْمَلْ مِنْهُ شَیْ ءٌ وَ لَوْ کانَ ذا قُرْبی …/١٨ فاطر
و هیچ باربر دارنده ای، بار (گناه) دیگری را برنمی دارد و اگر گران باری (دیگری را به یاری)به سوی بارش فراخواند، چیزی از آن برداشته نمی شود؛ هر چندخویشاوند باشد.
هر کسى در گرو دستاورد خویش است
٦) افضل عبادات نماز است، اما چون استحباب با حق نمی سازد، لذا نماز مستحبی از حقوق محسوب نمی شود. پس فقط نماز واجب از حقوق خداوند است. صاحب حق در نماز، خداوند است. لذا طبق این معیار، حق الله بودن آن روشن است و این حق باید پرداخته شود.
درست است که بخشش خدا بی نهایت است و تا جایی که امکان داشته باشد می بخشد اما باید در نظر داشته باشیم تنها صفت کمال خدا، “غفاریت” (بخشاینده بودن) نیست خداوند “حکیم” هم هست .خداوند نیازی به عبادت ما ندارد و بی نیاز مطلق است اما با توجه به نیاز فطری انسان به عبادت ،خداوند احکامی را بر ما واجب کرده که عمل به این احکام باعث رشد وهدایت و رسیدن به مقامات والای معنوی می شود .
اگر ما به این دستورات عمل کنیم از ثواب الهی بهره مند می شویم واگر سرپیچی کنیم به ما وعده جهنم داده شده است . حال اگر ما بگوییم: رحمت خدا بی نهایت است وما را در صورت ترک نماز وبقیه واجبات می بخشد ،حکمت خداوند زیر سوال می رود .زیرا دیگر کسی عبادات خویش را انجام نخواهد داد و غرض از خلقت انسان که عبادت است تعطیل خواهد شد!
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ /٥٦ ذاریات
و جن و انس را نیافریدم جز براى آنکه مرا بپرستند
وکار بی هدف وغرض ،لغو وخلاف حکمت الهی است
درثانی در این صورت خلف وعده هم پیش می آید خداوند وعده جهنم داده ولی هیچ کس را به جهنم نمی برد . بله در صورت توبه خداوند همه گناهان را می بخشد اما در قرآن و روایات،همانطور که در دروس جلسات گفتیم، شرط قبول توبه، جبران کاستی های گذشته قرار داده شده است یعنی کسی که نمازهای خود را نخوانده باید قضا کند لذا راه فراری از تکالیف شرعی نیست و در برخی موارد جریمه و کفاره دارد مثل روزه که کفاره دارد.
در مورد نماز “صلاه غرقی “داریم یعنی کسی که در حال غرق شدن هم هست اگر نماز خود را نخوانده باشد باید با همان حال نمازش را بخواند!
در قیامت از نماز سوال خواهد شد اگر نماز قبول نشود بقیه اعمال هم قبول نخواهد شد.
مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ /٤٢ قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ /٤٣ مدثر(گویند از نمازگزاران نبودیم ( ۴۳)
چه چیز شما را در آتش [سقر] درآورد
حال با وجود این همه آیات و روایت (که البته بطور چکیده بیان کردم) چگونه میتوان به خود چنین اجازه دهیم و این دو فریضه ی بسیارمهم را زیر سوال ببریم؟! وا عجبا از جهل های رنگین شده !!! لذا دلیلی برای راحتی افراد متمول و خریدن نماز و روزه با پول نیست!!!
با کمک از منابع زیر:
١) http://meraaj.mihanblog.com
٢) http://mohamadjavad113.blogfa.com
٣) http://www.askdin.com
٤)http://www.hawzah.net
٥) http://shayeaat.ir/post/122
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، 29 خرداد در تقویم ملی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «بزرگداشت دکتر علی شریعتی» نامگذاری شده است.
علی شریعتی جامعهشناس، تاریخشناس، پژوهشگر دینی اهل ایران، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریهپردازان انقلاب اسلامی ایران بود.
امسال این مناسبت با آغاز ماه رمضان برابر شده است. شاید با قاطعیت بتوان گفت صراحت بیانی دکتر علی شریعتی در بیان جلوههای دنیوی و گناه انسانی، تنها را به لرزه میاندازد.
گفتههای وی پیرامون ارکان اصلی دین در کتاب حج گواه این مطلب است که آدمی برای رسیدن به هدف والای آفرینش از همه دنیا و نفسانیات خود عبور کرده و در انتهای مسیر به آن هدف غایی دست یابد، این مطلب بسیار روشن است که در بیانات وی پیرامون حج گزاردن مسلمانان تاکید بسیاری بر قرآن شده است.
«بازگشتن، درست از همان راه که او ما را برده است. باز آوردن قرآن از قبرستان به شهر، تلاوت آن ، از این پس برای زندگان! و فرود آوردن قرآن، از بالای رف، و گشودنش در پیش روی درس. قرآن را نتوانستند نابود کنند، بستند و کتاب را یک شیء متبرک کردند. آن را دوباره کتاب کنیم و کتابِ خواندن! که قرآن یعنی کتابِ خواندن. آیا روزی خواهد آمد که ببینیم در برنامه ی اسلامی مدارس دینی ما، قرآن را هم به عنوان یک کتاب درسی پذیرفته اند؟… و پیداست که وقتی قرآن هم زندگی مردم مسلمان را ترک کرد و هم اسلام را! در غیبت او ، همه کاری می توان کرد، آنچنان که همه کاری کردند!»
سخنان دکتر شریعتی در مورد روزه
دکتر شریعتی همواره در بیانات خود افراد را به مسئولیت پذیری برابر شیعه ملزم میداند: «یک روشنفکر در برابر مردم خویش احساس مسئولیت میکند. یک مسلمان در برابر ایمانش…
حج، ماه رمضان، رجب و شعبان و دیگر مناسبتهای معنوی ما فرصتهایی است ارزانی داشته شده از سوی خداوند تا از طریق آنها به پالایش درونی پرداخته شود.
با توجه به این سخنان میتوان با بهرهمندی از آنها بار دیگر به قرآن رجوع کرده تا دچار «همه کاری می توان کرد» نشویم که اگر مسلمین به آن گرفتار آیند مصیبتها وارد میشود که البته اینگونه شده است.
تشکیل گروههای تروریستی مختلف و حضور آنها در کشورهای اسلامی دلیلی بر همین امر است؛ «دوری از قرآن»
اینک ماه رمضان فرصتی برای به تحقق نشستن اندیشه والای علی شریعتی که همواره بر آن تاکیدی محکم داشته است.
«قرآن را اگر به زندگی مان و به مذهب مان باز گردانیم، آنگاه او، توحید را ـ چون یک جهان بینی ـ به ما باز خواهد آورد و در توحید؛ حج، جهاد ، امامت، شهادت و انتظار، روح حیات بخش خویش را خواهند یافت و ما نیز روح و حیات خویش را!»نی نی سایت
دیدگاهتان را بنویسید